کد خبر: 342536
|
۱۳۹۸/۰۶/۲۸ ۱۱:۳۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

وقتی جنگ مغلوبه می‌شود

آمریکا، عربستان و اسرائیل باز یک جنجال دیگر این بار هم با میدان‌داری محمد بن سلمان در دست اجرا دارند.

وقتی جنگ مغلوبه می‌شود
کد خبر: 342536
|
۱۳۹۸/۰۶/۲۸ ۱۱:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سید عماد حسینی- آمریکا، عربستان و اسرائیل باز یک جنجال دیگر این بار هم با میدا‌ن‌داری محمد بن سلمان در دست اجرا دارند.

صرف‌نظر از نحوه و شکل وقوع حملات صورت گرفته به شرکت آرامکو عربستان، نکاتی چند در این رابطه قابل تامل است.

یکی از مهم‌ترین نتیجه‌گیری‌هایی که از این جنجال می‌توان گرفت آن است که یک بشکه نفت برای جامعه جهانی که آمریکا آن را هدایت می‌کند بسیار مهم‌تر و ارزشمندتر از بشکه‌های خونی است که عربستان طی 5 سال گذشته در یمن ریخته است.

شکی وجود ندارد که مبارزان انصارالله به سطح بالایی از دانش فنی استفاده و هدایت پهپاد رسیده‌اند اما این سوال هم مطرح می‌شود که چه کسی به خلبانان عربستانی و اماراتی هدایت جنگنده‌های آمریکایی و شلیک مردم غیر نظامی را در کوچه و بازار، در مدارس و عروسی‌ها آموخته است و سوال دیگر اینکه اصولاً نقش جنگنده‌های اجاره‌ای آمریکایی و حتی اسرائیلی و ناوهای هواپیمابر آمریکا که جنگنده‌های فوق پیشرفته سعودی در عرشه آن سوخت‌گیری می‌کنند در کشتار مردم یمن چیست؟

شاید مهم‌ترین حقیقت را ولادیمیر پوتین در نشست سه جانبه با همتایان ایرانی و ترکیه‌ای خود بر زبان راند، امری که واشینگتن حاضر نیست صریحاً به آن اعتراف کند.

گرچه شاهزاده‌های سعودی با وجود اطمینان از این حقیقت به دلیل دریافت پیشاپیش پورسانت در مقابل آن سکوت کرده‌اند.

واقعیت تلخ برای آنها ناتوانی سامانه‌های پدافندی آمریکایی در رهگیری پهبادهای انصارالله است که در سایه قدرت گرفتن سامانه رقیب روسی، به چالش کابوس‌واری برای صنایع نظامی آمریکا تبدیل شده است.

گرچه پایگاه اطلاع‌رسانی ریانووستی روسیه خبر داد وزیر خارجه آمریکا به این واقعیت اعتراف کرده و به شکل تلویحی گفته ساختار پدافندی عربستان از جمله سامانه پاتریوت در این تهاجم بد عمل کرده است.

شاید تلاش برای عدم پذیرش این حقیقت یا گم کردن آن در میان بقیه مسائل ریاض و واشینگتن را وادار کرده که در فراری رو به جلو از دست داشتن این کشور یا آن کشور ثالث در این مساله سخن بگویند تا شاید بتوانند خود را از زیر بار رسوایی بزرگ ناتوانی فناوری‌های پیشرفته چند میلیاردی در رهگیری آنچه خود آن را تا چندی پیش اسباب‌بازی‌های ناچیز توصیف می‌کردند، خارج کنند.

امروز واشینگتن با وجود این حقیقت واضح همچنان تلاش می‌کند تا چهره حق به جانبی به خود گرفته و با پاک کردن صورت مساله و متهم کردن طرف ثالث تسلیحات بیشتری را به شیخ‌نشین‌های همیشه خریدار حوزه جنوبی خلیج‌فارس قالب کند، هر چند که جنگ مغلوبه شده باشد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها