مهران قربانی، معاون سازمان راهداری:

زائران اربعینی که قصد بازگشت از مهران را دارند سفر دومرحله‌ای خواهند داشت/جزئیات گروه‌بندی زائران برای انتقال به سه پایانه معین از مرز مهران/ بلیت به هیچ وجه گران نمی‌شود

مهران قربانی، معاون حمل و نقل مسافری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: قرار بر این است که در شش روز اوج برگشت زائران یعنی از 24 مهر ماه تا 29 مهر ماه زائرانی که از مرز مهران به کشور بازمی‌گردند سفر دومرحله‌ای داشته باشند و از پایانه برکت مرز مهران به سه پایانه معین در شهرهای کرمانشاه، همدان و اندیمشک هدایت شوند.

زائران اربعینی که قصد بازگشت از مهران را دارند سفر دومرحله‌ای خواهند داشت/جزئیات گروه‌بندی زائران برای انتقال به سه پایانه معین از مرز مهران/ بلیت به هیچ وجه گران نمی‌شود
کد خبر: 342288
|
۱۳۹۸/۰۶/۲۷ ۱۰:۴۳:۱۵

اعتمادآنلاین| مهران قربانی، معاون حمل و نقل مسافری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در نشست خبری برای تشریح برنامه‌های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در برگزاری سفرهای اربعین اظهار داشت: از 17 مهر ماه طرح اربعین آغاز می‌شود و امسال زیرساخت‌های حمل و نقلی و پایانه‌ها شرایط بهتری را نسبت به سنوات گذشته دارند و چهار مرز چذابه، شلمچه، مهران و خسروی آماده ارائه خدمات به زائران هستند.

وی با اشاره به جذابیت‌های مرز مهران برای تردد زائران اظهار داشت: مسافت مرز مهران تا مقصد سه ساعت است و همین مسافت از مرز چذابه 4/5 ساعت مرز شلمچه 6 ساعت و همچنین مرز خسروی که امسال قصد فعال کردن آن را داریم 3/5 ساعت است و در بین این مرزها مرز مهران بیشترین جذابیت را برای تردد زائران به ویژه در زمان برگشت را دارد.

معاون حمل و نقل مسافری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به سال‌های گذشته برای برگشت مسافران از مرزها وجود داشت، گفت: مطابق پیش‌بینی‌ها قرار بر این بود که تعدادی از زائران از مرزهای چذابه و شلمچه و تعدادی دیگر از مرز مهران برگردند اما از آنجایی که مرز مهران جذابیت بالاتری برای زائران دارد، شاهد سرازیر شدن جمعیت زائران به این مرز بودیم. از این رو امسال ساز و کاری را فراهم کرده‌ایم که این مشکل به وجود نیاید.

قربانی تاکید کرد: شهر ایلام و مرز مهران ظرفیت مشخصی دارد که اگر با انباشت زائر در این مرز مواجه شویم مشکلاتی از جمله انسداد راه‌ها و ترافیک بالا پیش می‌آید. از این رو سه پایانه معین و پشتیبان برای بازگشت زائران از اربعین در روزهای اوج پیش‌بینی کرده‌ایم.

3 پایانه معین کرمانشاه، همدان و اندیمشک برای زائرانی که قصد بازگشت از مرز مهران را دارند

عضو هیات عامل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به برنامه امسال سازمان راهداری برای برگشت منظم زائران حسینی گفت: قرار بر این است که در شش روز اوج برگشت زائران یعنی از 24 مهر ماه تا 29 مهر ماه زائرانی که از مرز مهران به کشور بازمی‌گردند سفر دومرحله‌ای داشته باشند و از پایانه برکت مرز مهران به سه پایانه معین در شهرهای کرمانشاه، همدان و اندیمشک هدایت شوند.

جزئیات گروه‌بندی زائران برای هدایت به پایانه‌های معین از مرز مهران

قربانی با اشاره به جزئیات سفر دو مرحله‌ای زائران حسینی که از مرز مهران به کشور بازمی‌گردند، گفت: سه پایانه معین کرمانشاه، همدان و اندیمشک با معیارهایی از جمله نزدیکی به پایانه‌های ریلی و فرودگاهی و امکان ارائه خدمات با کیفیت بالا به مسافران انتخاب شده است و حداکثر تجهیزات و امکانات برای تامین رفاه حال مسافران در این سه پایانه معین تدارک دیده شده است.

قربانی تاکید کرد: این سه پایانه معین تنها برای زائرانی است که در روزهای اوج 24 تا 29 مهر ماه قصد بازگشت به کشور از مرز مهران را دارند.

وی ادامه داد: در روزهای اوج بازگشت زائران از پایانه مسافری برکت، زائرانی که مقصدشان شهرهای قم، ساری، گرگان، مشهد و بجنورد است از این پایانه به پایانه معین به همدان منتقل می‌شوند.

معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای افزود: در همین بازه زمانی زائرانی که از مهران قصد بازگشت به شهرهای اراک، شهرکرد، یزد، اصفهان و خرم‌آباد را دارند به پایانه مسافری معین اندیمشک منتقل می‌شوند.

این مقام مسئول ادامه داد: همچنین زائرانی که از مرز مهران قصد بازگشت به کرج، رشت، سسندج، قزوین، سمنان، زنجان، تهران، ارومیه، اردبیل و تبریز را دارند باید از پایانه معین کرمانشاه به مقصد خود برگردند.

جزئیات گروه‌بندی زائرانی که از شلمچه و چذابه به کشور برمی‌گردند

قربانی با بیان اینکه گروه‌بندی برای سایر زائرانی که از مرزهای دیگر قصد برگشت به شهرها را دارند انجام شده است، اظهار داشت: زائران خوزستان، خراسان جنوبی، فارس، کرمان، یزد و جنوب اصفهان برای خروج از کشور عراق باید از مرز چذابه استفاده کنند.

وی افزود: همچنین زائران سیستان و بلوچستان، بوشهر و هرمزگان هم باید از مرز شلمچه برگردند.

معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: همچنین زائران اصفهان، فارس و کرمان هم می‌توانند از مرزهای چذابه و شلمچه برای بازگشت استفاده کنند.

وی در مورد مرز خسروی تاکید کرد: این مرز امسال فعال می‌شود اما هنوز برای گروه‌بندی بازگشت زائران از این مرز تصمیمات نهایی نشده که به محض نهایی شدن، اطلاع‌رسانی خواهد شد.

اتوبوس‌های دربستی یکسره محدود می‌شوند و دربستی‌های دوسره ممنوع مگر برای افراد خاص

قربانی با اشاره به موضوع اتوبوس‌ها و سرویس‌های دربستی برای جابه‌جایی زائران در ایام اربعین گفت: 8200 ناوگان برای ایام اربعین آماده خدمات‌رسانی به زائران هستند که سال گذشته بیش از 1000 دستگاه ناوگان اتوبوس دربستی در کشور عراق داشتیم که این مشکلاتی را برای سایر زائران ایجاد کرد چرا که استفاده سایر زائران از ناوگان اتوبوسی محدود شد.

این مقام مسئول با بیان اینکه امسال محدودیت‌هایی را برای سرویس‌های دربستی اعمال کردیم تا شاهد کاهش اتوبوس‌های دربستی در ایام اربعین باشیم، گفت: سرویس‌های دربستی به دو گروه یکسره و دوسره تقسیم می‌شوند. اتوبوس‌های دربستی یکسره باید 24 ساعت پس از اینکه وارد کشور عراق شدند برگردند و امکان استقرار در کشور عراق را ندارند. همچنین اتوبوس‌های دوسره بسیار محدود خواهند بود و تنها ویژه جانبازان، معلولین یا با تاییدیه‌های خاص نسبت به جابه‌جایی زائران اقدام کنند.

وی ادامه داد: عمر ناوگانی که به صورت دربستی یکسره بخواهند به زائران خدمات‌رسانی کنند باید کمتر از پنج سال باشد. همچنین ناوگان دوسره هم باید با کمتر از سه سال عمر داشته باشند.

امکان فعالیت ناوگان دربستی خارجی برای زائران ایرانی

وی درباره تعیین تکلیف زائرانی که در سال‌های گذشته به صورت خانوادگی نسبت به سفر به عراق در ایام اربعین اقدام می‌کردند، گفت: علاقه‌مندان به سفرهای خانوادگی می‌توانند قرارداد دربستی یکسره منعقد کنند و زمان بازگشت با راننده را نهایی و از این طریق در ایام اربعین سفر خود را انجام دهند.

عضو هیات عامل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به سرویس‌های دربستی با ناوگان کشور عراق گفت: امکان استفاده از این نوع درخواست‌ها وجود دارد اما به شرط هماهنگی ناوگان عراقی با شرکت‌های حمل و نقل داخلی.

قربانی همچنین درباره نرخ سوخت ناوگان خارجی در کشورمان برای جابه‌جایی زائران ایرانی گفت: نرخ سوخت برای ناوگان خارجی 600 تومان است.

قیمت بلیت اتوبوس و حمل و نقل عمومی برای سفرهای اربعین گران نمی‌شود

وی با بیان اینکه هیچگونه افزایش قیمتی در بلیت اتوبوس برای سفرهای اربعین امسال نداریم، گفت: تمام قیمت‌ها همان قیمت مصوب سال گذشته است.

این مقام مسئول تاکید کرد: نظارت‌های دقیقی در پایانه‌ها از سوی سازمان راهداری انجام می‌شود و اگر شکایتی باشد بلافاصله مطابق کمیسیون ماده 11 و 12 با خاطیان برخورد خواهد شد.

ظرفیت راه‌های ایلام برای بازگشت زائران اربعینی محدود نیست

قربانی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه این راهکار سازمان راهداری باعث افزایش زمان سفر زائران می‌شود و چرا سازمان راهداری زیرساخت‌های خود را در مرز مهران برای پذیرش زائران افزایش نمی‌دهد، گفت: ما در مرزهای چذابه شلمچه برای زائران هیچ مشکلی نداریم و در مرز مهران هم برای رفت مسافران با مسئله‌ای روبه‌رو نیستیم و در همین مرز هم امکانات برای بازگشت زائران مهیا است و فقط در روزهای اوج برگشت زائران دچار مشکل می‌شویم.

وی ادامه داد: پارکینگ‌ها و گیت‌ها به اندازه کافی در مرز مهران وجود دارند اما موضوع این است که راه‌های استان ایلام ظرفیت برگشت این تعداد زائر را ندارند. از سوی دیگر ایلام شرایط کوهستانی دارد که نمی‌توان بیش از این زیرساخت‌ها را گسترش داد.

قربانی ادامه داد: از طریق این ساز و کار توانستیم ظرفیت اتوبوسرانی کشور را برای زائران تا 50 درصد افزایش دهیم تا زائرانی که حتی در روزهای آخر قصد سفر به عراق را دارند، با مشکل ناوگان مواجه نشوند.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها