رئیس نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها:

دانشگاه‌ها مهمترین مرکز فهم مشکلات و ارائه راه حل برای آنها هستند

رئیس نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها گفت: دانشگاه‌ها می‌توانند فهم درست‌تری از جامعه داشته باشند و متناسب با آن الگوی رفتاری ارائه دهند.

دانشگاه‌ها مهمترین مرکز فهم مشکلات و ارائه راه حل برای آنها هستند
کد خبر: 342742
|
۱۳۹۸/۰۶/۲۹ ۰۹:۳۰:۰۵

اعتمادآنلاین| ‌ حجت السلام و المسلمین مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها درباره نقش دانشگاه‌ها در ارائه الگوهای رفتاری برای جامعه گفت: مهمترین مرکز طراحی مسائل و فهم مشکلات و ارائه راه حل برای بخش‌های مختلف جامعه دانشگاه‌ها هستند. به تعبیر دیگر دانشگاه‌ها مرکز تجمع نخبگان جوان و جمع عظیمی از دانشجویان و نسل جوان با تعداد چهار میلیون نفر هستند. علاوه بر اینها اساتید دانشگاه‌ها نیز مجموعه اصلی نخبگان کشور به حساب می‌آیند.

وی در ادامه تاکید کرد: با وجود جمع اساتید، دانشجویان و نخبگان کشور در دانشگاه‌ها، وجود انتظارات در راستای حل مسائل کشور از سوی دانشگاهیان یک انتظار طبیعی است.

رئیس نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها با بیان اینکه دانشگاه‌ها می‌توانند فهم درست‌تری از جامعه داشته باشند، گفت:‌ از جامعه دانشگاهی انتظار می‌رود، برای بخش‌های مختلف و الگوهای رفتاری هم فهم درستی داشته باشند و هم مسائل و مشکلات کف جامعه را خوب متوجه شوند و برای آن راهکار ارائه دهد. البته طی این مدت آنچه که در این فضا رخ داده، شامل همین برنامه‌ها نیز بوده است.

حجت السلام و المسلمین رستمی تصریح کرد: قطعا دانشگاه‌ها امروزه در زمینه فرهنگ نقش مهمی دارند در واقع بسیاری از الگوهای مثبتی که امروز در جامعه مطرح می‌شود، توسط مجموعه‌های دانشگاهی، مرکز نخبگانی که شامل دانشجویان و اساتید است، ارائه می‌شود از این جهت نباید نقش مثبت دانشگاه‌ها را نادیده گرفت.

وی گفت: حتی در مسائل مذهبی هم هرجا که دانشگاه‌ها به کمک نهادهای مذهبی آمده‌اند، توانسته‌اند الگوهای خوبی را ارئه دهند، مثل بحث اعتکاف، اربعین، فرهنگ‌های زیارت و توجه به اجتماعی کردن مبحث زیارت و... در بسیاری از موارد اینها از داخل دانشگاه به جامعه و نهادهای مذهبی گوناگون رسیده است، بنابراین نمی‌توان نقش دانشگاه‌ها در فرهنگ‌سازی‌های متعدد را نادیده گرفت.

حجت السلام و المسلمین رستمی خاطرنشان کرد: بخش‌هایی هستند که هنوز جا دارد، دانشگاه روی آن کار کند، اما ما در حال حاضر شاهد مشکلات زیادی هستیم که مانع ایجاد می‌کند. در برخی از بخش‌ها به دلایل مختلف هم از نظر محدودیت‌هایی که دانشگاه‌ها در مسائل بودجه‌‌ای دارند و هم از نظر تعدد مسائلی که وجود دارد گاهی وقت‌ها غفلت‌هایی صورت می‌گیرد که امیدواریم با فهمیدن علت‌های آن، موانع را بر طرف کنیم. البته تاکنون موفق شده‌ایم حرکت‌های رو به جلوی خوبی داشته باشیم.

رئیس نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها در پاسخ به این سوال که آیا می‌توانیم این نقد را به دانشگاه‌ها داشته باشیم، اگر آسیبی در جامعه وجود دارد، شاید دانشگاه‌ها در آن زمینه که به عهده‌شان بوده است، کوتاهی کرده‌اند؟ گفت: قطعا همینطور است. همه بخش‌هایی که در این حوزه مسئول هستند، ضمن اینکه باید از تلاش‌هایی که تاکنون انجام داده‌اند و همچنین برنامه‌هایی که برای آینده ترتیب داده‎اند، تشکر کنیم، باید این را بپذیرند که در برخی از حوزه‌ها کمک‌های فراوانی داشته‌اند.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها