جمالی نوبندگانی، عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی مجلس:

یمنی ها دیگر چیزی برای از دست دادن ندارند/ تبعات حمله یمن به آرامکو به عربستان و یمن محدود نمی‌شود/ یمنی‌ها چیزی برای از دست دادن ندارند

عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: حمله یمن به تأسیسات آرامکو معادله قدرت را در شبهه جزیره عربستان و حتی خاورمیانه تغییر داد. سعودی‌ها تاکنون هر اقدامی که از دستشان بر می‌آمد علیه یمن انجام دادند، در حالی یمنی‌ها دیگر چیزی برای از دست دادن ندارند.

یمنی ها دیگر چیزی برای از دست دادن ندارند/ تبعات حمله یمن به آرامکو به عربستان و یمن محدود نمی‌شود/ یمنی‌ها چیزی برای از دست دادن ندارند
کد خبر: 342102
|
۱۳۹۸/۰۶/۲۶ ۱۷:۴۶:۴۱

اعتمادآنلاین| محمد جواد جمالی نوبندگانی، عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به حمله پهپادی یمن به تأسیسات نفتی عربستان سعودی، گفت: این حمله معادله قدرت را در عربستان و حتی خاورمیانه تغییر داد که تبعاتش به عربستان و یمن محدود نمی‌شود.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: پس از اتفاق مهم اخیر، در ذهن کارشناسان نظامی، امنیتی و دیپلماسی سؤالی مطرح شده که چرا آمریکایی‌ها با وجود تحمیل هزینه‌های بسیار به امارات عربی، عربستان و کشورهای دیگر برای فروش سامانه‌های نظامی، این کشورها دچار خطرات امنیتی شده‌اند؟

او با بیان اینکه نفوذ در سیستم‌های اقتصادی و امنیتی عربستان باعث موفقیت بیشتر یمنی‌ها در حمله مذکور شده است، گفت: مناطق نفتی مورد هدف آرامکو فضای بسیار بزرگی را شامل می‌شود و یمنی‌ها هم نقاط بسیار حساس را هدف گرفتند، این نشان از عملکرد خوب موشک‌های یمنی، اطلاعات دقیق و نفوذ بسیار زیاد در قلب مهم‌ترین سیستم اقتصادی سعودی‌ها و آمریکایی‌ها دارد.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: هدف قرار دادن تأسیسات نفتی عربستان، غیر از بازار نفتی، بورس این کشور را هم مورد حمله قرار داد که بسیاری از ثروتمندان سعودی و اماراتی در همین بورس سرمایه گذاری کرده بودند و ضربه اساسی خوردند.

جمالی نوبندگانی تأکید کرد: آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها دیگر نمی‌توانند از اجرا و هزینه‌های هر اقدامی در خاورمیانه مطمئن باشند؛ در مقابل یمنی‌ها با امکاناتی کم‌تر، معادله تولید و صادرات نفت را در جهان تغییر دادند؛ این کاهش 5 میلیونی بشکه‌های نفت در روز اقدام بزرگی است.

او با یادآوری اینکه سعودی‌ها و اماراتی‌ها به دنبال خروج از یمن بودند تا به شکلی بتوانند به مردم خود دستاوردهای جنگ را توجیه کنند، تصریح کرد: حمله اخیر نشان داد که یمنی‌ها به ویژه انصارالله در مقابل تجزیه یمن ایستاده‌اند و جنگ سعودی‌ها و اماراتی‌ها در یمن، بدون دستاورد به پایان می‌رسد.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ سؤالی مبنی بر اینکه مرزهای حملات با توجه به حمله اخیر به کجا خواهد رسید، گفت: سعودی‌ها تاکنون هر اقدامی که از دستشان بر می‌آمد علیه یمن انجام دادند، در حالی یمنی‌ها دیگر چیزی برای از دست دادن ندارند، این نقطه ضعف و پاشنه آشیل سعودی‌هاست و هنوز هم مکان‌های مختلفی برای یمنی‌ها وجود دارد تا عربستان یا کشورهای متحدش ضربه ببینند؛ اگر چنین اتفاقاتی بیفتد، قطعا ضربات بسیار چشمگیری خواهد داشت.

منبع: باشگاه خبرنگاران

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها