کد خبر: 341933
|
۱۳۹۸/۰۶/۲۶ ۱۵:۱۵:۰۰
| |

گزارش «اعتمادآنلاین» از حادثه تلخ ورزشگاه آزادی

استانداردسازی ورزشگاه‌ها؛ شعاری که محقق نشد/ مسئولان فوتبال ایران پاسخگوی مرگ عماد باشند

بعد از مرگ سحر خدایاری هوادار استقلال روی تخت بیمارستان مطهری تهران به دلیل خودسوزی، حالا خبر مرگ عماد هشت‌ساله کودک هوادار پرسپولیس در ورزشگاه آزادی به دلیل برق‌گرفتگی کام هواداران فوتبال را تلخ کرده است.

استانداردسازی ورزشگاه‌ها؛ شعاری که محقق نشد/ مسئولان فوتبال ایران پاسخگوی مرگ عماد باشند
کد خبر: 341933
|
۱۳۹۸/۰۶/۲۶ ۱۵:۱۵:۰۰

اعتمادآنلاین| ‎ هفته سوم لیگ برتر فوتبال ایران بعد از یک وقفه کوتاه دوباره آغاز شد تا تنور لیگ برتر دوباره داغ شود؛ اما هیچ‌کس فکرش را هم نمی‌کرد که آغاز هفته سوم با 2 مرگ دلخراش همراه شود. بعد از مرگ سحر خدایاری هوادار استقلال روی تخت بیمارستان مطهری تهران به دلیل خودسوزی، حالا خبر مرگ عماد هشت‌ساله کودک هوادار پرسپولیس در ورزشگاه آزادی به دلیل برق‌گرفتگی کام هواداران فوتبال را تلخ کرده است. عماد کوچک به دلیل سهل‌انگاری پیمانکار و مسئولان ورزشگاه آزادی، دچار برق‌گرفتگی شد تا شمع جانش در هشت‌سالگی خاموش شود و داغش بماند روی دل ما هواداران فوتبال. فوتبالی که قرار بود حرفه‌ای باشد، حالا از آماتورترین لیگ‌ها هم آماتورتر است و جان انسان‌ها هم اینجا آخرین اولویت اهالی فوتبال. یک روز چشم سرباز احمدی را تخلیه می‌کنند و روز دیگر هم کودکی جانش را از دست می‌دهد فقط به این خاطر که لحظه‌ای سرش را به یک لوله آهنی داربست تکیه داده است. لوله‌ای که با سهل‌انگاری پیمانکار به یک تیر چراغ‌برق متصل است.

حالا مسئولان ورزشگاه آزادی خبر از دستگیری پیمانکار داده، اما چه فایده که عماد کوچک دیگر جانی در بدن ندارد. مسئولان ورزشگاه آزادی باید آن زمان که پیمانکار خود را برمی‌گزیدند سعی می‌کردند بهترین انتخاب را داشته باشند که امروز با چنین فاجعه‌ای مواجه نشویم.

واکنش پیمانکار ورزشگاه آزادی به مرگ عماد هشت‌ساله

مسئولان شرکت تجهیز و توسعه، که عامل اصلی نگهداری یا ساخت و ترمیم مکان‌های ورزشی هستند، اعلام کردند عامل این اتفاق پیمانکار ورزشگاه بود. او هم بعد از دستگیری در اولین توضیحاتش گفت: «من گناهکار نیستم چون برقکار ورزشگاه فرد دیگری بوده است.»

پیام تسلیت باشگاه استقلال در پی حادثه ورزشگاه آزادی

باشگاه استقلال درگذشت غم‌انگیز عماد، کودک هشت‌ساله، را تسلیت گفت. در پیام تسلیت باشگاه استقلال چنین آمده است: «درگذشت تلخ و غم‌انگیز عماد، کودک هشت‌ساله طرفدار فوتبال، باعث تاثر فراوان اعضای باشگاه استقلال و میلیون‌ها هوادار این تیم شده است. باشگاه استقلال این مصیبت را به خانواده صفی‌یاری تسلیت می‌گوید. اندوه از دست دادن عماد بر اثر یک سهل انگاری در واژه‌ها نمی‌گنجد؛ تنها می‌توان از خداوند برای خانواده ایشان صبری عظیم و برای آن مرحوم روحی شاد و آرام طلب کرد.»

استانداردسازی ورزشگاه‌ها؛ شعاری که محقق نشد

پایان لیگ هجدهم با حواشی زیادی همراه بود. درگیری هواداران در تهران، اصفهان، تبریز و خوزستان باعث شد انتقادهای زیادی از نحوه برگزاری مسابقات لیگ برتر صورت گیرد. فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ برتر فوتبال ایران حسابی با مشکل مواجه شده بودند و نمی‌توانستند این وضعیت را کنترل کنند. استانداردسازی ورزشگاه‌ها شعاری بود که مسئولان فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ بعد از پایان لیگ هجدهم سر دادند. آنها اعلام کردند تا زمانی که ورزشگاه‌های فوتبال در ایران شرایط پذیرایی از هواداران را نداشته باشد، لیگ نوزدهم را آغاز نمی‌کنیم و روی حرف خودشان هم ایستادند. لیگ با تاخیر آغاز شد و همین تاخیر نیز صدای خیلی از اهالی فوتبال را درآورد، اما مهدی تاج اعلام کرد تا زمانی که حداقل 6 ورزشگاه میزبان لیگ برتر آماده نباشند، لیگ نوزدهم هم آغاز نخواهد شد. رئیس فدراسیون فوتبال درباره تاخیر در آغاز لیگ برتر با اشاره به حوادث تلخ فصل گذشته، که در آن نزدیک به 500 نفر مجروح شدند، گفته بود: «ترجیح فدراسیون این است که لیگ با تاخیر اما با دقت و سلامت آغاز شود.»

مسعود سلطانی‌فر وزیر ورزش و جوانان هم درباره تاخیر در آغاز لیگ و وضعیت ورزشگاه‌ها گفته بود: «این اقدام در راستای تکمیل مراحل حرفه‌ای شدن فوتبال است، فدراسیون هم با جدیت آن را دنبال می‌کند. امیدواریم استانداردهای AFC و فیفا در ورزشگاه‌ها نمود یابد تا لیگ امسال در شرایط بهتری برگزار شود.»

صحبت‌های وزیر ورزش و جوانان و همچنین رئیس فدراسیون فوتبال مبنی بر این بود که تمام ارکان ورزش کشور تلاش می‌کنند شرایط ورزشگاه‌های کشور را سامان دهند، اما گویا در عمل این اتفاق رخ نداده است.

حالا خیلی راحت یک کودک هشت‌ساله در همین ورزشگاه آزادی، که به گفته خیلی از کارشناسان استانداردترین ورزشگاه کشور است، جان خود را از دست می‌دهد. دلیل آن‌هم غیراستاندارد بودن فضای بیرون ورزشگاه است. همان موضوعی که تاج و دوستانش تلاش داشتند آن را به واقعیت تبدیل کنند، اما حتی یک‌ قدم هم روبه‌جلو برنداشته‌اند و در بر همان پاشنه قدیمی می‌چرخد.

مسئولان لطفاً پاسخگو باشند

اکنون خواسته اکثر اهالی فوتبال این است که مدیران فوتبال ایران و همچنین مسئولان سازمان تجهیز و نوسازی اماکن ورزشی و مدیریت ورزشگاه آزادی پاسخگوی این فاجعه باشند. فدراسیون فوتبال و وزیر محترم ورزش باید پاسخ دهند چرا بعد از این همه سروصدا مبنی بر استانداردسازی ورزشگاه‌ها، یک کودک بر اثر غیراستاندارد بودن محل برگزاری یک بازی لیگ برتر جان خود را از دست می‌دهد؟ مهدی تاج باید پاسخ دهد که اگر ورزشگاه آزادی آماده پذیرایی از هواداران بوده، چرا چنین اتفاقی رخ‌ داده است و یک کودک جانش را از دست‌ داده است؟ اگر هم شرایط برگزاری بازی‌های لیگ را نداشته چرا در آن، بازی برگزار شده است؟ سازمان تجهیز و نوسازی اماکن ورزشی هم باید پاسخ دهد چگونه و بر چه مبنایی پیمانکارانش را انتخاب می‌کند؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها