چین بار دیگر مداخله آمریکا در هنگ‌کنگ را محکوم کرد

چین استقبال رئیس کنگره آمریکا از سفر یکی از رهبران مخالفان هنگ‌کنگ به این کشور را محکوم کرد و آن را «تبانی آشکار» خواند.

چین بار دیگر مداخله آمریکا در هنگ‌کنگ را محکوم کرد
کد خبر: 342678
|
۱۳۹۸/۰۶/۲۸ ۱۸:۲۳:۱۰

اعتمادآنلاین| دفتر کمیسیونر وزارت امور خارجه چین در هنگ‌کنگ روز پنجشنبه تبانی سیاست‌مداران آمریکایی‌ با مخالفان هنگ‌کنگی را محکوم کرد.

به نوشته خبرگزاری «شینهوا»، سخنگوی کمیسیونر وزارت امور خارجه چین در هنگ‌کنگ ضمن ابراز خشم و مخالفت شدید نسبت به سخنان و اقدامات «نانسی پلوسی» رئیس کنگره آمریکا گفت او «تبانی آشکاری» با مخالفان هنگ‌کنگی داشته و در امور این منطقه ویژه که جزو امور داخلی چین محسوب می‌شود، تحت عنوان حمایت از «آزادی و عدالت» دخالت کرده است.

این سخنگو گفت: «[این سخنان و اقدامات] با ادعای حمایت سیاست‌مداران آمریکایی از سیستم "دو نظام، یک کشور" مغایر است و دستورکار سیاسی پنهان آن‌ها را به‌طور کامل آشکار کرد».

وی افزود هر فرد بی‌طرفی می‌تواند متوجه شود سیاست‌های «دو نظام، یک کشور»، «حکومت مردم هنگ‌کنگ بر هنگ‌کنگ» و درجه بالایی از خودمختاری در این منطقه، از 22 سال پیش که هنگ‌کنگ به سرزمین مادری بازگشت، به‌صورت صادقانه‌ای اعمال شده است و مردم آن، به‌طور بی‌سابقه‌ای از دموکراسی، حقوق و آزادی بهره می‌برند.

سخنگوی دفتر دستگاه دیپلماسی چین در هنگ‌کنگ در ادامه گفت:‌ «همچنین باید تأکید شود که هیچ‌کس حق یا آزادی فعالیت‌های جدایی‌طلبانه یا انقلاب رنگی و اقدام فرای قانون و زیرپا گذاشتن نظم و قانون یا ایجاد مصیبت در شهر از طریق تبانی با نیروهای خارجی را در اینجا (هنگ‌کنگ) ندارد».

او گفت هر عنصر ضد چین که بخواهد موجب بی‌ثباتی در هنگ‌کنگ شود، باید به بدنامی ابدی محکوم شود.

این دیپلمات چینی افزود، متوقف کردن خشونت‌ها، پایان دادن به هرج‌ومرج و بازگرداندن نظم نشان‌دهنده آزادی و عدالتی است که غالب مردم هنگ‌کنگ خواهان آن هستند. او همچنین گفت:‌ «ما از سیاست‌مداران آمریکایی درگیر این قضیه می‌خواهیم که خود را از غرور و تعصب آزاد کنند و از جریان اصلی افکار عمومی در هنگ‌کنگ تبعیت کنند و فوراً مداخله در امور هنگ‌کنگ و امور داخلی چین را متوقف کنند».

پلوسی پیش‌تر در ماه ژوئن نیز حمایت خود از اعتراضات هنگ‌کنگ را اعلام کرده بود و معترضان را «منظره‌ای زیبا برای تماشا» نامیده بود. این در حالی است که این معترضان بارها دست به تخریب گسترده اموال عمومی زده‌اند.

در ماه آگوست نیز پلوسی در حمایت از این معترضان، آن‌ها را «شجاع» نامید و مدعی شد پلیس هنگ‌کنگ از «پرخاش‌گری و آزار» علیه مخالفان استفاده کرده است و خواهان تصویب لایحه دموکراسی و حقوق بشر در هنگ‌کنگ در کنگره آمریکا شد.

قانون جدید با عنوان «سند 2019 دموکراسی و حقوق بشر در هنگ‌کنگ» به قانون‌گذاران آمریکایی این اجازه را خواهد داد که علیه مقامات چینی و هنگ‌کنگی که به گفته آنان حقوق بشر در این منطقه را نقض کرده‌اند و خودمختاری آن را نادیده گرفته‌اند، تحریم‌هایی را وضع کنند.

پلوسی دیروز (چهارشنبه) نیز از سفر «جاشوا وونگ»، یکی از رهبران معترضان هنگ‌کنگی خواهان جدایی این منطقه از چین، به واشنگتن استقبال کرد.

این چهارمین باری است که لایحه نام برده در کنگره مطرح می‌شود. این طرح اولین بار در سال 2014 تحت جنبش «چتر» مطرح شد. همچنین در سال‌های 2016 و 2017 نیز در کنگره بختی برای تصویب نداشت.

ناآرامی‌ها در هنگ‌کنگ از نهم خرداد ماه و در اعتراض به تصویب لایحه استرداد مجرمین در مجلس این کشور آغاز شد. این لایحه استرداد مجرمان به چین را میسر ‌می‌کرد، اما به‌ ادعای معترضان موجب به خطر افتادن استقلال هنگ‌کنگ می‌شد.

با وجود آنکه این لایحه همان ابتدا تعلیق و پس از مدتی به کلی لغو شد، معترضان هنگ کنگ همچنان به تظاهرات خشن خود که بر اساس شواهد محکمی، آمریکا و انگلیس نیز در آن نقش دارند، ادامه دادند و خواستار حقوق و آزادی‌های بیشتر و استقلال کامل هنگ‌کنگ شدند.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها