سیدحجت‌الله علم الهدی، رییس پژوهشگاه قوه قضاییه:

ساختار پژوهشگاه قوه قضائیه با نگاه ماموریت محوری اصلاح می‌شود

سیدحجت‌الله علم الهدی، رییس پژوهشگاه قوه قضاییه، با اشاره به لزوم اصلاح ساختار پژوهشگاه بر اساس نگاه ماموریت‌محور گفت: این پژوهشگاه به واسطه رسالتی که نهاد قضا برای آن تعریف کرده است به عنوان یک مرکز فرابخشی تعریف شده و به نظام مسائل قوه قضاییه نگاه کلان دارد.

ساختار پژوهشگاه قوه قضائیه با نگاه ماموریت محوری اصلاح می‌شود
کد خبر: 342127
|
۱۳۹۸/۰۶/۲۶ ۲۰:۱۹:۱۶

اعتمادآنلاین| سیدحجت‌الله علم الهدی، رییس پژوهشگاه قوه قضاییه، در دیدار با معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه افزود: با توجه به ماموریت خود به دنبال جذب جوانان نخبه و پژوهشگر برای تعالی دستگاه قضا هستیم.

وی با اشاره به لزوم اصلاح ساختار پژوهشگاه بر اساس نگاه ماموریت‌محور ادامه داد: پژوهشگاه قوه قضاییه به واسطه رسالتی که نهاد قضا برای آن تعریف کرده است به عنوان یک مرکز فرابخشی تعریف شده و به نظام مسائل قوه قضاییه نگاه کلان دارد.

رییس پژوهشگاه قوه قضاییه یکی از چالش‌های دستگاه قضا در امر پژوهش را جزیره‌ای عمل کردن آن دانست و اظهار کرد: متاسفانه هم‌افزایی و همکاری برای جلوگیری از موازی‌کاری در عرصه پژوهش را میان بیشتر دستگاه‌ها، سازمان‌ها و مراکز قوه قضاییه نمی‌بینیم. این مساله علاوه بر موازی کاری، موجب هدر رفت بودجه‌ها می‌شود.

اعلام آمادگی پژوهشگاه قوه قضاییه برای هم افزایی پژوهشی

علم الهدی ضمن ابراز آمادگی پژوهشگاه قوه قضاییه برای همکاری و هم‌افزایی بیشتر با معاونت پیشگیری در عرصه پژوهشی، بر هدفمند و ثمربخش شدن پژوهش‌ها از این طریق تاکید کرد و پیشنهاد داد با سازکاری جدید و ایجاد کمیته مشترک، این مهم تحقق پیدا کند.

وی ابراز امیدواری کرد با استفاده از تمام ظرفیت‌ها و ایجاد ساز و کار تعاملی از کارهای موازی پژوهشی جلوگیری شده و با مساله‌سنجی و نیاز سنجی به موقع در عرصه پژوهشی مشکلات مردم و دستگاه قضا برطرف شود.

علم‌الهدی اضافه کرد: پژوهشگاه قوه قضاییه می‌تواند در فضای عمومی و دانشگاهی موثرتر ظاهر شده و نقش پررنگ‌تری ایفا کند.

رییس پژوهشگاه قوه قضاییه با تاکید بر اشتراکات موجود میان این پژوهشگاه و معاونت پیشگیری از جرم قوه قضاییه، هم افزایی بیشتر را موثر دانست و خاطر نشان کرد: هم‌افزایی از هرگونه موازی کاری جلوگیری می‌کند.

ضرورت تولید محتوا توسط پژوهشگاه قوه قضاییه برای قضات

در ادامه این دیدار محمدباقر الفت معاون پیشگیری از جرم قوه قضاییه، معاونت پیشگیری را دارای نقش و موثر در بحث کسب و کار دانست و گفت: کارهای پژوهشی مفید و موثری در پژوهشگاه قوه قضاییه در این رابطه انجام گرفته است.

وی در ادامه به سفر اخیر یک هیئت قضایی از کشورمان به روسیه اشاره و تصریح کرد: به دعوت ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه برای افتتاح نمایشگاه کسب و کار سفری را به این کشور داشتیم و توانستیم با توجه به گزارشهای پژوهشی پژوهشگاه قوه قضاییه برخی نکات علمی و کاربردی را در این موضوع مطرح کنیم.

الفت با بیان اینکه کارهایی که پژوهشگاه قوه قضاییه در مباحث علمی و پژوهشی انجام می دهد برای دستگاه قضا و به خصوص معاونت پیشگیری بسیار راهگشا است، اظهار کرد: امروز گزارشهای پژوهشی پژوهشگاه برای دستگاه ها و مسئولان کشور قابل پذیرش است.

معاونت پیشگیری از جرم قوه قضاییه با اشاره به اینکه محور اصلی برنامه‌های این معاونت بر اساس کارهای پژوهشی تعریف می‌شود، ادامه داد: معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه تمام اولویت‌ها و سرمایه خود را بر اساس کارهای پژوهشی تعریف می‌کند. پژوهشگاه باید نیازهای پژوهشی و علمی قضات سراسر کشور را در یک طرح آمایشی نیازسنجی و برای آنها تولید محتوا داشته باشد.

وی با بیان اینکه تمام مسئولان قوه قضاییه باید با حرّیت در مسائل بروز و ظهور داشته باشند، افزود: پژوهشگاه در جایگاهی قرار دارد که نیازمند حرّیت در بین مسئولان این نهاد است. در صورت خدشه دار شدن این حرّیت آفت بزرگی در انتظار پژوهشگاه قوه خواهد بود.

الفت با بیان اینکه در کشورهای مختلف دنیا قضات را از نظر علمی پشتیبانی می‌کنند، گفت: امروز باید به یک بلوغ علمی در قضات برسیم که این امر وظیفه پژوهشگاه است.

تحقق منویات رهبری با همکاری علمی پژوهشگاه قوه قضاییه

معاونت پیشگیری از جرم قوه قضاییه در بخشی از این دیدار به تاکیدات رهبری در خصوص فعالیت‌ها و برنامه‌های این معاونت اشاره کرد و افزود: مقام معظم رهبری دو اولویت را برای این معاونت مطرح کردند، یکی مباحث فرا قوه‌ای و دیگری بحث‌های علمی، که رویکرد دوم با همکاری علمی پژوهشگاه محقق می‌شود.

وی ضمن ابراز امیدواری نسبت به حرکت با سرعت مناسب در این مسیر، گفت: اگر با پژوهشگاه کار کنیم، گام‌ها محکم‌تر و پرتعدادتر خواهد بود چرا که اعتقاد داریم پژوهشگاه پشتوانه علمی قوه قضاییه است.

پژوهشگاه قوه قضاییه حلقه واسطه مدیران، قضات و اساتید دانشگاهی

حامد نیکو نهاد، معاون پژوهشی پژوهشگاه قوه قضاییه نیز در این دیدار با بیان اینکه پژوهشگاه باید پل ارتباطی بین دستگاه قضا و جامعه دانشگاهی کشور باشد اظهار کرد: امروز ما در پژوهشگاه و به صورت ویژه در معاونت پژوهشی به دنبال آن هستیم که با جذب هیئت علمی جوان و نخبه و استفاده از قضات با تجربه و مدیران قضایی کارگروه‌ها و پژوهشکده‌های خود را برای بررسی موضوعات مهم و اثر گذار پژوهشی دستگاه قضا تقویت کنیم و هم‌افزایی و همکاری با معاونت پیشگیری در این مسیر بسیار مفید و حائز اهمیت خواهد بود.

وی ادامه داد: پژوهشگاه توانسته است به عنوان حلقه واسطه مدیران، قضات و اساتید دانشگاهی عمل کند که این امر نشاندهنده جایگاه خاص آن است.

معاون پژوهشی پژوهشگاه قوه قضاییه با بیان اینکه آموزش همگانی حقوق به آحاد جامعه از الزامات پیشگیری از وقوع جرم است، تصریح کرد: یکی از تحولاتی که رئیس این پژوهشگاه مد نظر خود قرار داده، بحث آموزش‌های همگانی حقوق به آحاد جامعه است و این امر می‌تواند کمک حال برنامه‌ها و فعالیت‌های معاونت پیشگیری از وقوع جرم باشد.

ضرورت تولید محتوا در خصوص حقوق و مزایای کارکنان قضایی

حسن رجبی، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در بخشی از این دیدار اظهار کرد: کارکنان قوه قضاییه از بخش‌های اثر گذار در فرآیندهای قضایی کشور محسوب می‌شوند ولی متاسفانه هیچ کار پژوهشی در خصوص وضعیت آنها انجام نشده است. در این مورد پیشنهاد می‌کنیم پژوهشگاه قوه قضاییه با استفاده ازکارشناسان قوه قضاییه به این امر مهم بپردازد.

رضا مسعودی‌فر، مدیر کل پیشگیری‌های امنیتی و انتظامی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه نیز در این دیدار گفت: دستگاه قضا قبل از رسیدگی به مسائل و مشکلات قاضی و کارمندان، باید مشکلات و موانعی که در فرآیندهای قضایی وجود دارد را شناسایی کند واین مهم تنها با فعالیت‌های علمی پژوهشگاه محقق می‌شود.

وی با طرح ایده فرصت مطالعاتی 3 تا 4 ماهه برای قضات، بحث آینده پژوهشی را جزو اولویت‌های پژوهشگاه دانست و خاطر نشان کرد: معاونت پیشگیری از جرم قوه قضاییه باید برنامه‌های سال آینده خود را طبق آینده‌پژوهی که پژوهشگاه انجام می دهد، تعریف و عملیاتی کند تا برای مشکلات و مخاطرات پیش‌رو آمادگی داشته باشد.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها