کد خبر: 342040
|
۱۳۹۸/۰۹/۲۵ ۱۲:۰۰:۰۰
| |

غلامرضا حیدری، عضو فراکسیون امید، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

مردم باید تنوع کاندیداها در انتخابات را به‌ صورت محسوس ببینند/ صداوسیما تنها در زمان انتخابات همه جوانان را ملت ایران می‌داند/ شأن شورای نگهبان در حال حاضر مدام خدشه‌دار می‌شود/ فعال شدن احزاب، بار سنگینی که بر دوش شورای نگهبان است را کم می‌کند

غلامرضا حیدری گفت: حکومت نباید بگذارد اختیاراتی که در قانون اساسی برای مجلس تعیین‌ شده، مخدوش شود. ایجاد اسناد بالادستی برای مجلس باعث می‌شود نمایندگان احساس کنند نقشی در ایفای وظایفی که قانون اساسی بر عهده‌شان گذاشته شده، ندارند و هم مردم احساس کنند که برای مجلس آن‌قدر مانع و آقابالاسر گذاشته‌اند که عملاً نمی‌تواند مطالبات به حق آنان را برآورده کند.

مردم باید تنوع کاندیداها در انتخابات را به‌ صورت محسوس ببینند/ صداوسیما تنها در زمان انتخابات همه جوانان را ملت ایران می‌داند/ شأن شورای نگهبان در حال حاضر مدام خدشه‌دار می‌شود/ فعال شدن احزاب، بار سنگینی که بر دوش شورای نگهبان است را کم می‌کند
کد خبر: 342040
|
۱۳۹۸/۰۹/۲۵ ۱۲:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| غلامرضا حیدری، نماینده تهران و عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار اعتمادآنلاین ، به نیازهای حضور پرشور مردم در انتخابات مجلس یازدهم اشاره کرد و گفت: در ساختار حکومت جمهوری اسلامی ایران شرکت در انتخابات حقی برای آحاد مردم است و عقلانیت حکم می‌کند مردم از حق خود در انتخابات بهره ببرند.

او با تاکید بر لزوم تسهیل حضور مردم در انتخابات از سوی حاکمیت توضیح داد: بخش‌های حاکمیتی موظف به تسهیل‌گری در گرفتن حق شرکت در انتخابات توسط مردم هستند، اما منتی از طرف حکومت و نظام بر مردم نیست. این موضوع یک نکته بسیار کلیدی است و باید روی این مفاهیم کار شود. از سوی دیگر درست است که مردم موظف به گرفتن حق هستند و حضرت علی (ع) می‌فرماید حق گرفتنی است، اما حکومت هم موظف به این تسهیل‌گری است و باید شرایط انتخابات را به‌ صورت مناسب فراهم کند.

بستر رقابت درست در انتخابات را فراهم کنیم

این نماینده مجلس با بیان اینکه مردم باید تنوع کاندیداها در انتخابات را به‌ صورت محسوس ببینند، ادامه داد: یکی از مهم‌ترین شرایط، فراهم کردن بستر رقابت درست است. باید کاندیداهایی که شرایط مناسبی دارند در انتخابات حضور پیدا کنند و مردم هم تنوع در کاندیداها را به‌ صورت محسوس ببینند.

حیدری با انتقاد از رد صلاحیت‌های گسترده در انتخابات گفت: متاسفانه مدتی است رد صلاحیت‌های گسترده باب شده و باید به‌ جد حاکمیت مانع آن شود. در غیر این صورت این موضوع ایجاد سرخوردگی می‌کند و نشاط انتخابات گرفته می‌شود.

حکومت نباید بگذارد اختیاراتی که در قانون اساسی برای مجلس تعیین‌ شده، مخدوش شود

او با اشاره به اینکه برخی از اختیارات مجلس مخدوش شده است، گفت: حکومت نباید بگذارد اختیاراتی که در قانون اساسی برای مجلس تعیین‌ شده مخدوش شود. ایجاد اسناد بالادستی برای مجلس باعث می‌شود هم نمایندگان احساس کنند نقشی در ایفای وظایفی که قانون اساسی بر عهده‌شان گذاشته شده، ندارند و هم مردم احساس کنند که برای مجلس آن‌قدر مانع و آقابالاسر گذاشته‌اند که عملاً نمی‌تواند مطالبات به حق آنان را برآورده کند.

صداوسیما تنها در زمان انتخابات همه اقشار، همه بانوان و همه تیپ از جوانان را ملت ایران می‌داند

حیدری با انتقاد از عملکرد صداوسیما عنوان کرد: صداوسیما تنها در زمان انتخابات همه اقشار، همه بانوان و همه تیپ از جوانان را ملت ایران می‌داند. زمانی که این شیوه‌های ناپسند تکرار شود، زمینه بی‌اعتماد مردم را فراهم می‌آورد و مردم احساس می‌کنند به تمسخر گرفته شده‌اند.

به گفته حیدری، شورای نگهبان نقشی اساسی‌ در برگزاری انتخابات پرشور و افزایش مشارکت مردم دارد.

یک حزب که جان می‌گیرد با بهانه‌های مختلف مانع آن می‌شوند

او همچنین به نقش احزاب و جریان‌های سیاسی در افزایش مشارکت مردم اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از مهم‌ترین بسترها برای برگزاری انتخابات پرشور و با مشارکت بالا، وجود رقابت احزاب واقعی است. طبق اصل 26 قانون اساسی باید این بستر فراهم شود، اما در مجموع، نظام جمهوری اسلامی در این زمینه خیلی موفق نبوده و فعالیت احزاب فراز و نشیب بسیاری داشته است. تا یک‌ حزب جان می‌گیرد و پایگاه عمومی پیدا می‌کند به بهانه‌های مختلف مانع فعالیت آن حزب می‌شوند.

اگر بستری برای فعالیت احزاب فراهم شود، به قلع‌وقمع‌های رد صلاحیت هم نیازی نیست

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس ادامه داد: اگر بستری برای فعالیت احزاب فراهم شود، به قلع‌وقمع‌های رد صلاحیت هم احتیاج نیست. با فعال شدن احزاب بار سنگینی که بر دوش شورای نگهبان، در مدت زمان یک ماه، برای تایید صلاحیت‌ها می‌افتد، بر عهده احزاب خواهد بود. در این شرایط احزاب خودشان غربالگری‌های لازم را انجام می‌دهند و چون باید مستقیماً در مقابل مردم پاسخگو باشند، سعی می‌کنند افرادشان را دستچین و افراد با صلاحیت‌ را انتخاب کنند. این گونه دیگر حرف‌ و حدیثی هم پیش نمی‌آید.

شأن شورای نگهبان در حال حاضر مدام خدشه‌دار می‌شود

حیدری گفت: باید در اینجا از شأن شورای نگهبان دفاع کنم و این شان در حال حاضر مدام خدشه‌دار می‌شود در حالی‌ که آنان نیز از ارکان نظام هستند. مهم‌ترین نقشی که خبرگان قانون اساسی برای شورای نگهبان دیده، عدم تطبیق قوانین با اسلام و قانون اساسی است. اما در حال حاضر نقش آنها تقلیل پیدا کرده به اینکه این آدم خوب است و آن آدم بد!

او در پایان گفت: در شرایط کنونی نقش کلیدی‌ای که قانون اساسی بر عهده شورای نگهبان گذاشته، تحلیل می‌رود، سست می‌شود و در آن حرف‌وحدیث‌های زیادی به وجود می‌آید. در این شرایط تطبیق قوانین با شرع و اسلام حالت سلیقه‌ای پیدا می‌کند. اگر شور انتخاباتی تنها شور نباشد و پشتوانه شعور و عقلانیت هم داشته باشد، قطعاً شاهد انتخابات پرشور خواهیم بود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها