کد خبر: 343284
|
۱۳۹۸/۰۶/۳۰ ۱۵:۰۷:۱۳
| |

دیدارهای محرمانه اقتصادی میان «حزب‌الله» و «المستقبل»

یک روزنامه لبنانی از دیدارهایی میان دو رقیب اصلی در لبنان یعنی حزب‌الله و جریان «المستقبل» خبر داد و تعامل آنها را مثبت ارزیابی کرد.

دیدارهای محرمانه اقتصادی میان «حزب‌الله» و «المستقبل»
کد خبر: 343284
|
۱۳۹۸/۰۶/۳۰ ۱۵:۰۷:۱۳

اعتمادآنلاین| در چارچوب دیدارهایی که تیم «سعد الحریری» نخست‌وزیر لبنان و رئیس حزب «المستقبل» با طرف‌های سیاسی لبنانی دارد تا نظرات آنها را درباره بحران اقتصادی این کشور بشنود، بیش از یک هفته است که جلساتی میان این تیم و برخی اعضای حزب‌الله به صورت غیرعلنی برگزار می‌شود.

روزنامه «الاخبار» ضمن اعلام این خبر نوشت، در سایه تنش‌های سیاسی و امنیتی در منطقه، سعد الحریری «دست به عصا» قدم برمی‌دارد تا دچار هیچ زیانی در دستاوردها نشود. اما چیزی که عجیب است میزان مثبت بودن تعامل حزب‌الله و المستقبل در پشت پرده است؛ در حالی که الحریری سیاست اعتدال را در قبال حزب‌الله پیش گرفته، حزب‌الله هم تصویر «دوستانه‌» این رابطه را تکمیل می‌کند.

در ادامه این گزارش آمده است: کانال‌های سیاسی میان طرفین با نظارت «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان باز شد و سپس بدون اینکه کسی بداند تلاش‌ها برای آرام کردن (جو میان طرفین) به کجا رسیده، بسته شد. پس از آن روز نشستن حزب‌الله و المستقبل بر سر یک میز به جز میز دولت (جلسه کابینه) امری بعید بود اما اکنون اتفاق افتاده است. کمتر از دو هفته است که گفت‌وگوی اقتصادی میان حزب‌الله و جریان المستقبل آغاز شده و علنی نشده است.

الاخبار افزود؛ الحریری برای گفت و گو پا پیش گذاشت و حزب‌الله استقبال کرد. حدود 10 روز پیش الحریری در تماس با رئیس المستقبل موضوع دیدار تیم این جریان با گروه‌های سیاسی مختلف لبنان را مطرح و ابراز امیدواری می‌کند که حزب‌الله نیز شامل این موضوع شود. حزب‌الله موافقت خود را اعلام می‌کند و تیمی از «علی فیاض» و «حسین الحاج حسن» به علاوه «عبدالحلیم فضل الله» رئیس «المرکز الاستشاری للدراسات والتوثیق» لبنان برای دیدار با تیم الحریری تشکیل می‌دهد.

هنوز اطلاعاتی از این جلسات درز پیدا نکرده اما منابع آگاه آن را تجربه‌ای موفق می‌دانند که از اختلافات سیاسی کم کرده است.

المستقبل و حزب‌الله حدود پنج سال پیش (1393) نیز تجربه گفت‌وگوی دو طرفه را داشتند، زمانیکه برای حل اختلافات با نظارت نبیه بری (رئیس مجلس) سر یک میز نشستند .

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها