کد خبر: 341714
|
۱۳۹۸/۰۶/۲۵ ۱۸:۵۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

راه دشوار نتانیاهو برای تکرار نخست‌وزیری

به اعتقاد اکثر قریب به اتفاق تحلیلگران، انتخابات کنست 22 که سه‌شنبه برگزار می‌شود بزرگ‌ترین دوئل نتانیاهو به شمار می‌رود.

راه دشوار نتانیاهو برای تکرار نخست‌وزیری
کد خبر: 341714
|
۱۳۹۸/۰۶/۲۵ ۱۸:۵۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سید عماد حسینی- به اعتقاد اکثر قریب به اتفاق تحلیلگران، انتخابات کنست 22 که سه‌شنبه برگزار می‌شود بزرگ‌ترین دوئل نتانیاهو به شمار می‌رود. همین مساله باعث شده است نتانیاهو هیچ جبهه‌ای را برای مبارزه دست‌کم نگیرد و جنگ خود را در تمامی جبهه‌ها چه داخلی و چه بین‌المللی ادامه دهد.

به گزارش اعتمادآنلاین ، وقتی روزنامه «اسرائیل هیوم»- که گفته می‌شود اصولاً در حمایت از نتانیاهو چاپ و منتشر می‌شود- در آخرین نظرسنجی خود چند ساعت پیش از انتخابات از برابری لیکود و ائتلاف آبی-سفید سخن می‌گوید، وخامت اوضاع نتانیاهو را می‌توان به راحتی درک کرد.

این وخامت به حدی است که رسانه‌های اسرائیل آن را جنگ جاودانی یا سقوط نتانیاهو توصیف می‌کنند، در حالی که برخی دیگر از تحلیلگران اسرائیلی آن را جنگ سرنوشت برای آینده این رژیم می‌دانند.

پروفسور «یورام یوفال» ، کارشناس سیاسی اسرائیلی، در گفت‌وگویی با تلویزیون سراسری این رژیم گفته است: انتخابات امروز بر سر انتخاب شکل و نوع اسرائیل خواهد بود.

این در حالی است که ژنرال «گرشون هکوهین»، رئیس اسبق ستاد ارتش اسرائیل، در این رابطه گفته است: روزبه‌روز بر شمار طرفداران اسرائیل دموکراتیک که پذیرفته‌اند ما باید از زمین‌هایی عقب‌نشینی کنیم افزوده می‌شود. طرفداران دموکراسی امروز در اسرائیل دقیقاً همان‌هایی هستند که خواستار کنار رفتن بنیامین نتانیاهو از قدرت‌اند.

به اعتقاد کارشناسان به جز متحدان سنتی، تقریباً همه جریان‌های سیاسی اسرائیل مخالفت با نتانیاهو را شعار اصلی خود برگزیده‌اند، در حالی که در مقابل نتانیاهو که خود را پاکباخته‌ای تحت تعقیب می‌بیند برای فرار از زندان راهی جز جمع کردن 61 کرسی کنست در پیش روی خود ندارد، امری که باعث می‌شود عده‌ای از آمادگی او برای هر نوع زدوبندی در این زمینه سخن به میان آورند.

با این حال نتانیاهو باید این ماموریت غیرممکن را بدون حزب اسرائیل بیتنو، که در آخرین نظرسنجی‌ها کرسی‌هایش از پنج عددِ انتخابات قبل به حدود 9 کرسی رسیده، به انجام برساند.

به گفته آیلت شاکد رهبر لیست یامینا، از لیست‌های رقیب لیکود، شاید نتانیاهو رهبری یک حزب بزرگ را بر عهده داشته باشد، اما بزرگی حزب به معنای توانمندی در تشکیل ائتلاف بزرگ نیست و احتمال شکست او بیشتر از موفقیت او قابل تصور است.

یکی از مهم‌ترین سناریوهای پیش روی رژیم صهیونیستی بعد از انتخابات، ائتلاف لیکود و آبی-سفید است که می‌توانند با کسب حداقل 64 کرسی ائتلاف آسانی را برای تشکیل کابینه ایجاد کنند.

با وجود این، آبی-سفید حضور خود را در ائتلاف منوط به اخراج لیست‌های حریدیم کرده است، موضوعی که نتانیاهو دست‌کم در حال حاضر و برای جلوگیری ریزش آرای یهودیان افراطی طرفدار لیکود، با آن به مخالفت می‌پردازد.

این در حالی است که در صورت موافقت با تشکیل ائتلاف نیز با چالش چرخشی شدن نخست‌وزیری مواجه خواهد شد، که در این صورت باز هم او بعد از ترک پست نخست‌وزیری در مسیر زندان قرار خواهد گرفت.

به هر روی، به نوشته یونی بن مناخیم، روزنامه‌نگار و تحلیلگر صهیونیست متخصص در امور فلسطینی ، با 31 لیست وارد خطرناک‌ترین انتخاباتی تاریخ خود می‌شود.

اسرائیلی‌ها برای دومین بار طی سال 2019 پای صندوق‌های رای می‌روند تا سرنوشت اعضای کنست و به دنبال آن کابینه خود را، در میان بدبینی‌های بسیار زیاد نسبت به موفقیت در شکل‌گیری یک ائتلاف، مشخص کنند.

بر اساس اطلاعات منتشرشده در نشریه مارکر ، ضمیمه روزنامه عبری‌زبان هاآرتص، پنج میلیون و 800 هزار نفر واجد شرایط رای دادن در انتخابات رژیم صهیونیستی هستند که نسبت به انتخابات آوریل امسال 48 هزار نفر به تعداد آنها افزوده شده است.

اکنون کمتر از 12 ساعت به گشودن مراکز رای‌گیری باقی است و همچنان 31 لیست انتخاباتی امیدوار به کسب آرای لازم برای ورود به کنست هستند. بر اساس برآورد این ضمیمه اقتصادی، هزینه انتخابات در اسرائیل بدون احتساب تعطیلی بازار، 530 میلیون شیکل است. همچنین میانگین مشارکت در انتخابات آوریل گذشته 67.9 درصد بود.

از نکات جالب در کنست اسرائیل اینکه هرچند تعداد مهاجران صهیونیست ساکن در شهرک‌های ساخته‌شده در مناطق اشغالی سال 1967 کمتر از چهار درصد از جمعیت رژیم صهیونیستی است، اما شمار نمایندگان کنست که در شهرک‌های صهیونیست‌نشین زندگی می‌کنند چهار برابر نسبت عددی آنهاست.

بر اساس نتایج نظرسنجی انجام‌گرفته توسط شبکه 11 تلویزیون اسرائیل:

- لیست آبی-سفید به رهبر چند ژنرال سابق: 33 کرسی را در کنست به دست خواهد آورد.

- لیکود که طی انتخابات گذشته همواره پیشتاز آن بود در بهترین شرایط موفق به کسب 32 کرسی خواهد شد.

- لیست عربی 11 کرسی را کسب خواهد کرد.

- حزب یامینا 9 کرسی را به دست می‌آورد.

- اسرائیل بیتنو هشت کرسی را به دست آورده و شاص هفت و یهودت هتوراه نیز همین تعداد کرسی را در کنست کسب خواهد کرد تا مهم‌ترین متحدان نتانیاهو تنها 14 کرسی به کرسی‌هایشان اضافه کنند.

- بلوک دموکراتیک ‍پنج کرسی و حزب کار نیز همانند نیروی یهودی هر یک چهار کرسی را کسب می‌کنند در حالی که پیش‌بینی می‌شود سایر لیست‌ها نتوانند به حد نصاب برای ورود به کنست دست پیدا کنند.

به گفته کارشناسان اسرائیلی، گرچه نتانیاهو امیدهای زیادی برای تکرار ریاست خود بر ائتلاف و کابینه این رژیم دارد، اما [روز اعلام نتایج] می‌تواند به چهارشنبه سیاه او تبدیل شود و طومار حضورش در صحنه سیاسی را به طور کامل بپیچد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها