یزدان سیف، مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی:

ادعای وجود نامتعارف خاک در محموله‌های گندم کذب است/ مطالبات کلزاکاران تا ابتدای مهر پرداخت می شود/ افت گندم کارخانجات آرد 83 صدم درصد است/ بیش از 800 هزارتن گندم توسط صنف و صنعت خریداری شد

یزدان سیف، مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی، ناخالصی نامتعارف خاک در محموله های گندم را کذب دانست و گفت: طبق بررسی‌های آزمایشگاهی میزان افت گندم ناشی از وجود خاک محموله‌های گندم بین 1.01 تا 1.03 درصد است.

ادعای وجود نامتعارف خاک در محموله‌های گندم کذب است/ مطالبات کلزاکاران تا ابتدای مهر پرداخت می شود/ افت گندم کارخانجات آرد 83 صدم درصد است/ بیش از 800 هزارتن گندم توسط صنف و صنعت خریداری شد
کد خبر: 341898
|
۱۳۹۸/۰۶/۲۶ ۱۰:۴۹:۱۸

اعتمادآنلاین| یزدان سیف، مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی، ادعای برخی مبنی بر وجود 700 هزار تن ناخالصی در گندم را ناشی از ناآگاهی عنوان کرد و گفت: افرادی که چنین ارقامی را مطرح می کنند یا آگاهی کافی در این زمینه ندارند یا به دنبال منافع خودشان هستند.

وی اظهارداشت: از ابتدای فصل خرید تاکنون هفت میلیون و 700 هزارتن گندم خریداری شده که این محصول در قالب یک میلیون و 300 هزار نمونه تحویل شرکت بازرگانی دولتی، بخش خصوصی و کارخانجات آرد شده که از تمامی این محموله‌ها برای انجام آزمایش نمونه برداری شده است.

به گفته وی، میزان افت گندم در آزمایشگاه‌های دارای صلاحیت بررسی و ثبت می شود.

افت گندم کارخانجات آرد 83 صدم درصد است

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با اشاره به اینکه یک میلیون و 700 هزار تن از مجموع گندم خریداری شده مربوط به کارخانجات آرد است تصریح کرد: ادعای برخی از این کارخانجات مبنی بر وجود ناخالصی غیرمتعارف در گندم نادرست است زیرا براساس بررسی‌ها میزان افت محصول این کارخانجات 83 صدم درصد ثبت شده است و مشخص نیست که برخی از این کارخانجات چگونه ادعای افت میان 8 تا 10 درصد را مطرح می‌کنند.

سیف با تاکید بر اینکه هرگونه جابه‌جایی گندم با گواهی کیفیت به انجام می‌رسد گفت: افت ناشی از جابه‌جایی گندم از مقصد تا مبدا باید در برگه گواهی کیفیت ثبت شود و اگر رقم نامتعارفی به عنوان افت مبدا تا مقصد گندم به ثبت برسد این محصول در مقصد نه تنها تخلیه نمی‌شود بلکه به پژوهشکده غله ارسال می‌شود.

وی اضافه کرد: برخی سخنان از جنس منافع اقتصادی است و متوسل شدن به روش‌های نادرست برای بردن بهره اقتصادی دور از انصاف است.

وی با بیان اینکه رویه سنجش افت گندم در کشور قدمت 30 ساله دارد افزود: شرکت بازرگانی دولتی ایران آمادگی دارد تا هر کارخانه‌ای که ادعای افت غیر متعارف گندم را مطرح می‌کند، مدارک لازم را ارائه دهیم تا صحت این مطالب روشن شود.

پرداخت 400 میلیارد تومان مطالبات گندمکاران تا مهرماه

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی گفت: از ابتدای فصل برداشت گندم تاکنون هفت میلیون و 700 هزارتن گندم به ارزش 134 هزار میلیارد ریال خریداری شده که تاکنون 130 هزار میلیارد ریال آن پرداخت شده است و مبلغ باقیمانده پیش از مهرماه به گندم‌کاران پرداخت می‌شود.

سیف پیش بینی کرد: میزان خرید تضمینی تا پایان شهریور به هشت میلیون تن برسد.

وی ادامه داد: برای پرداخت به موقع مطالبات گندمکاران تمامی دستگاه ها از جمله رئیس جمهوری، رئیس سازمان برنامه و بودجه، وزیر جهاد کشاورزی، وزیر صنعت، معدن و تجارت تلاش دارند تا پایان هفته جاری و پیش از آغاز مهر کل مطالبات گندم کاران پرداخت شود بدهی دولت تسویه شود.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با اشاره به افت یک میلیون و 470 هزار تنی خرید تضمینی گندم امسال نسبت به سال گذشته اظهارداشت: سیل در استان های خوزستان، لرستان و گلستان باعث شد نزدیک یک میلیون تن محصول گندم در این مناطق از بین برود.

وی گفت: همچنین در مناطق سردسیر بارندگی‌ها از اردیبهشت کاهش یافت به طوری که این موضوع سبب افت برداشت گندم در مناطق سردسیری نسبت به سال گذشته شده است.

بیش از 800 هزارتن گندم توسط صنف و صنعت خریداری شد

سیف افزود: ورود بخش خصوصی به خرید گندم نیز با توجه به آزادسازی قیمت گندم صنف و صنعت باعث کاهش خرید دولت شد به طوری که بنابر گزارش‌های انجمن‌های صنفی و صنعتی 700 تا 800 هزار تن گندم امسال توسط بخش خصوصی خریداری شده است که بخشی از این میزان در سامانه‌ها به ثبت رسیده و بخشی دیگر در حال ثبت است.

وی با اشاره به تاثیر قیمت خرید تضمینی گندم در میزان تولید این محصول گفت: در حال حاضر قیمت خرید تضمینی گندم یک هزار و 700 تومان است که این قیمت تاثیر مستقیمی در انگیزه گندمکاران برای تولید دارد.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با بیان اینکه قیمت، یک متغیر اقتصادی است که رفتار تولید کننده را تحت تاثیر قرار می‌دهد اظهارداشت: تجربه نشان می دهد در گروه کالاهایی که سرکوب قیمتی وجود ندارد، تولید افزایش می یابد که گندم نیز از این قاعده مستثنی نیست و نمی‌توان کتمان کرد که اگر قیمت تضمینی گندم افزایش یابد تولید نیز افزایش می‌یابد.

سیف گفت: طبق سیاست‌ گذاری ها، برای تعیین خرید قیمت تضمینی گندم توسط دولت و شورای اقتصاد مولفه‌های مختلفی همچون شرایط اقتصادی کشور و منابع مورد نیاز یارانه نان در نظر گرفته می‌شود که در نهایت بر اساس این مولفه‌ها قیمت نهایی تعیین می‌ شود.

وی ادامه داد: اقدامات لازم برای تعیین قیمت خرید تضمینی گندم برای سال پیش رو توسط سازمان برنامه و بودجه و شورای اقتصاد در حال انجام است.

به گفته وی، به طور حتم قیمت فعلی گندم افزایش خواهد یافت اما میزان آن هنوز مشخص نیست و باید در شورای اقتصاد تصمیم مقتضی در این خصوص اتخاذ شود.

مطالبات کلزاکاران تا ابتدای مهر پرداخت می شود

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی با اشاره به خرید تضمینی 375 هزار تن دانه‌های روغنی گفت: ارزش این میزان خرید یک هزار و 200 میلیارد تومان است که از این مبلغ فقط 16 میلیارد تومان به عنوان بدهی باقیمانده است که این مبلغ نیز تا پایان هفته جاری پرداخت می‌شود.

وی به کشاورزان اطمینان داد که منابع مورد نیازشان برای کشت پاییزه فراهم شود.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها