عربستان سعودی خریدار نفت عراق شد

پلاتس به نقل از منابع آگاه خبر داد عربستان سعودی به منظور جبران کمبود عرضه‌ای که پس از حملات اخیر نفتی به وجود آمده، به دنبال خرید نفت عراق است.

عربستان سعودی خریدار نفت عراق شد
کد خبر: 342570
|
۱۳۹۸/۰۶/۲۸ ۱۱:۱۶:۵۹

اعتمادآنلاین| منابع آگاه گفتند: شرکت نفتی دولتی آرامکوی سعودی در حال بررسی فرآوری گریدهای نفتی مانند نفت سبک بصره در پالایشگاه‌های خود برای جبران افت تولید به دلیل حملات صورت گرفته به تاسیسات نفتی ابقیق و میدان نفتی خریص است.

عربستان سعودی از زمان حملات روز شنبه که باعث توقف تولید 5.7 میلیون بشکه در روز نفت شده، از ذخایر نفتی فراوان خود برای جبران تولید از دست رفته و تامین تقاضای مشتریانش استفاده کرده است.

یک منبع آگاه گفت: شرکت بازاریابی نفت دولتی عراق (سومو) هنوز با این درخواست عربستان سعودی موافقت نکرده، زیرا خود این شرکت در قبال مشتریان قراردادی تعهداتی دارد که باید به آنها عمل کند.

به گفته منابع آگاه، آرامکو قصد دارد بخشی از نفتی که به سیستم پالایش داخلی اختصاص داده را برای تامین درخواست مشتریانش در ماه‌های اکتبر و نوامبر صادر کند.

آرامکو برای خرید حدود 10 میلیون بشکه نفت سبک بصره برای بارگیری در اکتبر یا نوامبر با سومو تماس گرفته است.

یکی از نمایندگان شرکت سومو و همچنین سخنگوی آرامکو حاضر نشدند در این باره اظهارنظر کنند.

شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی، روز سه‌شنبه اعلام کرد: این کشور امیدوار است عمده تولید نفت خود را که بر اثر حملات اخیر مختل شده است تا دو هفته دیگر به طور کامل احیاء کند.

عربستان سعودی در حال حاضر برای تامین تقاضای داخلی و صادرات نفت به ذخایر نفت استراتژیک خود متوسل شده است.

طبق آمار رسمی، ذخایر نفت عربستان سعودی در ژوییه 179.8 میلیون بشکه بود که برای پوشش صادرات 28 روز که در طول این ماه 6.88 میلیون بشکه در روز بود، کافی است.

به گفته امین ناصر، مدیرعامل آرامکو، تاسیسات ابقیق در حال حاضر حدود دو میلیون بشکه در روز نفت فرآوری می‌کند که کمتر از 4.9 میلیون بشکه در روز پیش از حملات است. وی گفت: تعمیرات در ابقیق تا پایان ماه میلادی جاری کامل خواهد شد.

گریدهای نفتی عربستان سعودی که براثر حملات اخیر با اختلال تولید مواجه شده‌اند، نفت سبک عرب لایت و عرب اکسترا لایت هستند که در آسیا و اروپا بسیار محبوب هستند. تولید این دو گرید در سال 2018 به ترتیب 5.50 میلیون بشکه در روز و 1.53 میلیون بشکه در روز بود.

بر اساس گزارش پلاتس، منابع بازرگانی اعلام کردند: شرکت آرامکوی سعودی پیش از این به برخی از مشتریانش اعلام کرده به دلیل اختلالاتی که در تولید پیش آمده است به آنها گرید عرب مدیوم یا عرب هوی را به جای گریدهای سبک تحویل خواهد داد.

نفت سبک بصره از نظر کیفیت مشابه عرب هوی است که خوراک اصلی پالایشگاه‌های سعودی است.

شرکت سومو عمده نفت خود را به صورت قراردادی به فروش می‌رساند، اما گاهی نیز محموله‌های تک را در بازار معاملات فوری عرضه می‌کند. این شرکت در چند ماه گذشته به رشد کسب و کار بازرگانی خود و فروش نفت بیشتر در بازار محموله‌های تک متمرکز شده است.

سومو در دو سال گذشته از حدود 3.50 میلیون بشکه در روز صادرات نفت خود حدود 100 تا 200 هزار بشکه از آن را را در بازار محموله‌های تک به فروش رسانده است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها