کد خبر: 341917
|
۱۳۹۸/۰۶/۳۱ ۱۴:۰۰:۰۰
| |

محمد کاظمی، نایب‌رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

باید برای سازمان زندان‌ها سازوکار پاسخگویی پیش‌بینی کنیم/ قوه قضاییه هر بار درخواست بازدید از زندان‌ها را دادیم یا مخالفت کرد یا موافقت مشروط داشت/ در بازدید اخیر از زندان اوین تنها اجازه دادند از یک بند مختصر بازدید کنیم/ سازمان زندان‌ها پاسخگو نیست/ مرت

محمد کاظمی گفت: کمیسیون اصل 90، که در قانون اساسی مسئولیتش نظارت و بررسی شکایات است، حتماً باید نقش پررنگ‌تری ایفا کند. این کمیسیون باید به شکایت‌ها رسیدگی کند. کمیته مخصوص تشکیل دهد و این کمیته که در رأس آن یک نماینده حضور دارد مدام بر عملکرد سازمان زندان‌ها نظارت کند.

باید برای سازمان زندان‌ها سازوکار پاسخگویی پیش‌بینی کنیم/ قوه قضاییه هر بار درخواست بازدید از زندان‌ها را دادیم یا مخالفت کرد یا موافقت مشروط داشت/ در بازدید اخیر از زندان اوین تنها اجازه دادند از یک بند مختصر بازدید کنیم/ سازمان زندان‌ها پاسخگو نیست/ مرت
کد خبر: 341917
|
۱۳۹۸/۰۶/۳۱ ۱۴:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مهتاب اسفندیاری ، محمد کاظمی، نایب‌رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین درباره طرح انفکاک سازمان زندان‌ها از قوه‌ قضاییه و الحاق آن به وزارت کشور گفت: اولاً سازمان موجودیت زندان‌ها وابسته به قوه قضاییه به عنوان یک قوه مستقل است. ثانیاً الان که اختیار بر عهده قوه قضاییه است، قطعاً بهتر می‌تواند سازمان زندان‌ها را اداره کند.

این نماینده عضو فراکسیون امید مجلس، با بیان اینکه مشکل زندان‌ها این نیست که زیرمجموعه قوه قضاییه باشد یا دولت،‌ گفت: مشکل این است که ما در هر زندانی بیشتر از چند برابر ظرفیت آنها زندانی نگه می‌داریم. مشکل نحوه اداره سازمان زندان‌ها نیست بلکه مشکل بر سر مسائل مالی، مشکلات اقتصادی جامعه و بیماری است که سرریز همه این بیماری‌ها به سمت قوه قضاییه و زندان است.

کاظمی با تاکید بر لزوم انجام اقدامی برای زندان‌ها گفت: در برنامه ششم توسعه اجازه داده‌ایم که زندان‌ها بتوانند ساختمان‌های قدیمی خود را در داخل شهرها بفروشند و خارج از شهر زندان مدرن بسازند، که متاسفانه سازمان زندان‌ها در اجرای این کار هم قصور می‌کند و عملکرد خوبی در این زمینه ندارد.

نایب‌رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس درباره استدلال برخی طراحان و موافقان جداسازی سازمان زندان‌ها مبنی بر نظارت‌پذیر و پاسخگو کردن این سازمان در برابر مجلس توضیح داد: الان هم سازمان زندان‌ها پاسخگو هست اما نه زیاد. منتها ما باید یک سازوکار پاسخگویی پیش‌بینی کنیم نه اینکه بخواهیم اداره زندان‌ها را از قوه قضاییه بگیریم. قوه قضاییه بعد از صدور حکم هم مرتب با زندانی کار دارد.

او ادامه داد: مرخصی، زندان، عفو، مریضی، عفو مشروط و... قوه قضاییه بعد از زندان به واسطه همه این موارد با زندانی در ارتباط است، بنابراین بهتر می‌تواند این کار را انجام دهد تا قوه مجریه و وزارت کشور. به نظر من این طرح حتی اگر تصویب هم شود شورای نگهبان آن را رد می‌کند.

نایب‌رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس اضافه کرد: باید مشکلات اساسی سازمان زندان‌ها را با تامین اعتبار، ساخت زندان‌های جدید، درخواست از قوه قضاییه برای نظارت بیشتر اصلاح کنیم.

کاظمی درباره تاکید عده‌ای بر اینکه نمایندگان هر زمان بخواهند از زندان‌ها بازدید می‌کنند، گفت: نه این‌طور نیست، قوه قضاییه هر زمان که ما درخواست دادیم از زندان‌ها بازدید کنیم، یا مخالفت کرد یا اینکه موافقت مشروط داشت.

این نماینده مجلس ادامه داد: به عنوان نمونه اخیراً به زندان اوین رفتیم و به جای اینکه همه بندها را ببینیم تنها اجازه دادند از یک بند مختصر بازدید کنیم، در واقع صرفاً یک کار تشریفاتی انجام شد.

او با تاکید بر پاسخگو نبودن سازمان زندان‌ها گفت: اما این پاسخگو نبودن را این‌طور نمی‌توان حل کرد. باید یک سازوکار قانونی برای نظارت بر زندان‌ها تدوین کنیم.

نایب‌رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس درباره راهکارهایی که برای پاسخگو کردن و نظارت بر سازمان زندان‌ها وجود دارد گفت: کمیسیون اصل 90، که در قانون اساسی مسئولیتش نظارت و بررسی شکایات است، حتماً باید نقش پررنگ‌تری ایفا کند.

او همچنین به شکایت‌هایی اشاره کرد که در حال حاضر از طرف زندانی‌ها نسبت به عملکرد زندان‌ها می‌رسد: کمیسیون اصل 90 باید به این شکایت‌ها رسیدگی کند. کمیته مخصوص تشکیل دهد و این کمیته که در رأس آن یک نماینده حضور دارد مدام بر عملکرد سازمان زندان‌ها نظارت کند. علاوه بر این باید تعامل بیشتری با قوه قضاییه وجود داشته باشد که البته در دوره ریاست جدید بهتر شده و باید تقویت شود.

کاظمی درباره کوچک شدن جامعه کیفری در کشور گفت: باید برای پایین آمدن آمار زندانی‌ها جامعه را اصلاح کرد. اداره زندان‌ها را به هر نهاد، وزارتخانه و سازمانی بدهیم، با این وضعیت، همین می‌ماند که هست.

او در همین راستا توضیح داد: در حال حاضر باید خیلی هم شکرگزار باشیم که به همین ترتیب هم اداره می‌شود. چگونه می‌توان در روز صرفاً با 20 هزار تومان غذای زندانی را تهیه کرد؟ چگونه می‌توان زندان را با این ارقام چرخاند؟ وقتی امکانات پزشکی زیر صفر است چطور می‌خواهیم بیماری زندان را درمان کنیم؟

این نماینده مجلس در پایان توضیح داد که مشکل از جامعه است نه از زندان: ما نباید زندان و سازمان زندان‌ها را ورای مشکلات جامعه ببینیم. به هر زندان به میزان استاندارد زندانی بدهید، بعد هم از رئیس زندان بخواهید به بهترین نحو آن را اداره کند؛ اما زمانی که به جای 100 زندانی هزار زندانی به او داده‌اید، باید چه کار کند؟ هر طور هم اداره کند نواقصی وجود خواهد داشت.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها