برخی مدارس به بهانه کنکور تجارت می‌کنند

یک روانشناس گفت: در حال حاضر مدارس تجارت خوبی در خصوص کنکور دارند که فنی و حرفه‌ای‌ها قادر به رقابت با آن و جذب دانش آموز نیستند.

برخی مدارس به بهانه کنکور تجارت می‌کنند
کد خبر: 342732
|
۱۳۹۸/۰۶/۲۹ ۰۹:۲۱:۳۲

اعتمادآنلاین| ‌ فائزه رمضانی در برنامه‌ای که با موضوع «هدایت تحصیلی یا هدایت تحمیلی؟» به روی آنتن رادیو گفت‌وگو رفت، به کمبود مشاور آموزشی در مدارس اشاره کرد و گفت: بسیاری از مدارس کشور مشاور متخصص ندارند و برخی نیز مشاور ندارند. تعداد زیادی از مدارس به ویژه غیردولتی‌ها، افرادی را به عنوان مشاور معرفی می‌کنند که تحصیلات روانشناسی و مشاوره ندارند.

وی افزود: آموزش و پرورش دستورالعمل و بخشنامه‌های خوبی برای مشاوره هدایت تحصیلی دانش آموزان دارد. همچنین جلسات زیادی برای مشاوران برگزار می‌کند و درباره هدایت تحصیلی به آنها آموزش می‌دهد اما نکته قابل توجه این است که مشاور برای مدارس کار می‌کند، به معنای دیگر، مدارس کارفرمای مشاور هستند نه اداره آموزش و پرورش.

این مشاور در پاسخ به چرایی عملکرد مشاوران تحصیلی در سوق دادن دانش آموزان به سمت رشته‌های تجربی و ریاضی گفت: با درنظر گرفتن کارفرما بودن مدارس، مشاور در عین حال که کار خود را انجام می‌دهد تلاش می‌کند رضایت کارفرمای خود را نیز جلب کند.

رمضانی در تکمیل مطلب فوق افزود: طبیعی است با وجود این که مشاور تشخیص می‌دهد بهتر است دانش آموز در رشته فنی و حرفه‌ای تحصیل کند، سعی می‌کند او را به ثبت نام در رشته‌های نظری ترغیب کند تا کلاس‌های درس مجتمع آموزشی را پر و در جهت رضایت کارفرمای خود حرکت کند تا شغل خود را حفظ کند.

وی بازدید دانش آموزان از هنرستان‌ها را برای هدایت تحصیلی آنان بسیار کمک کننده دانست و اظهار کرد: تعداد بسیار کمی از مدارس این کار را انجام می‌دهند و حتی مدارس غیردولتی به طور جدی مانع این کار می‌شوند زیرا ترس از دست دادن دانش آموز را دارند.

این روانشناس با بیان اینکه مدارس فنی و حرفه‌ای در تمام دنیا جایگاه خود را پیدا کرده‌اند عنوان کرد: متاسفانه رشته‌های فنی و هنرستانی در ایران به لحاظ دید اجتماعی از اقبال کمتری برخوردارند.

رمضانی ادامه داد: زمانی که فنی و حرفه‌ای کار خود را به صورت جدی آغاز کرد مدارس معمولی و شاخه نظری، تجارت آنچنانی در زمینه کنکور نداشتند اما اکنون که مدارس غیردولتی برای هر سال در حدود 20 تا 50 میلیون از دانش آموز دریافت می‌کنند و تجارت خوبی در خصوص کنکور دارند، فنی و حرفه‌ای ها قادر به رقابت نیستند زیرا کتاب تست، کلاس کنکور و تبلیغات تلویزیونی ندارند.

وی با ابراز تاسف از نحوه هدایت تحصیلی دانش آموزان رشته‌های تجربی اظهار کرد: به صورت قانونی دانش آموزانی که اولویت "الف" آنها تجربی نباشد حتی اگر معدل بالای 19 هم داشته باشند نمی توانند در این رشته تحصیل کنند، به همین جهت به مدارس غیر دولتی روی می‌آورند که تعداد کلاس‌های خود را افزایش داده و به راحتی این افراد را جذب می‌کنند.

رمضانی اضافه کرد: هجوم افراد به سمت رشته تجربی یک جو رقابتی شدید را ایجاد می‌کند که حاصل آن قبولی در رشته‌ای است که پاسخگوی زحمات زیاد دانش آموز نیست و این چیزی جز سرخوردگی برای جوانان به دنبال ندارد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها