کد خبر: 343202
|
۱۳۹۸/۰۶/۳۰ ۱۲:۳۷:۰۰
| |

گزارش «اعتمادآنلاین» از آخرین اخبار نقض حکم نجفی؛

حکم قتل عمد پرونده محمدعلی نجفی نقض شد/ وکیل میترا استاد: قرار است پرونده کامل شود/ وکیل نجفی: ماجرای فردی با هیوندای سفید در صحنه قتل موضوع دادگاه نیست/ نجفی هفته آینده آزار می‌شود؟

شعبه 41 دیوانعالی کشور حکم پرونده را نقض و اعلام کرد تحقیقات در پرونده ناقص است و باید نظر کارشناسی درباره نحوه شلیک گلوله‌ها اخذ شود.

حکم قتل عمد پرونده محمدعلی نجفی نقض شد/ وکیل میترا استاد: قرار است پرونده کامل شود/ وکیل نجفی: ماجرای فردی با هیوندای سفید در صحنه قتل موضوع دادگاه نیست/ نجفی هفته آینده آزار می‌شود؟
کد خبر: 343202
|
۱۳۹۸/۰۶/۳۰ ۱۲:۳۷:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ دیوانعالی کشور حکم محکومیت محمدعلی نجفی در پرونده قتل همسرش میترا استاد را نقض کرد.

محمدعلی نجفی پیش از این در دادگاه کیفری استان تهران محاکمه و در قتل عمدی میترا استاد گناهکار شناخته و به قصاص محکوم شده بود البته اولیای دم مقتول از اجرای حکم گذشت کردند با این حال پرونده برای رسیدگی نهایی به دیوان عالی کشور ارسال شد.

وکیل محمد علی نجفی در طول جلسه محاکمه اصرار داشت باید نحوه شلیک گلوله‌ها کارشناسی و مشخص شود. او بر این عقیده بود که گلوله‌ای که باعث مرگ میترا استاد شده کمانه کرده و سپس وارد بدن او شده است. اگر این ادعا درست تشخیص داده شود احتمال دارد اتهام نجفی از قتل عمد به شبه عمد تغییر کند.

با این حال دادگاه نظر وکیل را نپذیرفت تا این‌که امروز شعبه 41 دیوانعالی کشور حکم پرونده را نقض و اعلام کرد تحقیقات در پرونده ناقص است و باید نظر کارشناسی درباره نحوه شلیک گلوله‌ها اخذ شود.

به این ترتیب باید تحقیقات درباره نحوه شلیک بار دیگر انجام شود و پس از آن محمدعلی نجفی دوباره پای میز محاکمه برود. این در حالی است که نجفی اکنون در زندان به سر می‌برد.

وکیل اولیای دم میترا استاد: قرار است نواقص برطرف شود

مسعود افرازه وکیل مدافع اولیاء دم مرحوم میترا استاد با اعلام این خبر گفت: تا جایی که اطلاع داریم، شعبه دیوان عالی کشور نسبت به حکم صادره، نقص تحقیقات گرفته و حکم را نقض کرده است تا نواقص برطرف شود.

میترا استاد؛ همسر محمد علی نجفی روز هفتم خرداد 98 در منزلش با شلیک چند گلوله به‌قتل رسید.

نجفی که روز حادثه پس از ارتکاب قتل متواری شده بود عصر همان روز پس از بازگشت از قم،‌ با معرفی خود به پلیس آگاهی تهران، ضمن اعتراف به قتل، انگیزه خود از قتل را اختلافات خانوادگی عنوان کرد.

پرونده نجفی پس از تکمیل تحقیقات از سوی دادسرای جنایی به دادگاه ارسال شد و دادگاه پس از سه جلسه محاکمه، نجفی را به اتهام قتل عمد به قصاص نفس و به اتهام حمل غرمجاز اسلحه به دو سال حبس محکوم کرد.

نجفی و وکلایش که معتقد بودند نواقصی در روند تحقیقات پرونده وجود دارد و اعتقاد به قتل سبه عمد داشتند به حکم صادره اعتراض کردند تا در دیوان عالی کشور مورد رسیدگی قرار گیرد.

این در حالی است که مسعود استاد برادر مرحوم میترا استاد روز 23 مرداد از اعلام رضایت اولیای‌دم از قصاص نجفی خبر داده بود.

پیشتر حمیدرضا گودرزی درباره علت اعتراض به حکم به رغم گذشت اولیاء دم از قصاص به تسنیم گفته است: اعتراض ما به رأی دادگاه با مسئله رضایت اولیای دم ارتباطی ندارد و این اعتراض مربوط به جنبه عمومی جرم است.

قتل یک جنبه عمومی و یک جنبه خصوصی دارد. جنبه خصوصی حق اولیای دم است که خوشبختانه لطف کردند و رضایت دادند و از آنها نیز متشکر هستیم. اگر بخواهیم از بابت جنبه عمومی جرم ورود نکنیم و قتل عمد ثابت شود، بعد از گذشت شاکی و صدور موقوفی تعقیب برای قصاص، طبق ماده 612 قانون مجازات اسلامی از بابت جنبه عمومی جرم قتل عمد برای موکل مجازات حبس صادر می‌شود.

او گفته است: معتقدیم قتل رخ داده در این پرونده شبه عمد بوده و باید این مسئله را ثابت کنیم و برای ثابت کردن باید اعتراض می‌کردیم. اگر دیوان عالی کشور اعتراض ما را بپذیرد، باید حکم را نقض کند تا پرونده به همان شعبه قبلی یا شعبه دیگری ارسال و نواقص مورد نظر ما رفع و قضات قانع شوند که قتل، عمدی نبوده و شبه عمد است. اگر قانع شوند که قتل، شبه عمد است موضوع از ماده 612 قانون مجازات اسلامی خارج و مجازات حبس برای موکل منتفی می شود.

نجفی چندی پیش نیز با قرار وثیقه آزاد شد اما یک رو بعد مجددا قرار وی به بازداشت تبدیل و راهی زندان شد.

وکیل اولیای دم میترا استاد: موضوع فرد سوم با هیوندای سفید در صحنه قتل درست نیست

حمیدرضا گودرزی وکیل محمدعلی نجفی در پرونده قتل میترا استاد می گوید امروز دیوان عالی کشور در رای بسیار مهمی، ناگفته های بسیاری را در پرونده قتل میترا استاد بیان کرده و بر اساس آن، رای به نقض حکم قصاص داده است.

آنطور که این وکیل دادگستری می گوید، مسایلی که دیوان عالی کشور در نقض رای قصاص نجفی عنوان کرده، فراتر از نقص در تحقیقات است و باعث خواهد شد پرونده به سمت قتل شبه عمد برود.

در ادامه گفت‌وگوی کوتاه ما با این وکیل دادگستری را که حاضر نیست بیان کند چرا نجفی با وجود سپردن وثیقه یک میلیارد تومانی آزاد و روز بعد دوباره بازداشت شد، می خوانید:

*آقای گودرزی، نقض حکم نجفی به خاطر گذشتی بود که اولیای دم میترا استاد اعلام کردند یا موضوع چیز دیگری است؟

نه، شعبه دیوان عالی کشور فعلا به ما اجازه نداده است جزییات رایی را که صادر کرده است، بیان کنیم. اما در این حد است که اعلام کنیم رای را دیوان عالی کشور نقض کرده است و نقض تحقیقاتی گرفته است و پرونده به کارشناسی ارجاع شد.

*پس دیوان دفاعیاتی که شما داشتید و بارها به شلیک 9 گلوله و اثر غیرمستقیم گلوله ها در مرگ میترا استاد اشاره کردید، وارد دانسته است.

بله، دیوان عالی کشور، دفاعیات را وارد تشخیص داده است. نقض تحقیقاتی برای ارجاع پرونده به تیم کارشناسی گرفته است. تفصیل بسیار زیادی دارد و جای صحبت فراوانی وجود دارد که فعلا امکان بیان ندارم.

*دیوان عالی کشور فقط نقص تحقیق و ارجاع به کارشناسی را برای نقض رای عنوان کرده یا مسایل دیگری هم در رای دیوان عالی مطرح است.

رای دیوان بسیار مهم است و فقط بحث ارجاع به کارشناس نیست، رای بسیار تعیین کننده است و فعلا نمی توانم موضوع را زیاد عنوان کنم.

*در نقض رای قصاص، بحث حضور فرد سومی در صحنه قتل که گفته شده بود با خودروی هیوندای سفید از صحنه خارج شده، مطرح است.

نه، اصلا موضوع این نیست. ارجاع به کارشناسی پذیرفته شده است و ارجاع به کارشناسی هم موضوع را به قتل شبه عمد می کشاند. پرونده را باید مجددا کارشناسی کنند.

*آقای شهریاری سرپرست دادسرای ویژه قتل عمد بارها از دفاعیات شما به عنوان نشر اکاذیب یاد کرده و گفته است این حرفها به درد فضای مجازی می خورد. الان دوباره تحقیقات قرار است دنبال شود، چه اتفاقی می افتد؟

پرونده به تیم کارشناسی می رود. جوابیه ای هم به اظهارات آقای شهریاری، سرپرست محترم دادسرای ویژه قتل آماده کرده ام که به زودی منتشر خواهد شد.

داماد نجفی: آقای نجفی به احتمال زیاد هفته آینده آزاد می‌شوند

علیرضا ببری داماد محمد علی نجفی در این رابطه گفت: جزئیاتی از نقض رای دیوان ندارم و در کانال های تلگرامی آن را مطالعه کردم و وکیل ما پیگیر ماجرا است.

او در رابطه با آزادی شهردار اسبق تهران افزود: آقای نجفی در حال حاضر اضافی در زندان است. تا کنون صحبتی در رابطه با آزادی او نشده است.

ببری در خصوص زمان آزادی محمدعلی نجفی اظهار کرد: پیش بینی من این است و احساس می کنم به احتمال خیلی زیاد طی هفته ای که در پیش است آزاد خواهد شد. امیدوارم مشکلی نباشد و آقای نجفی به زودی آزاد شود.

داماد نجفی در پایان گفت: خبر نقض را شنیده ایم و ظرف امروز و فردا حکم به دست وکیل می رسد و جزئیاتش را اعلام می کنیم.

گفتنی است بر اساس برخی اخبار تائید نشده، شعبه 41 دیوانعالی کشور حکم پرونده محمدعلی نجفی به اتهام قتل همسرش میترااستاد را نقض و اعلام کرد تحقیقات در پرونده ناقص است و باید نظر کارشناسی درباره نحوه شلیک گلوله‌ها اخذ شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها