آیا قانون مانع فرار مالیاتی شده است؟

در حالی 60 درصد از  بار مالیات کشور به‌عهده صنعتگران است  که این رقم در بسیاری از کشور‌ها 15 درصد است. از طرفی ماه‌هاست که کشور به تبع تحریم‌های بین‌المللی شرایط سختی را در اقتصاد تحمل می‌کند و از سوی دیگر نگاه همگان به بخش تولید است

آیا قانون مانع فرار مالیاتی شده است؟
کد خبر: 342736
|
۱۳۹۸/۰۶/۲۹ ۰۹:۲۵:۱۱

اعتمادآنلاین| ‌ عضو کمیسیون اقتصادی می‌گوید با استفاده از سامانه ها و افزایش نظارت می‌توانیم تا درصد بالایی از فرار مالیاتی جلوگیری کنیم.


در حالی 60 درصد از بار مالیات کشور به‌عهده صنعتگران است که این رقم در بسیاری از کشور‌ها 15 درصد است. از طرفی ماه‌هاست که کشور به تبع تحریم‌های بین‌المللی شرایط سختی را در اقتصاد تحمل می‌کند و از سوی دیگر نگاه همگان به بخش تولید است، زیرا در چنین وضعیتی صاحبان صنایع می‌توانند کشور را به سمت خودکفایی سوق دهند، اما میزان بالای مالیات پرداختی صنعتگران نشان می‌دهد که نباید از آن‌ها انتظار معجزه داشت مگر اینکه این رویکرد تغییر پیدا کند.

احمد انارکی‌محمدی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس به جامعه ایرانی گفت: به هر حال مالیات، درآمد مورد نیاز کشور است و ما اگر بخواهیم از نفت فاصله بگیریم باید به سمت درآمد‌های مالیاتی برویم، اما مساله مهم، عدالت در پرداخت مالیات‌هاست.

او افزود: ما در درجه اول در پی مهار فرار مالیاتی هستیم و از اقدامات انجام شده در این حوزه، قانون جامع مالیاتی است که در مجلس دهم به تصویب رسید.

نماینده رفسنجان و انار اظهار کرد: در حوزه مهار فرار مالیاتی نیز استفاده از سامانه‌ها و صندوق مکانیزه فروش و مسائلی از این دست به کاهش فرار‌های مالیاتی کمک می‌کند و باید به‌طور جدی نظارت در این بخش صورت بگیرد.

او تصریح کرد: با توجه به ارتباط تولیدکنندگان با بانک‌ها و دستگاه‌های دولتی، اغلب پرداخت مالیات‌ها صورت می‌پذیرد، چون بدون صورت مالیاتی، این فعالان نمی‌توانند به کارشان ادامه دهند. البته من هم معتقدم که در دوران تحریم باید کمی حواسمان به تولیدکنندگان باشد، زیرا نباید فضایی را ایجاد کرد که انگیزه آن‌ها کاهش پیدا کند.

انارکی پیرامون دستگاه‌های معاف از مالیات گفت: اولین کاری که ما انجام دادیم این بود که مقرر شد همه دستگاه‌ها حتی جایی مثل آستان قدس رضوی هم مالیاتش شفاف و مشخص شود و اگر بناست پرداخت نشود، مالیات صفر در نظر گرفته شود، اما میزان مالیات، شفافیت داشته باشد. از طرف دیگر معتقدیم اگر قرار باشد هر فرد یا تشکیلاتی کار اقتصادی انجام دهند باید مالیات هم بپردازند.

انارکی در پایان در مورد کمک به تولیدکنندگان در جهت رونق تولید خاطرنشان کرد: پیرامون رفع موانع تولید در کمیسیون ویژه اصل 44 این امر در حال پیگیری است و مشوق‌هایی هم درنظر گرفته شده که امیدوارم به لطف و مدد این تصمیمات مثبت، اتفاقات خوبی برای تولیدکنندگان داخلی و به تبع آن اقتصاد کشور رخ دهد.

منبع: جامعه ایرانی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها