کد خبر: 343398
|
۱۳۹۸/۰۶/۳۱ ۰۹:۲۸:۱۷
| |

حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی:

مردم انتظار دارند نماینده آنها را در جریان عملکرد خود قرار دهد/ حق حاکمیت ملت با شفاف‌سازی حداکثری نمایندگان ممکن خواهد بود/ فرهنگ‌های غلطی در فرآیند مجلس و نمایندگی به وجود آمده است

فعال سیاسی اصولگرا گفت: مردم انتظار دارند که نماینده‌شان به طور کامل آنها را در جریان عملکرد و موضع‌گیری‌های خود قرار دهد.

مردم انتظار دارند نماینده آنها را در جریان عملکرد خود قرار دهد/ حق حاکمیت ملت با شفاف‌سازی حداکثری نمایندگان ممکن خواهد بود/ فرهنگ‌های غلطی در فرآیند مجلس و نمایندگی به وجود آمده است
کد خبر: 343398
|
۱۳۹۸/۰۶/۳۱ ۰۹:۲۸:۱۷

اعتمادآنلاین| حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با اشاره به اهداف اصلاح‌طلبان از مخالفت با طرح شفافیت آرا بیان کرد: اهداف اصلاح‌طلبان از مخالفت با شفافیت آرا متفاوت است، برخی نماینده ملت هستند اما نمی‌خواهند موکلینشان از مواضع آنها در مسائل مختلف کشور اطلاع داشته باشند.

او ادامه داد: اینگونه نمایندگان نگران این هستند که اطلاع موکلین از مواضع آنها درباره مسائل مختلف کشور موجب کاهش آرا و واکنش منفی مردم شود.

فعال سیاسی اصولگرا خاطرنشان کرد: برخی دیگر از نمایندگان معتقدند طرح هایی که در مجلس مطرح می‌شود، اگر رای آنها نسبت به این طرح‌ها شفاف باشد و بقیه از آنها اطلاع پیدا کنند ممکن است فشارهای سیاسی به آنها اعمال شود و موقعیت‌شان را در پیگیری اهدافی که دارند دچار مشکل کند، به همین دلیل می‌خواهند این رای مخفی باشد تا بر فرض مثال اگر با لایحه وزیری مخالفت کردند، آن وزیر به خاطر این مخالفت با آنها برخورد منفی نداشته باشد.

ترقی با بیان اینکه نمایندگان مجلس وکیل مردم هستند، گفت: مردم انتظار دارند که نماینده‌شان به طور کامل آنها را در جریان عملکرد و موضع‌گیری‌هایی که دارد قرار دهد.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی تصریح کرد: حق حاکمیت ملت از طریق وکلای مجلس زمانی تحقق پیدا می‌کند که نماینده به طور کامل موکلین خود را در جریان عملکردش قرار دهد، بنابراین شفاف‌سازی در حداکثر ممکن باید انجام شود در غیر این صورت رابطه بین موکل و وکیل مناسب نیست و امکان ارزیابی وکیل از موکلین وجود نخواهد داشت.

او با اشاره به تاثیر شفافیت آرا بر روند کار مجلس گفت: طرح شفافیت آرا، نمایندگان مجلس را با چالش‌های سیاسی روبرو خواهد کرد، زیرا طرح‌ها و لوایح معمولاً یک سری طرفدار دارد که این پشتیبان‌ها نسبت به رای نمایندگان واکنش نشان می‌دهند، معتقدم نماینده باید از استقلال لازم برای ایفای وظیفه خود برخوردار باشد و تحت تاثیر فشار و معاملات پشت پرده قرار نگیرند.

فعال سیاسی اصولگرا با بیان اینکه فرهنگ‌های غلطی در فرآیند مجلس و نمایندگی به وجود آمده است، گفت: وزرا برای رای آوردن طرح‌ها و لوایح خود ممکن است نمایندگان را تطمیع کنند یا عواملی از بیرون منافعی داشته باشند که روش تطمیع را به صورت دیگری اعمال کنند و به نظر من شفافسازی آرای نمایندگان پشت پرده این مسائل را به قدری افشا خواهد کرد.

ترقی افزود: به طور طبیعی نمایندگان می‌توانند در مسیر شفاف‌سازی، حرکت مجلس را به سمت جایگاه واقعی خود را که همان استقلال در تصمیم‌گیری است بر اساس مبانی قانون اساسی و اسلام جهت‌دهی کنند و از تصویب لوایحی که پشت آن ثروت و قدرت است جلوگیری کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها