کد خبر: 342550
|
۱۳۹۸/۰۶/۲۸ ۱۰:۲۰:۴۹
| |

محمد تقی حسینی، سفیر کشورمان در مکزیک:

موضع ایران درباره مذاکره، موضعی منسجم و بدون تناقض است

محمد تقی حسینی، سفیر کشورمان در مکزیک، با تاکید بر این‌که «موضع جمهوری اسلامی ایران در خصوص مذاکره، موضعی منسجم و بدون تناقض است»، گفت: این ایران نبود که میز مذاکرات را ترک کرد، آمریکا بود که با خروج از برجام میز مذاکرات را ترک کرد و مشکلی است که خود آمریکا به وجود آورده و باید خود او نیز آن را رفع کند.

موضع ایران درباره مذاکره، موضعی منسجم و بدون تناقض است
کد خبر: 342550
|
۱۳۹۸/۰۶/۲۸ ۱۰:۲۰:۴۹

اعتمادآنلاین| محمد تقی حسینی، سفیر کشورمان در مکزیک، در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی اونسه این کشور در پاسخ به این‌ سوال که " نظر شما در مورد اتهامات عربستان و متحدانش مبنی بر اینکه سپاه پاسداران ایران در پشت حملات حوثی‌ها علیه تأسیسات نفتی این کشور بوده است، چیست؟" گفت: دولت ایران در بالاترین سطح این اتهامات را رد کرده است. این اتهامات کاملا بی‌اساس است و طرح آنها کمکی به هیچ‌کسی نمی‌کند. به جای آن بهتر است واقعیت را بپذیرند. واقعیت این است که جنگی در منطقه وجود دارد، عربستان سعودی با حمایت‌های آمریکا نزدیک به 5 سال است که جنگی بی‌رحمانه را علیه مردم یمن به راه انداخته است و با سلاح‌های پیشرفته آمریکایی و بدون هیچ تبعیضی، به‌طور مداوم این کشور را بمباران می‌کند.

وی تصریح کرد: برای مهاجمان فرقی بین اهداف نظامی و غیرنظامی نمی‌کند و همه زیرساخت‌های یمن ازجمله جاده‌ها، مدارس، بیمارستان‌ها، اتوبوس مدارس و ... را بمباران و تخریب می‌کنند . یمن به این حملات پاسخ داده است. لذا بهتر است با واقعیت‌ها کنار بیایند و به جای متهم کردن دیگران به این جنگ بی‌معنی و وحشیانه علیه یمن پایان دهند. هر روزی که زودتر به این جنگ پایان داده شود؛ باز هم بسیار دیر است.

این دیپلمات کشورمان همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که " فکر می‌کنید به چه دلیلی دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا از توافقنامه سال 2015 که ایران و باراک اوباما رئیس‌جمهور پیشین آمریکا به آن دست‌یافته بود را نقض کرده و از آن خارج شد؟" اظهار کرد:‌ در حقیقت دولت ایران در چارچوب برجام با کشورهای 1+5 از جمله دولت آمریکا مذاکره می‌کرد. ما با دولت‌ها مذاکره می‌کنیم. برای ما مسئله این نیست که چه کسی رئیس‌جمهور آمریکا بوده است و یا خواهد بود. در چارچوب این گفت‌وگوها ما با طرف‌هایمان به یک توافق مهم دست‌یافتیم و به تعهدات‌مان در چارچوب این توافق پایبند بوده‌ایم.

حسینی تاکید کرد: اما ایالات‌متحده آمریکا بدون هیچ توجیهی از این توافق خارج شد. ایالات‌متحده در قبال آن تعهد دارد، یعنی صرف‌نظر از اینکه چه کسی رئیس‌جمهور آمریکا باشد این مسئولیت دولت آمریکاست. چنانچه می‌خواستیم به این مسئله توجه کنیم که با کدام رئیس‌جمهور مذاکره کنیم و با کدام‌یک نه مطمئنا به هیچ توافقی دست نمی‌یافتیم.

سفیر کشورمان در مکزیک همچنین در پاسخ دیگری درباره این‌که " همان‌گونه که مطلع هستید مجمع عمومی سازمان ملل در هفته آتی برگزار خواهد شد، در این خصوص آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران امکان هرگونه دیدار و گفت‌وگوی احتمالی بین دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا و همتای ایرانی خود آقای روحانی را رد کرد. به نظر شما این چه تبعاتی به همراه دارد؟" گفت:‌ اجازه دهید یک موضوع را شفاف اعلام کنم. موضع جمهوری اسلامی ایران در خصوص مذاکره، موضعی منسجم و بدون تناقض است. این ایران نبود که میز مذاکرات را ترک کرد. ایران با کشورهای عضو 1+5 ازجمله آمریکا در چارچوب برجام در میز مذاکرات قرار داشت و آنچه مقام معظم رهبری فرمودند در انسجام با همین موضع همیشگی ایران است. این ایالات‌متحده آمریکا بود که با خروج از برجام میز مذاکرات را ترک کرد و مشکلی است که خود آمریکا به وجود آورده است و باید خود او نیز آن را رفع کند.

وی خاطرنشان کرد: ایران به تعهدات خود پایبند بوده و در میز مذاکرات در چارچوب برجام باقی‌مانده است. لذا آمریکا می‌تواند بی‌درنگ به برجام بازگردد و تعهدات خود را انجام دهد. در این صورت امکان انجام گفت‌وگو در چارچوب برجام وجود خواهد داشت.


این دیپلمات کشورمان در ادامه این‌ گفت‌وگو در پاسخی مبنی بر این‌که " با توجه به حوادث و تحولات موجود در منطقه آیا شما فکر نمی‌کنید به یک نقطه بی‌بازگشت برخورد نظامی با عربستان سعودی یا اسرائیل و آمریکا در حوزه خلیج‌فارس و خاورمیانه نزدیک می‌شوید؟" گفت: امیدوارم هیچ‌گاه به نقطه برخورد نظامی نرسیم. من از سوی دولت ایران می‌توانم حرف بزنم و با اطمینان می گویم که ایران هیچ‌گاه خواهان جنگ و نا آرامی در خاورمیانه و خلیج‌فارس نیست. ایران به دنبال صلح، روابط دوستانه و آرامش در منطقه است؛ با این‌حال با چشمانی باز و هوشیاری هرگونه تحرکی در منطقه را تحت نظر دارد و برای هر رویدادی آماده است.

حسینی افزود: متأسفانه سیاست فشار حداکثری آمریکا و خروج از برجام و بازگرداندن تحریم‌ها، تنش‌ها در منطقه را شدت بخشیده است. چنانچه ایالات‌متحده آمریکا در سیاست‌های خود بازنگری و تجدیدنظر کند، نیاز به هیچ‌گونه درگیری یا افزایش تنش در منطقه نیست. جمهوری اسلامی ایران می‌خواهد که همه کشورها از منافع صلح در منطقه بهره‌مند شوند.


سفیر کشورمان در مکزیک درباره " سفر پومپئو وزیر امور خارجه آمریکا به منطقه و عربستان سعودی " نیز اظهار کرد: امیدوارم این سفر با هدف گمراه کردن همسایه‌های ما نباشد. همسایگان ما بایستی مراقب باشند که در دام دیگری نیافتند. بهترین نتیجه این سفر می‌تواند پایان دادن به جنگ عربستان علیه یمن باشد. عربستان سعودی 5 سال است با سلاح‌های پیشرفته آمریکایی به قتل عام مردم یمن ادامه می‌دهد. اگر این سفر بتواند به این جنگ بی‌رحمانه و بی‌حاصل پایان دهد، می‌توان گفت سفر خوبی بوده است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها