رایزنی‌های صالحی در وین در حاشیه اجلاس آژانس

علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان با کرنل فروتا مدیر کل موقت آژانس دیدار کرد.

رایزنی‌های صالحی در وین در حاشیه اجلاس آژانس
کد خبر: 341749
|
۱۳۹۸/۰۶/۲۵ ۲۰:۱۲:۵۰

اعتمادآنلاین| علی‌اکبر صالحی، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان روز دوشنبه در حاشیه شصت و سومین کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین با کرنل فروتا مدیر کل موقت آژانس دیدار کرد.

در این دیدار دو طرف درباره همکاری های ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی تبادل نظر کردند. صالحی هفته گذشته هم میزبان مدیر کل موقت آژانس بود. فروتا روز 17 شهریور ماه در سفری چند ساعته به تهران با صالحی و محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان دیروز برای شرکت در اجلاس آژانس وارد وین شد و قرار است با برخی مقامات شرکت کننده دیدار و گفت وگو ‌کند. او در همین رابطه دیشب با آلکسی لیخاچف، رییس روس اتم، دیدار و دو طرف درخصوص توسعه همکاری های اتمی گفت‌وگو کردند.

در این دیدار که در محل نمایندگی دائم کشورمان در وین انجام شد، طرفین همچنین در خصوص گسترش روابط دوجانبه و تعاملات در آژانس بین المللی انرژی اتمی رایزنی کردند.

صالحی همچنین امروز در اجلاس آژانس از عدم اجرای تعهدات طرف های باقی مانده در برجام انتقاد کرد و نسبت به یکجانبه گرایی و اقدامات مخرب آمریکا در ضربه به چندجانبه گرایی و دستاوردهای مهم دیپلماسی در چند دهه گذشته هشدار داد.

وی‌ گفت: «یک اتفاق نظر وسیع میان تمامی دولت های عضو وجود دارد و آن این است که برجام، یک نقطه عطف حقیقی در تاریخ چندجانبه گرایی و به عنوان یک دستاورد بین المللی مهم است. بدین منظور، رفتار مخرب ایالات متحده آمریکا و پیگیری تروریسم اقتصادی از سوی دولت این کشور علیه دیگر کشورها، بایستی از سوی جامعه بین المللی محکوم و رد گردد».

آمریکا اردیبهشت‌ماه سال گذشته از برجام خارج شد و تحریم‌های سنگین علیه ملت ایران را برگرداند. این اقدام واشنگتن با مخالفت جهانی روبه رو شد و سایر کشورهای امضاکننده برجام اعلام کردند که با پیش‌بینی سازوکارهایی برجام را حفظ می‌کنند.

جمهوری اسلامی ایران بعد از یک سال صبر راهبردی و برآورده نشدن انتظاراتش، اردیبهشت ماه امسال اعلام کرد که برخی از تعهدات خود را طبق برجام کاهش می‌دهد. ایران تاکنون سه گام شامل بالا بردن درصد غنی سازی اورانیوم از 3.6 درصد، افزایش ذخیره اورانیوم غنی شده و تعلیق تحقیق و توسعه فناوری هسته‌ای را برداشته است.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها