کد خبر: 342477
|
۱۳۹۸/۰۶/۲۷ ۱۶:۱۱:۰۴
| |

سیداحمد قاضوی، مسئول دفتر آیت الله العظمی علوی گرگانی:

موتورسواری و دوچرخه سواری زن عفت جامعه را به خطر می اندازد

سیداحمد قاضوی، مسئول دفتر آیت الله العظمی علوی گرگانی معتقد است موتورسواری و دوچرخه سواری زنان عفت جامعه را به خطر می اندازد. آیت الله علوی گرگانی از مراجع عظام تقلید، گفته بود، «موضوعاتی نظیر دوچرخه‌سواری بانوان مورد رضایت امام زمان(عج) نیست».

موتورسواری و دوچرخه سواری زن عفت جامعه را به خطر می اندازد
کد خبر: 342477
|
۱۳۹۸/۰۶/۲۷ ۱۶:۱۱:۰۴

اعتمادآنلاین| سیداحمد قاضوی، مسئول دفتر آیت الله العظمی علوی گرگانیدلایل فقهی ممنوعیت دوچرخه سواری برای زنان را تشریح کرد.


قاضوی گفت: مبانی حرف آیت الله علوی گرگانی مشخص است؛ عفاف جامعه لازم است و این اظهر من الشمس است. با دوچرخه سواری عفاف جامعه از بین می رود؛ این یک امر پنهانی نیست که به بحث و گفت وگو نیاز داشته باشد.

مسئول دفتر آیت الله علوی گرگانی همچنین در ارتباط با موتورسواری زنان نیز گفت: موتورسواری با دوچرخه سواری فرقی نمی کند. وقتی به عفاف جامعه لطمه بزند قطعا مورد رضایت نیست.

مسئول دفتر آیت الله علوی گرگانی در پاسخ به این سوال که« پیامبر اسلام(ص) سه ورزش شنا، تیراندازی و اسب سواری را توصیه کرده اند و با توجه به اینکه امروزه به جای اسب از وسایل دیگری استفاده می شود، این دیدگاه چه نسبتی با توصیه پیامبر(ص) دارد؟» گفت: اسب سواری برای زن نیست. پیامبر(ص) زن را از اسب سواری نهی و زنی که اسب سواری می کند را لعن کرده اند.

قاضوی همچنین در ارتباط با استادیوم رفتن زنان نیز گفت: مرجع تقلید مصداق تعیین نمی کند. ممکن است گاهی مرجع مصداقی را بیان کند اما آیا صلاح است که زنان به ورزشگاه هایی که در آن فحش ها و فضیحت ها هست وارد شوند؟!

وی البته افزود: اگر شرایط آماده باشد و شئونات زن، جامعه و عفت عمومی حفظ شود استادیوم رفتن زنان اشکالی ندارد. مرجع تقلید برای جامعه دغدغه دارد و وقتی می بیند که جامعه به ناهنجاری می رسد سخن می گوید. اگر تضمین شود که با استادیوم رفتن زنان عفت جامعه حفظ می شود زنان به استادیوم بروند.

وی همین موضوع را در ارتباط با دوچرخه سواری و موتورسواری زنان صادق دانست و گفت: اگر پارکی باشد که در آن فقط زنان رفت و آمد کنند موتورسواری و دوچرخه سواری زنان اشکالی ندارد. اینگونه عفت جامعه به هم نمی خورد.

مسئول دفتر این مرجع تقلید در جواب به این سوال که «آیا درباره اینکه با دوچرخه سواری یا موتورسواری زنان عفت جامعه به خطر می افتد نهادی به دفتر آیت الله العظمی علوی گرگانی گزارشی ارائه داده اند؟» پاسخ داد: ضرورتی ندارد که گزارشی برسد. چند روز پیش تلویزیون نشان می داد خانم هایی سوار موتور بودند و همین کفایت می کند. لزومی ندارد که گزارشی به دست ما برسد. برای موتورسواری و دوچرخه سواری لباس های خاصی لازم است و لازمه این کار این است که در ملاء عام نباشد.

مسئول دفتر آیت الله علوی گرگانی در پاسخ به این سوال «بخشی از مردم توان تهیه خودرو ندارند و برای جابجایی های خود از موتور که وسیله ارزان تری است استفاده می کنند. آنها اعضای خانواده خود از جمله همسر و کودکان خود را سوار موتور می کنند. آیا سوار شدن موتور در اینجا اشکالی ندارد؟» گفت: اگر با لباس پوشیده سوار بر موتور شوند اشکالی ندارد.

وی در پاسخ به اینکه «اگر همان زن با همین لباس پوشیده موتور براند چطور؟» گفت: امکان این موضوع نیست. ما الان می بینیم که خانم ها با چادر بر موتور سوار می شوند. این مشکلی ندارد. اما اگر خودشان موتور را برانند قطعا نمی توانند. امکانش نیست که با لباس پوشیده موتور برانند. اگر امکانش باشد اشکالی ندارد اما برای راندن موتور لباس حتما باید آزاد باشد.

قاضوی در پاسخ به این سوال که «نیروی انتظامی برای خانم ها گواهینامه موتور صادر نمی کند. آیا نیروی انتظامی نباید گواهینامه صادر کند و سپس آنطور که می گویید از خانم ها خواسته شود که در جاهای خاصی موتور برانند؟» گفت: نیروی انتظامی از مفاسد جلوگیری می کند. نیروی انتظامی می داند که اگر به زنان گواهینامه موتورسواری بدهد زنان از آن استفاده می کنند و در خیابان سوار می شوند و هزار فضیحت ایجاد می کنند. اما برای اینکه زنان در جاهای خاصی بتوانند موتورسواری کنند نیازی به گواهینامه نیست بلکه فقط باید بلد باشند که با کسی تصادف نکنند. گواهینامه برای استفاده عمومی است.

مسئول دفتر آیت الله علوی گرگانی در پایان گفت: صدور گواهینامه موتور برای زنان، توقع ایجاد می کند. وقتی زن گواهینامه داشته باشد می گوید من گواهینامه دارم و می خواهم با آن به خیابان بیایم. نیروی انتظامی هم گواهینامه نمی دهد که توقعی ایجاد نشود.

منبع: جماران

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها