کد خبر: 342335
|
۱۳۹۸/۰۶/۲۷ ۱۱:۴۸:۰۰
| |

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی:

شرایط جدیدی در روابط بانکی کشورهای منطقه حاکم می‌شود/ پیش‌بینی انجام مبادلات بدون دلار با کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا/ زائران ارز مورد نیاز اربعین را از امروز تهیه کنند/ آغاز به کار بازار متشکل ارزی با دینار عراق نیست/ ایران و روسیه دلار و سوئیفت را دور

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی، گفت: در رایزنی‌هایی که اخیرا با ترکیه و روسیه داشتیم بحث اصلی این بود دو کشور هم از سوئیفت و هم از مبادله با دلار اجتناب کنند و با پول ملی مبادله کنیم. الان با ترکیه و عراق این کار را می‌کنیم و می‌توان این روند را توسعه داد.

شرایط جدیدی در روابط بانکی کشورهای منطقه حاکم می‌شود/ پیش‌بینی انجام مبادلات بدون دلار با کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا/  زائران ارز مورد نیاز اربعین را از امروز تهیه کنند/ آغاز به کار بازار متشکل ارزی با دینار عراق نیست/ ایران و روسیه دلار و سوئیفت را دور
کد خبر: 342335
|
۱۳۹۸/۰۶/۲۷ ۱۱:۴۸:۰۰

اعتمادآنلاین| عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی، در پایان جلسه هئیت دولت با حضور در جمع خبرنگاران درباره توافق با روسیه و حذف دلار از مبادلات دوجانبه گفت: تلاش دولت آمریکا برای اعمال تحریم‌های متعد،د کمک کرده دلار از صحنه مبادلات ما حذف شود.

وی افزود: در همین راستا در رایزنی‌هایی که اخیرا با ترکیه و روسیه داشتیم بحث اصلی این بود دو کشور هم از سوئیفت و هم از مبادله با دلار اجتناب کنند و با پول ملی مبادله کنیم. الان با ترکیه و عراق این کار را می‌کنیم و می‌توان این روند را توسعه داد.

رئیس کل بانک مرکزی یادآور شد: در صحبت با رئیس‌جمهور روسیه گفتیم با توجه به اینکه ایران اخیرا عضو اتحادیه اوراسیا شده با همین سیستم امور بانکی با این 6 کشور را انجام دهیم که مورد تایید آقای پوتین هم بود.

همتی یادآور شد: در روابط بانکی کشورهای منطقه شرایط جدیدی حاکم می‌شود و از پیام‌رسان‌های داخلی حجم مبادلات انجام می‌شود و سوئیفت نقشی در مبادلات نخواهد داشت.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به مذاکره رئیسان جمهوری ایران و روسیه گفت: ما به این سو حرکت می‌کنیم که سوئیف را دور زده و مبادلات از طریق پیامرسان‌های مالی و پول‌های ملی دو کشور انجام شود.

وی خاطر نشان کرد: اکنون بخش قابل توجهی از مبادلات با روسیه و ترکیه از طریق پول ملی است. مبادلات با عراق نیز از طریق پول ملی انجام می‌شود.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: این روندی که تحقق یافته را می‌توانیم توسعه دهیم.

وی گفت: با توجه به اینکه ایران به تازگی عضو اتحادیه اوراسیا شده، در مذاکرات با رئیس جمهوری روسیه پیشنهاد دادیم که امور تجاری و بانکی با 6 کشور عضو اتحادیه اوراسیا را از طریق این سامانه مبادلات بانکی انجام دهیم که مورد تایید رئیس جمهوری روسیه قرار گرفت.

همتی اضافه کرد: شرایط جدیدی در همکاری‌های بانکی کشورهای منطقه در حال رخ دادن است که در صدد تقویت آن هستیم و به تدریج مبالات پول ملی از طریق پیام‌رسان‌های داخلی انجام شده و سوئیفت در آن نقشی نخواهد داشت.

رئیس کل بانک مرکزی در جواب سوالی مبنی بر اینکه آیا بازار متشکل ارزی با دینار راه اندازی خواهد شد؟ ابراز کرد: نه اینطور نیست و من درباره خرید ارز اربعین قبل تر هم توضیحاتی را در صفحه اینستاگرام داده بودم، تلاش کردیم دینار را به کشور خود بیاوریم چرا که توزیع آن در عراق خوشایند نبود و بانک های عراقی همکاری لازم را نداشتند. اما موفق به خرید دینار و عرضه آن در ایران نشدیم.


او ادامه داد: تنها راه این است که مردم از صرافی‌ها مجاز ارز مورد نیاز خود را تهیه کنند. زایران بیش از 100 یورو نیاز ندارند و تجربه نشان می‌دهد سال گذشته مردم 10 درصد ارز را از عراق خریداری کردند. نرخ ارز اربعین با نرخ ارز مسافرتی ندارد و دخالتی در تعیین نرخ ارز مسافرتی و آزاد نمی‌کنم.

همتی در ادامه از رشد 4 دهم درصد رشد اقتصاد بدون نفت خبر داد و گفت: سال گذشته فعالیت اقتصادی بدون نفت منفی گزارش شده بود که امسال با رشد خوبی همراه بود، این امر بیانگر رشد تولید در کشور است.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها