کد خبر: 341707
|
۱۳۹۸/۰۶/۲۵ ۱۷:۲۸:۴۹
| |

کورنل فروتا، مدیرکل موقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی:

به راستی‌آزمایی و نظارت بر تعهدات هسته‌ای ایران تحت برجام ادامه می‌دهیم/ تاکید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر کمک به صلح و امنیت جهانی

مدیرکل موقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه اعلام کرد که این نهاد با تائید این مساله که از مواد هسته‌ای برای مصارف صلح‌آمیز استفاده می‌شود، به صلح و امنیت بین‌المللی کمک می‌کند.

به راستی‌آزمایی و نظارت بر تعهدات هسته‌ای ایران تحت برجام ادامه می‌دهیم/ تاکید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر کمک به صلح و امنیت جهانی
کد خبر: 341707
|
۱۳۹۸/۰۶/۲۵ ۱۷:۲۸:۴۹

اعتمادآنلاین| کورنل فروتا، مدیرکل موقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در شصت و سومین نشست سالانه آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین گفت: با تائید مصارف صلح آمیز مواد هسته ای، به صلح وامنیت بین المللی و افزایش سعادت و نیکبختی مردم جهان از طریق استفاده صلح آمیز از فناوری هسته ای کمک می کنیم.

وی افزود: هیچ سازمان بین المللی دیگری، این طیف از خدمات مرتبط با فناوری و دانش هسته ای را که آژانس ارائه می دهد، در اختیار نمی گذارد.

فروتا یادآورشد که آژانس به عنوان عرصه جهانی برای همکاری در زمینه امنیت و ایمنی عمل می کند و به کشورها در ایمن نگه داشتن فناوری ها و مواد هسته ای و رادیواکتیوی و همچنین دور نگه داشتن این مواد از دسترس ترویست ها و جنایتکاران دیگر، یاری می رساند.

وی ادامه داد که آژانس بین المللی انرژی اتمی، ‌ پادمان ها را برای 182 کشور به اجرا می گذارد.

مدیرکل موقت آژانس همچنین به اهمیت همکاری های ایران و آژانس اشاره کرد و گفت به راستی آزمایی و نظارت بر تعهدات هسته ای ایران تحت برجام ادامه می دهیم.

فروتا در مورد کره شمالی نیز ادامه داد که بازرسان آژانس بیش از 10 سال است که ملزم به خروج از کره شمالی شده اند.

وی در عین حال تاکید کرد که آژانس به نظارت بر برنامه هسته ای کره شمالی با استفاده از تصاویر ماهواره ای ادامه می دهد.

مدیر کل موقت آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: فعالیت های هسته ای کره شمالی، دلیل نگرانی جدی بوده و ادامه این برنامه، نقض آشکار قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل و مایه تاسف عمیق است.

وی یادآورشد که آژانس برای ایفای نقش راستی آزمایی برنامه هسته ای کره شمالی آماده است، در صورتی که توافقی سیاسی بین کشورهای مربوطه منعقد شود.

فروتا ادامه داد که از کره شمالی می خواهم به تعهدات خود تحت قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل، کاملا عمل کند و ضمن همکاری بی درنگ با آژانس، ‌ همه موضوعات حل نشده را از میان بردارد.

شصت و سومین نشست سالانه آژانس بین المللی انرژی اتمی از امروز (دوشنبه) در شهر وین اتریش آغاز به کار کرده است.

انتظار می رود در کنفرانس عمومی سالانه آژانس بین المللی اتمی طیف گسترده ای از موضوع ها همچون استفاده از اقدام های امنیتی آژانس در خاورمیانه و کره شمالی مورد بررسی قرار گیرد.

آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنین قرار است نسبت به موضوع های داخلی از جمله گزارش سالانه آژانس، صورت های مالی سال 2018 میلادی و همچنین تصویب یک برنامه و بودجه برای سال های 2020-2021 بررسی هایی انجام دهد. علاوه بر این، نمایندگان به انتخاب 11 عضو جدید در هیات مدیره 35 نفره آژانس بین المللی انرژی اتمی رای می دهند.

این کنفرانس پس از درگذشت «یوکیا آمانو» مدیرکل پیشینآژانس بین المللی انرژی اتمی در ماه ژوئیه (تیر- مرداد) در حال برگزاری است. انتظار می رود آژانس تا ماه اکتبر (مهر-آبان) یک مدیرکل جدید منصوب کند و چهار کشور (آرژانتین، بورکینافاسو، رومانی و اسلواکی) نامزدهای خود را معرفی کرده اند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها