رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت:

صنعت نساجی قاچاق پذیرترین صنعت کشور است /میز ملی توسعه صادرات نساجی کشور باید جدی گرفته شود

رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت بدون اشاره به آمار، صنعت نساجی را یکی از قاچاق پذیرترین صنایع دانست و گفت: در راستای جلوگیری از قاچاق این صنعت تلاش‌های فراوانی صورت می‌گیرد.

صنعت نساجی قاچاق پذیرترین صنعت کشور است /میز ملی توسعه صادرات نساجی کشور باید جدی گرفته شود
کد خبر: 343097
|
۱۳۹۸/۰۶/۳۰ ۰۹:۵۷:۰۰

اعتمادآنلاین| رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت روز شنبه در آئین رونمایی از میز ملی توسعه صادرات نساجی کشور در سالن نگین اصفهان با بیان این که در چند جبهه از جمله زعفران، پوشاک و لوازم خانگی هوشمند پیشرفت محسوسی داشتیم، گفت: درست است پوشاک یکی از کالاهای قاچاق پذیر بوده و کماکان جز اولین موارد قاچاق پذیری است، اما حداقل در زمان کنونی قاچاق این صنعت به نصف تقلیل یافته است.

به گفته وی میز ملی توسعه صادرات نساجی کشور باید جدی گرفته شود تا بتوانیم به یک جمع‌بندی اجرایی برسیم.

وی با بیان این که صنعت نساجی با این تاریخچه و خاطرات خوب و خوش جز فرهنگ و آداب و رسوم ما شده که امروز باید آن را احیا کنیم، گفت: بدون تردید یکی از برنامه‌های ویژه توسعه نساجی، پوشاک و کفش است که این مساله را جدی گرفتیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد : صنعت نساجی صنعت بومی و ملی ماست از این رو تردیدی بر روی این موضوع نداریم و به همین دلیل جز اولویت برنامه‌های امسال ما قرار گرفته است.

رحمانی با اشاره به آمار صادرات صنعت نساجی سال 97 نسبت به سال 96، تصریح کرد: آمارها حاکی از افزایش صادرات در این بازه زمانی بوده است به گونه‌ای که کفپوش 10 درصد، کفش 25 درصد، پارچه 20 درصد و پوشاک 21 و کالای خواب 50 درصد از نظر ارزش افزایش داشتند اما کفش و پوشاک و فرش ماشینی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که خوشبختانه روند افزایشی داشته است.

وی بیان کرد: براساس آمار ارائه شده در پنج ماهه سال جاری صادرات فرش استان اصفهان منفی یک درصد بود و این در حالیست که اکنون فرصت های بسیاری داریم که باید از آن ها استفاده کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد : باید در زمان های گذشته به خودکفایی در زمینه چادر مشکی دست پیدا می کردیم اما این موضوع در سال جاری در دست اجرا قرار گرفته است و اکیپ‌های مختلف در استان‌ها بر روی این موضوع کار می‌کنند.

وی ادامه داد: اراده کشور و برنامه ما بر این است که تا سال 1400 بالغ بر 10 میلیارد دلار ساخت داخل برای نساجی و پوشاک در نظر بگیریم.

رحمانی توسعه صنعت نساجی را فرصتی برای کشور دانست و خاطرنشان کرد: صنعت نساجی 11 درصد کل صنایع است اما آنچه می‌خواهیم انجام دهیم ظرفیت بیشتری دارد از این رو قصد داریم به جایگاه واقعی برسیم، اصفهان در بسیاری از رشته‌ها حرف اول را می زند از این رو انتظار ویژه ای از این استان در راستای توسعه صنعت نساجی داریم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد : تامین مواد اولیه، جلوگیری از واردات و حتی پنبه را با وزارت جهادکشاورزی صحبت کردیم در این راستا ماموریت داریم زنجیره پنبه تا پوشاک را تکمیل کنیم.

وی تصریح کرد : تمامی موارد و مشکلات صنعت پوشاک و نساجی از جمله تامین مواد اولیه قابل حل است چرا که زمینه توسعه صنعت نساجی در کشور فراهم است تنها باید با هماهنگی و همکاری موانع را برطرف کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: مواد اولیه قابل حل است و می توان بیشتر با واردات مبارزه و در راستای تولید پنبه کار کرد همچنین می توان از قاچاق جلوگیری کرد اما باید گفت با توجه به شرایط کنونی نمی توانیم ماشین آلات نساجی را نوسازی کنیم.

به گفته وی در نبود بودجه باید راهکارهایی پیدا کنیم تا بتوانیم ماشین آلات را نوسازی کنیم.

سازمان توسعه تجارت ایران، میزهای تخصصی و کشوری را بر اساس مزیت هر استان به آن واگذار می‌کند و در همین پیوند تاکنون 10 میز تخصصی و صادراتی از جمله صنایع‌دستی، شیرینی سنتی، فرش ماشینی، نساجی، روغن صنعتی و طلا و جواهر به استان اصفهان تفویض شده است.

نساجی به عنوان یک کهن هنر در اصفهان، از روزگاران دور بستری برای ارائه هنرهای بومی این خطه و به دنبال آن تحرک اقتصادی بوده است، اکنون در آستانه احداث شهرک صنایع نساجی، کارشناسان بر این باورند رمز توسعه پر شتاب نصف جهان در تار و پود نساجی نهفته است به طوری که در بطن تنگناهای اقتصادی فعلی، بهبود وضعیت اشتغال، سرمایه گذاری و رونق تولید را به دنبال خواهد داشت.

بررسی‌ها نشان می‌دهد صنایع نساجی ایران قدمتی بیش از 100 سال دارد. کارشناسان بالا بودن توانایی ایجاد اشتغال در این بخش را مهمترین مزیت آن می‌دانند و در همین راستا طبق برنامه ریزی های انجام شده به زودی کلنگ احداث شهرک پوشاک و نساجی با حضور مسوولان کشوری در اصفهان به زمین می شود تا ظرفیت های موجود این بخش بیش از پیش شکوفا شود.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها