محمدتقی فاضل میبدی، استاد دانشگاه مفید قم:

هیچ مبنایی نمی‌توان پیدا کرد که دوچرخه‌سواری یا موتورسواری زنان حرام باشد

محمدتقی فاضل میبدی، استاد دانشگاه مفید قم، گفت: اگر بخواهیم از باب شرعی به مسئله موتورسواری و دوچرخه سواری زنان نگاه کنیم ممکن است نظرها مختلف باشد. فقها باید فتوای خود را بدهند و هرکس که مقلد آنهاست به آن عمل کند.

هیچ مبنایی نمی‌توان پیدا کرد که دوچرخه‌سواری یا موتورسواری زنان حرام باشد
کد خبر: 342481
|
۱۳۹۸/۰۶/۲۷ ۱۶:۳۷:۰۴

اعتمادآنلاین| محمدتقی فاضل میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم گفت: اینکه ما بیاییم در ورزشگاه ها را به روی خانم ها ببندیم به خاطر اینکه زنان نباید به ورزشگاه بروند کار درستی نیست. من به عنوان شخصی که یک مقدار با فقه آشنا هستم معتقدم از نظر فقهی هیچ مانعی برای ورود خانم ها به ورزشگاه نیست. اگر هم در مسائل شک کنیم باید اصل را بر برائت بگیریم. با هیچ مبنای شرعی نمی توان ثابت کرد که ورود بانوان به ورزشگاه ها حرام است.

استاد دانشگاه مفید قم افزود: ممکن است بگویند ورزشگاه ممکن است مسائل حاشیه ای داشته باشد، که البته هرچیزی می تواند حاشیه داشته باشد. ما ماهانه و سالانه تلفات جاده ای زیادی داریم. خون انسان است که در جاده ها ریخته می شود. بنده بیایم بگویم در جاده ها رانندگی نکنید چون حاشیه فاسد دارد و خون مردم ریخته می شود؟ مساله را باید طوری حل کرد که مردم در جاده ها تلف نشوند. در ورزشگاه هم اگر احساس می کنیم که مسائلی وجود دارد که منجر به فساد می شود باید آن را حل کرد. نه اینکه در ورزشگاه را به روی خانم ها بست.

فاضل میبدی با بیان اینکه نباید نظر فقهی را بر کل جامعه تحمیل کرد افزود: در مورد موتورسواری و دوچرخه سواری هم هیچ مبنایی نمی توان پیدا کرد که دوچرخه سواری یا موتورسواری زنان حرام باشد. با چه مبنایی و با چه استدلالی؟ با کدام روایتی؟ موتورسواری و دوچرخه سواری با ماشین سواری چه فرقی می کند؟ مگر در زمان قدیم که زن ها سوار شتر، اسب و الاغ می شدند با الان چه فرقی می کند؟

وی در ارتباط با نظر رئیس دفتر آیت الله علوی گرگانی مبنی بر آنکه پیامبر(ص) زنی که بر اسب سوار می شود را لعن کرده اند گفت: بر اساس این گونه روایت ها نمی شود فتوا داد. ما روایت های این چنینی بسیار داریم اما کسی بر اساس آنها فتوا نمی دهد. مثلا می گویند به تشییع جنازه کسی که نماز جماعت نمی رود نروید یا به او دختر ندهید. اما آیا بر اساس این روایت کسی فتوا می دهد؟ آیا کسی که به نماز جماعت نرفت مردم نباید به او دختر بدهند؟ آیا ازدواج با او حرام است و ازدواج باطل؟

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: این نوع روایت اولا روایت ها «خبر واحد» ضعیفی است که نمی شود بر اساس آن فتوا داد. اگر پیامبر خدا(ص) فرمودند، «زن ها را سوار بر زین نکنید چون تهییج می شوند»، نمی توان بر اساس آن فتوا داد. الان نیمی از جامعه ما زن هستند که شاید بالای 60-50 درصد آنها سوار خودرو می شوند. در اینجا فرق خودرو و موتور چیست؟ خودرو سقف دارد و موتور نه.

استاد دانشگاه مفید قم افزود: بنابراین حتی اگر ما خواسته باشیم بحث فقهی هم مطرح کنیم هیچ مبنای فقهی در میان نیست. اشکال دوم هم تحمیل کردن مباحث فقهی به جامعه و ملزم کردن مردم برای اجرای آنهاست. در زمان شاه هم اگر خانمی می خواست به دبیرستان برود عده ای می گفتند دخترها به دبیرستان نروند چون ممکن است بی دین یا بی عفت شوند اما کم کم رواج پیدا کرد و دخترها به دبیرستان رفتند. یا مثلا زمانی هم که زن ها می خواستند تصدیق گواهینامه بگیرند می گفتند زن ها گواهینامه نگیرند.

وی با بیان اینکه هرچیزی ممکن است حواشی خوب یا بد داشته باشد گفت: هیچ وقت حاشیه یک موضوع نباید بروی حکم یک موضوع تاثیر بگذارد، همانطور که امام خمینی(س) در مورد شطرنج فتوا دادند. شطرنجی که حاشیه فاسد ندارد چرا باید حرام باشد؟ اگر حاشیه فاسد دارد خود آن فعل حرام است و خود بازی به عنوان ورزش فکری حرام نیست. بنابراین من اعتقاد دارم زن ها را نباید از حقوق شان محروم کرد.

فاضل میبدی در پایان تاکید کرد: اگر کسی نظرش این است که موتورسواری یا دوچرخه سواری زنان حرام است باید بر روی این فتوا تجدید نظر کند. ثانیا اگر فتوا حجت است فقط برای مقلدین حجت است و نه دیگرانی که از آن مرجع تقلید نمی‌کنند.

منبع: جماران

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها