کد خبر: 342234
|
۱۳۹۸/۰۶/۲۷ ۰۹:۵۴:۰۰
| |

چطور در کوه زنده بمانیم؟

هفت قانون برای زنده ماندن در کوه وجود دارد که بر اثر تجربه کوهنوردان به دست آمده است و باید هر کوهنوردی قبل از صعود این نکات را یادآوری کند.

چطور در کوه زنده بمانیم؟
کد خبر: 342234
|
۱۳۹۸/۰۶/۲۷ ۰۹:۵۴:۰۰

اعتمادآنلاین| اولین نکته‌ای که باید هر کوه‌نورد بداند، این است که هیچ کوهی کاملا ایمن نیست و برای صعود به کوه حتما باید آمادگی داشته باشید. هفت نکته‌ای که باید به آن در کوه توجه داشت، در ادامه آمده است:

1- همواره حرف آخر را خودتان در مورد امنیت بزنید

در وضعیت خطرناک نباید به کسی اعتماد کنید. باید تمرین کنید که در تصمیم گیری قاطع باشید و در خصوص تجهیزات، اکسیژن و... خودتان تصمیم گیری کنید. هر مقدار که کوهنورد بی‌تجربه‌تر باشد، در اولین تلاش خود به ارتفاع بیشتری صعود خواهد کرد.

2- مطیع هوا باشید

در صعودهای طولانی برخلاف پیش‌بینی شرایط خوب، هوای بد ممکن است به طور غیرمنتظره‌ای رخ دهد. کوه می تواند آب و هوای خاص خود را ایجاد کند. پیش‌بینی خوب هوا بدون ایستگاه هواشناسی در قله غیرممکن است. برای پیش‌بینی‌های کلی سیستم هواشناسی به آنها اعتماد کنید، اما همیشه به کوه توجه کنید. طناب‌های ثابت را در هر جای ممکن قرار دهید. قطب‌نما را بیاورید، چراغ امنیتی را در اردوگاه تهیه کنید. از هر راه ممکن خطر را به حداقل برسانید. تغییر هوا اغلب سریع است. ممکن است هوا به قدری سرد شود که انگشتان دست و پای خود را حس نکنید. بنابراین سعی نکنید نا امید شوید و با همین هوای بد باید کنار بیایید.

3- از طناب سالم استفاده کنید

در صعود عجله نکنید. قبل از صعود طناب‌های خود را چک کنید که پوسیده نباشد. تقریباً سالانه کوهنوردان به دلیل استفاده از طناب قدیمی در هیمالیا می میرند. پیچ طناب‌ها را همیشه بررسی کنید. با نفرات زیادی با یک طناب صعود نکنید. بیش از حد به طناب تکیه ندهید. از برآمدگی و پاهای خود در صعودهای شیب دار استفاده کنید.

4- مایعات کافی بنوشید

مشکلات سلامتی در ارتفاعات بالا مانند سردرد، ورم، سرمازدگی، سردرگمی و مواردی از این دست در اغلب موارد با کمبود آب بدن و عدم وجود اکسیژن ارتباط دارد. بنابراین سعی کنید مایعات به مقدار کافی بنوشید تا دچار مشکلات پزشکی نشوید.

5- خودتان را بشناسید

از چیزی جز خود ترس نداشته باشید. باید در مواقع اضطراری از خود شناخت کافی داشته باشید تا بتوانید بهترین عملکرد خود را اعمال کنید. بسیاری از احساسات، واکنش‌ها و علائم عجیب و غریب در ارتفاع رخ می‌دهد. برای مثال بالا رفتن باعث می‌شود مغز شما اکسیژن کمتری داشته باشد و به این اکسیژن کم واکنش نشان دهد. در شرایط خطرناک، همه ما واکنش‌های متفاوتی نشان می‌دهیم. برخی وحشت‌زده می شوند و برخی منطقی هستند. شما چه واکنشی نشان خواهید داد؟

6- از وسایل اکسیژن و پزشکی کوهستان مطلع باشید

چه مقدار اکسیژن برای صعود مورد نیاز خواهد بود؟ این سوال مهمی است که باید قبل از صعود به آن جواب دهید. همچنین باید نکات پزشکی مهم را بدانید تا در صورت نیاز از آنها بهره بگیرید.

7- دوری از نقاط بهمن‌خیز

از مناطق بهمن‌خیز دوری کنید و سعی کنید سریع از آنجا عبور کنید. همواره به یاد داشته باشید که بهمن قابل پیش‌بینی نیست! و حتی در بهترین هوا ممکن است بهمن تشکیل شود.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها