کد خبر: 342034
|
۱۳۹۸/۰۷/۰۴ ۱۷:۴۰:۰۰
| |

در ویدئوتیتر «اعتمادآنلاین» ببینید:

آیا شبکه‌های اجتماعی اعتیادآورند؟

فضای مجازی در کنار تمام ویژگی‌های مثبتش، ایراداتی هم دارد. یکی از آن‌ها، همین اعتیادی است که برای مردم ایجاد می‌کند.

حجم ویدیو: 1.95M | مدت زمان ویدیو: 00:01:00 دانلود ویدیو
کد خبر: 342034
|
۱۳۹۸/۰۷/۰۴ ۱۷:۴۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ استفاده بی‌رویه از فضای مجازی به دنبال توسعه شبکه‌های اجتماعی در سال‌های اخیر یکی از مهم‌ترین چالش‌های کشور محسوب می‌شود.

تداوم این وابستگی افراطی که به اعتقاد شماری از روان‌پزشکان و روان‌شناسان یک اختلال روانی است، در درازمدت با اضطراب و افسردگی هم همراه می‌شود.

اعتیاد به فضای مجازی در حقیقت یک اعتیاد رفتاری به شمار می‌رود که تعریفی از مدت زمان استفاده از فضای مجازی، بیش از حد متعارف است.

به گفته محققان اعتیاد به فضای مجازی صرفاً بر اساس ساعت‌های استفاده مشخص نمی‌شود و نوع بهره‌برداری و در حقیقت دلایل این استفاده نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

به عنوان مثال استفاده 12ساعته در طول 24 ساعت شبانه‌روز به منظور انجام تحقیقات دانشگاهی با بهره‌برداری به منظور وقت‌کشی و اصل لذت متفاوت است.

اعتیاد به فضای مجازی بر اساس نوع استفاده طبقه‌بندی می‌شود. برخی افراد برای پیگیری اخبار و اطلاعات روز دنیا زمان بسیاری را صرف این فضا می‌کنند و به عبارت دیگر دچار اعتیاد خبری هستند.

شماری از افراد به منظور رفع نیازهای جنسی و برخی دیگر نیز به جهت رفع نیازهای عاطفی و بازیابی روابط احساسی به فضای مجازی اعتیاد پیدا می‌کنند.

افسردگی، احساس انزوا و یا نشاط بیش از حد، کمرنگ شدن روابط خانوادگی به همراه برخی از عوارض جسمانی مثل آرتروز گردن و گرفتگی‌های عضلانی، تنها بخشی از اختلالاتی است که بدن به خاطر اعتیاد به فضای مجازی گرفتارش می‌شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها