کد خبر: 343067
|
۱۳۹۸/۰۶/۳۰ ۰۹:۲۴:۴۶
| |

تایوان یک هم‌پیمان دیگر را هم از دست داد

کشور جزیره‌ای کریباتی روابط دیپلماتیک خود با تایوان را قطع کرد؛ این در حالی است که دولت چین، فشار بر هم‌پیمانان تایوان را جهت افزایش نفوذ، دستور کار خود قرار داده است.

تایوان یک هم‌پیمان دیگر را هم از دست داد
کد خبر: 343067
|
۱۳۹۸/۰۶/۳۰ ۰۹:۲۴:۴۶

اعتمادآنلاین| جوزف وو، وزیر خارجه دولت تایوان، روز جمعه در جمع خبرنگاران اعلام کرد: "امروز کریباتی رسما از قطع روابط دیپلماتیک با کشور ما خبر داد"؛ این مقام افزود که تایوان نیز متقابلا این رویکرد را در قبال کریباتی اتخاذ می‌کند.

پیش‌تر هنگامی که "جزایر سلیمان" همین رویه را درخصوص تایوان پیش گرفت و همانند کریباتی به دولت چین نزدیک‌تر شد، تسای اینگ-ون، رئیس‌جمهوری تایوان، چین را به استفاده از "دیپلماسی دلاری" متهم کرد.

این رئیس‌جمهوری در پیامی اظهار داشت: "طی چند سال گذشته، چین به طور پیوسته از فشار اقتصادی و سیاسی برای سرکوب فضای بین‌المللی تایوان استفاده کرده است". او اقدام چین را "چالشی گستاخانه و ضرر رسان به نظم بین‌المللی" عنوان کرده بود.

کریباتی با تغییر موضع خود، هفتمین کشوری است که از زمان تصدی ریاست جمهوری توسط تسای اینگ-ون روابطش با تایوان را کنار می‌گذارد. این سیاست‌مدار تایوانی که در سال 2016 بر روی کار آمد، به دلیل عدم پایبندی به "سیاست چین واحد" مورد سوء ظن مقامات پکن قرار دارد.

چین تاکنون با تلاش برای انضمام جزیره تایوان (با 23 میلیون ساکن)، سعی داشته است به واسطه تحت فشار گذاشتن و یا جذب کردن هم‌پیمانان آن، دولت تایوان را منزوی کند؛ ادعای چین آن است که تایوان حق برقراری روابط با هیچ کشوری را ندارد.

به باور برخی تحلیل‌گران، تلاش سرسختانه پکن جهت منزوی ساختن تایوان، بخشی از استراتژی شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین برای تحت کنترل درآوردن این جزیره طی دوران خود است.

در همین حال تایوان همانند کشورهای دموکرات، صاحب انتخابات، دولت، واحد پول، ارتش و رویکردی در سیاست خارجه است. مردم تایوان می‌توانند بدون اخز ویزا به 149 کشور جهان سفر کنند.

در ماه ژانویه پیش رو، تسای برای بار دوم جهت تصدی ریاست جمهوری به رقابت انتخاباتی خواهد پرداخت. تایوان چین را متهم به دخالت در این انتخابات کرده است.

حال تنها 15 کشور باقی‌اند که هم‌پیمان تایوان تلقی می‌شوند و روابط رسمی با آن دارند؛ اما آمریکا، انگلیس، ژاپن و استرالیا، از جمله کشورهایی هستند که تایوان روابطی غیر رسمی و خوب با آن‌ها دارد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها