کد خبر: 342491
|
۱۳۹۸/۰۶/۲۹ ۱۰:۳۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» از مهم‌ترین اتفاق مجلس در هفته گذشته گزارش می‌دهد:

شفافیت آرا: آری یا خیر؟/ طرح شفافیت آرا نمایندگان دوباره در مجلس مطرح می‌شود

هرچند مجلس شورای اسلامی در هفته‌ای که گذشت دومین هفته تعطیلی خود را سپری می‌کرد، اما طرح موضوع شفافیت آرا در مجلس واکنش برخی از نمایندگان را به دنبال داشت.

شفافیت آرا: آری یا خیر؟/ طرح شفافیت آرا نمایندگان دوباره در مجلس مطرح می‌شود
کد خبر: 342491
|
۱۳۹۸/۰۶/۲۹ ۱۰:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ برخی نمایندگان مجلس در خصوص طرح شفافیت آرا که این روزها به چالش بین نمایندگان موافق و مخالف آن تبدیل شده بر این عقیده‌اند که شفافیت آرا و مشخص بودن رای و نظرشان درباره هر طرح یا لایحه، دست و پایشان را در دادن نظر واقعی آنها می‌بندد و حریت نماینده را زیر سوال می‌برد. چرا که تحت فشار نظر منتقدان آن طرح یا لایحه قرار می‌گیرند و نمی‌توانند نظر کارشناسانه و واقعی خود را در قبال آن موضوع خاص بدهند.

عدم شفافیت آرا نمایندگان یعنی مجلس مسائل را از مردم پنهان می‌کند

شهاب نادری، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، با بیان اینکه عدم شفافیت آرا نمایندگان یعنی مجلس به دنبال پنهان‌کاری است، گفت: با شفافیت‌ آرا کیفیت عملکرد و تلاش نمایندگان شناخته می‌شود .

نقوی‌حسینی: شفافیت آرا فساد را از بین می‌برد

نقوی حسینی هم با تاکید بر اینکه طرح شفافیت آرای نمایندگان منجر به عزت و ارتقای جامعه شده و فساد را از بین می‌برد، تاکید دارد: این شفافیت موجب خواهد شد تا شناخت مردم از اقدامات و رفتار نمایندگان مجلس بیشتر شود. سال‌هاست که ما به دنبال تصویب طرح شفافیت آرای نمایندگان مجلس هستیم ولی 2 بار این طرح در صحن علنی رای لازم را نیاورده است.

گودرزی: مردم باید در جریان امور نماینده قرار بگیرند

عباس گودرزی، نماینده مردم بروجرد در مجلس، هم بر این عقیده است که شایسته مجلس نیست نمایندگان در موضع‌گیری‌ها یک نظر داشته باشند ولی در زمان ثبت رأی، نظر متضادی بدهند.

او تاکید دارد: «به اعتقاد بنده اینکه مردم در جریان امور نماینده قرار بگیرند کمک می‌کند که وکلای ملت دقت بیشتری به خرج دهند، چرا که احساس می‌کند بابت رأیی که می‌دهند باید در حوزه انتخابیه به مردم پاسخگو باشند.»

از طرفی دیگر این طرح هم مثل سایر طرح‌ها و لوایح دیگر، موافقانی دارد و آنها بر این عقیده اند که مردم حق دارند از نظر نمایندگان خود درباره طرح‌ها و لوایح باخبر باشند و بدانند نماینده مورد نظرشان درباره فلان طرح چه نظری دارد.

تربتی‌نژاد: شفافیت آرا نماینده را از سوی مردم و منتقدان تحت فشار قرار می‌دهد

نورمحمد تربتی‌نژاد، نماینده مردم گرگان در مجلس، یکی از مخالفان طرح شفافیت با این رویکرد است و می گوید: «شفافیت بسیار خوب است ولی به این دلیل موافق نیستم که با تصویب این طرح نمایندگان نمی‌توانند طبق تشخیص‌شان و به دور از فشار منتقدان و مردم رأی بدهند.»

البته پیش از این نیز طرح شفافیت آرا از سوی اصلاح‌طلبان مجلس به منظور جلوگیری از سواستفاده برخی نمایندگان و به عبارتی دور زدنشان در قبال برخی لوایح تهیه شده بود که با مخالفت اصولگرایان مواجه شد، ولی چیزی نگذشت که اصولگرایان ولایی یا همان نزدیکان به جبهه پایداری مستقر در مجلس این طرح را از آن خود کردند. در چنین حالتی بود که لایحه FATF و رأی حداکثری مجلس به این لایحه بارها بین شورای نگهبان و مجلس در رفت و آمد بود.

با این حساب مخالفان داخلی و خارجی مجلس کوشیدند سد و مانعی در برابر رأی نمایندگان به چنین طرح‌ها و لوایح که از نظر آنها مردود بود ایجاد کنند.

محمود صادقی: شفافیت آرا اولین بار از جانب امیدی‌ها مطرح شد

در این باره محمود صادقی، رئیس فراکسیون شفافیت و انضباط مالی مجلس دهم، می‌گوید: «شفافیت اختصاص به مجلس ندارد و همه نهادهایی که در مورد مردم تصمیم می‌گیرند از جمله شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای عالی امنیت ملی و نهادهای قضایی باید تصمیات‌شان شفاف گزارش شود.»

صادقی با بیان اینکه فراکسیون امید و شخص فتحی برای شفافیت آرا پیش‌قدم شدند، اظهار داشت: «شفافیت آرا اولین بار از جانب امیدی‌ها مطرح شد، بعد هم در جریان اصولگرایی آقای ذوالنوری و حاجی‌دلیگانی اقدام کردند و طرح‌هایی را ارائه دادند، اخیراً نوبت طرح آقای ذوالنوری به صحن رسید اما نمایندگان با دوفوریتش موافقت نکردند و این طرح مانند طرح‌های عادی رسیدگی خواهد شد.»

از این رو برخی نمایندگان مخالف دیروز، علم حمایت از طرح شفافیت را به منظور رسیدن به اهداف مد نظر خود برداشتند و موافقان امروز شدند.

وکیلی: یکشنبه طرح شفافیت آرای نمایندگان را مجدداً در مجلس مطرح می‌کنیم

به منظور رفع اختلاف نظرات موجود درباره شفافیت آرا قرار است یک بار دیگر مجلس درباره این موضوع ورود کرده و آن را در دستور کار خود قرار دهد.

محمدعلی وکیلی، نماینده اصلاح‌طلب مجلس، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین» گفت: «صداوسیما تلاش می‌کند که دوقطبی پیرامون شفافیت و مبارزه با فساد ایجاد کند، که این کار جوانمردانه نیست. صداوسیما شبانه‌روز در انحصار چند نماینده معدود است برای اینکه چند نفر را علم‌دار شفافیت و بقیه مجلس را ضد شفافیت قلمداد کند، که این کار خیانت بزرگی است و تیر دیگری بر اعتماد مردم نسبت به رسانه ملی محسوب می‌شود.»

بنابراین قرار است یک بار دیگر طرح شفافیت آرای نمایندگان روز یکشنبه از طرف اصلاح‌طلبان مطرح شود تا مجلس در این باره تعیین تکلیف کند. حالا باید منتظر بود و دید منظور از شفافیت واقعی آرا چیست و کسانی که داعیه شفافیت آرا در مجلس و حق و حقوق مردم را دارند تا چه حد به معنای واقعی این حرف پایبند هستند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها