پارسایی، نماینده مردم شیراز در مجلس:

مبارزه با فساد باید دور از سیاسی کاری باشد تا مردم به استقلال قوه قضائیه پی ببرند/ ادای احترام به ذوالقرنینی که افراد را به او تشبیه می‌کنند، ممنوع است/ قوه قضائیه باید درباره برخی پرونده‌ها شفاف‌سازی کند

بهرام پارسایی، نماینده مردم شیراز در مجلس گفت: مبارزه با فساد باید دور از سیاسی کاری باشد تا مردم به استقلال قوه قضائیه پی ببرند انتظار می‌رود قوه قضائیه درباره برخی پرونده‌ها برای مردم شفاف‌سازی کند.

مبارزه با فساد باید دور از سیاسی کاری باشد تا مردم به استقلال قوه قضائیه پی ببرند/ ادای احترام به ذوالقرنینی که افراد را به او تشبیه می‌کنند، ممنوع است/ قوه قضائیه باید درباره برخی پرونده‌ها شفاف‌سازی کند
کد خبر: 342373
|
۱۳۹۸/۰۶/۲۷ ۱۲:۴۰:۴۰

اعتمادآنلاین| بهرام پارسایی، نماینده مردم شیراز در مجلس با اشاره به ذوالقرنین خواندن رئیس دستگاه قضایی گفت: معمولا برای تجلیل از افراد، آنها را به شخصیت‌های بزرگ و محترم تشبیه می‌کنند و از این جهت، تشبیه ایشان به ذوالقرنین که لقب کوروش در قرآن است، نشان می‌دهد که گویندگان کلام هم قائل به بزرگی و احترام کوروش بوده و هم خواسته‌اند با تجلیل از آقای رئیسی و تشبیه ایشان به ذوالقرنین انتظارات بوجود آمده از سیاست‌های اعلامی و امیدوارکننده رییس قوه در عدالت گستری قضایی را یادآوری کنند.

وی افزود: کورش که در قرآن از او به عنوان ذوالقرنین یاد شده فرمانروایی مقتدر، عادل و خداپرست بوده که در واقع برآمده از فرهنگ غنی این سرزمین کهن بوده که نه تنها مردم و اطرافیانش به اعمال، رفتار و کردارش باور داشتند که مورد اقبال و پذیرش قوم‌های مغلوب هم قرار می‌گرفت و نماد آن فرهنگ غنی منشور حقوق بشر کوروش است که می‌توان ادعا کرد مفادش چنان مترقی و بشردوستانه است که امروزه در کشورهای مدعی حقوق بشر هم امکان اجرای آن وجود ندارد.

نماینده مردم شیراز با بیان اینکه شیخ ابوالکلام آزاد مفسر بزرگ قرآن، ذوالقرنین را کوروش می‌داند و عین این تفسیر را علامه طباطبایی نیز تایید کرده‌اند، اظهار کرد: ابتدایی‌ترین شرط باور به ذوالقرنین این است که در گام نخست حصر پاسارگاد در روزهای منتسب به کورورش برداشته شود و از امنیتی کردن این مناسبت که می‌تواند فرصتی منحصر به فرد در تقویت انسجام و اقتدار ملی باشد پرهیز کنیم.

پارسایی ادامه داد: نباید با ممانعت از برگزاری چنین مناسبت‌هایی ناخواسته یا خواسته بین ملیت و دین تقابل ایجاد شود که بدون شک به هر دو لطمه خواهد زد.

نماینده مردم شیراز گفت: پیشنهاد می‌کنم کسانی که کتاب‌های مورخان در مورد کوروش از جمله هرودوت و گزنفون را نخوانده‌اند یک بار به تاریخ سر بزنند یا حداقل منشور حقوق بشر کوروش را بخوانند تا بدانند از دلایل جاودانگی نام کوروش این بود که حتی برای قوم و مردم کشورهای مغلوب هم آرامش، امنیت و خوشبختی به ارمغان می‌آورد چه رسد به مردم سرزمین خودش.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به موضوع حضور زنان در ورزشگاه‌ها با بیان اینکه قانونی برای ممانعت از حضور زنان در ورزشگاه‌ها وجود ندارد، گفت: چرا بر خلاف قانون از حضور زنان در ورزشگاه‌ها جلوگیری می‌شود. اگر عده‌ای اصرار دارند که زنان به ورزشگاه‌ها نروند -که البته در هیچ جای دنیا حتی در هیچ کشور اسلامی چنین چیزی قابل تصور هم نیست- می‌توانند پیشنهادی به مجلس بیاورند تا مجلس در این باره تصمیم بگیرد.

این عضو فراکسیون امید مجلس بیان کرد: البته برداشت من این است که اکثریت مجلس هم مخالف این محدودیت هستند و یا اینکه آنان که قدرت انجام این محدودیت را دارند، در شرایطی که حتی زنان کشور افغانستان که هنوز سایه طالبان بر سرشان سنگینی می‌کند، می‌توانند در استادیوم‌ها حضور یابند مستقیما مسئولیت آن را پذیرفته و در مافوق قانون خود جوابگوی افکار عمومی باشند.

وی با اشاره به بازخورد فوت سحر خدایاری در جامعه یادآور شد: مهم حکم شش ماه حبس یا عدم تشکیل دادگاه و عدم صدور حکم نیست موضوع اصلی؛ این است که چرا از حضور زنان در ورزشگاه‌ها جلوگیری می‌شود؟ و با استناد به کدام قانون با وی برخورد شد؟ و چرا دادگاه انقلاب ؟

نماینده مردم شیراز در مجلس با تاکید بر ضرورت اصلاح ساختار در قوه قضائیه یادآور شد: آنچه انتظار می‌رود این است که مبارزه با فساد به دور از سیاسی‌کاری باشد تا مردم شاهد استقلال واقعی قوه باشند.

پارسایی افزود: به عنوان مصداق چند نمونه را اشاره می‌کنم. در تخلفات نفتی پرونده‌‌هایی که به اطلاع مردم رسیده پرونده بابک زنجانی و پرونده دکل‌های نفتی هستند که سال‌هاست در قوه قضاییه بلاتکلیف مانده و چه بسا چنین پرونده‌هایی از این قبیل باشد و مردم ندانند ولی تعیین تکلیف نمی‌شوند.

این نماینده دور دهم مجلس ادامه داد: مصداق دیگر پرونده موسسات مالی و اعتباری که گروهی چند هزار میلیارد تومان سرمایه مردم را چپاول کردند و صرفا برای پاک کردن صورت مسئله این خسارت از بیت‌المال جایگزین شد، باید مورد بازنگری قرار گیرد. احکام صادره در این پرونده و اموال برگشت داده شده با عدالت سازگار نیست و نیاز است که فارغ از مسائل سیاسی به این مسائل مجدد رسیدگی شود.

وی اظهار کرد: همچنین موضوع بدهکاری مالیاتی 2000 میلیارد تومانی یک بانک تا سال 96 و تخلفات شهرداری تهران در تغییر کاربری‌ها و چگونگی اعطای مجوز به برج‌ها و مال‌های عظیم، فروش هولوگرام و موضوع املاک نجومی از دیگر مواردی است که انتظار می‌رود قوه قضائیه برای مردم شفاف‌سازی کند.

پارسایی با بیان اینکه رسیدگی و شفاف‌سازی موضوعاتی مثل تخلفات و رانت‌های افرادی از قبیل حسن رعیت، سوال اصلی این روزهای مردم است، ادامه داد: مورد دیگر این است که چرا کالاهای مصرفی وارداتی با ارز دولتی چند برابر قیمت و حتی گران‌تر از ارز آزاد به دست مصرف‌کننده می‌رسد، مثل قیمت گوشت وارداتی با ارز دولتی که چند برابر در بازار به فروش می‌رسد و کشور را با فقر و گرسنگی به بهشت دلالان تبدیل کرده است.

سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس یادآور شد: در خصوصی‌سازی و واگذاری‌ها مثل آلومینیوم المهدی و همچنین پرونده خودروسازها که هزاران میلیارد سرمایه مردم در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، صرفا با فسخ معامله یا بازداشت مدیرعامل موضوع حل نمی‌شود و باید ابعاد مختلف موضوع را مورد بررسی قرار داد.

پارسایی گفت: امیدواریم مدیران زیرمجموعه دستگاه قضایی هم نگاه صرفا حقوقی و قضایی به این موضوعات داشته باشند زیرا مبارزه با فساد زمانی محقق خواهد شد که این اقدامات صرفا با کار قضایی و حقوقی و خارج از هیاهو و سیاسی کاری مورد رسیدگی قرار گیرد و برای هیچ شخص یا گروهی حاشیه امن وجود نداشته باشد چراکه در این صورت فضا برای رانت‌خواران ناامن و برای مردم و سرمایه‌گذارانی که کار سالم انجام می‌دهند، آرام و امن خواهد بود.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها