کد خبر: 343440
|
۱۳۹۸/۰۶/۳۱ ۱۰:۱۸:۰۰
| |

میرزداه، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس:

ماجرای مدارسی که رتبه های برتر کنکور را کسب می کنند/ دولت باید آموزش و پرورش را اولویت قرار دهد ولی این بخش می لنگد/ مدارس غیردولتی، باری از دوش دولت برداشته اند

سیدحمایت میرزاده، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: دولت باید اولویت را به آموزش و پرورش اختصاس دهد تا مطالبات فرهنگیان و مشکلات مدارس حل و توجه لازم به فرهنگیان انجام شود ولی این قسمت کمی می لنگد.

ماجرای مدارسی که رتبه های برتر کنکور را کسب می کنند/ دولت باید آموزش و پرورش را اولویت قرار دهد ولی این بخش می لنگد/ مدارس غیردولتی، باری از دوش دولت برداشته اند
کد خبر: 343440
|
۱۳۹۸/۰۶/۳۱ ۱۰:۱۸:۰۰

اعتمادآنلاین| سیدحمایت میرزاده، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره تحقق عدالت آموزشی در مدارس کشورگفت: در تمام روستاها و دورترین نقاط کشور آموزش و پرورش حضور دارد و مدارس غیردولتی برای ارائه خدمات آموزشی هستند و وجود این مدارس را بی عدالتی نمی توان تلقی کرد، چرا که قانون اساسی اجازه داده است این مدارس فعالیت کنند.

نماینده مردم گرمی مغان در مجلس شورای اسلامی افزود: افراد سرمایه داری وجود دارند که دوست دارند در کشور سرمایه گذاری کنند و هر کدام در بخش های مختلف مثل کشاورزی و آموزش و پرورش سرمایه گذاری می کنند، ما به آنها نمی توانیم بگوییم در زمینه مدرسه کاری انجام ندهید؛ دولت باید تکلیف دستگاهی خود را انجام دهد که انجام هم می دهد اما اگر یک نفر با پول خود مدرسه غیرانتفاعی ساخت و ایده های خود را انجام داد که به معنای بی عدالتی نیست، چرا که اقدام او اولا بر اساس قانون اساسی بوده است و دوم اینکه این مورد در همه جای دنیا وجود دارد.

وی ادامه داد: افراد صاحبت ایده راجع به تعلیم و تربیت وجود دارند و همچنین سرمایه لازم را هم دارند که می توانند آن را در جاهای دیگر سرمایه گذاری کنند، اما آن در راه علم و مدرسه به کار گرفته اند و باری از دوش دولت هم برداشته اند؛ اگر مدارس غیرانتفاعی را جمع کنیم و دانش آموزان آنها به مدارس دولتی بروند بار دولت سنگین تر می شود، اینکه بخش خصوصی بخشی از بار دولت را بر عهده بگیرد ایرادی ندارد.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به کم لطفی دولت به آموزش و پرورش عنوان کرد: دولت باید طبق قانون اساسی خدمات آموزشی را در اقصی نقاط کشور فراهم کند، اما در برخی از روستاها و مناطق محروم که تعداد دانش آموزان دوره اول و دوم متوسطه کم است، امکان ساخت مدرسه وجود ندارد که دولت باید هزینه ایاب و ذهاب دانش آموزان به نزدیک ترین مدرسه یا هزینه تحصیل در مدرسه شبانه روزی آنها را بدهد؛ در حالی که در چند سال گذشته کمک دولت به مدارس شبانه روزی و هزینه ایاب و ذهاب این دانش آموزان نسبت به گذشته کم شده است.

او افزود: دولت باید اولویت را به آموزش و پرورش اختصاس دهد تا مطالبات فرهنگیان و مشکلات مدارس حل و توجه لازم به فرهنگیان انجام شود که این قسمت کمی می لنگد و نیاز به توجه ویژه دارد.

وی تاکید کرد: تا زمانی که آموزش و پرورش در کشور جزء اولویت ها نباشد و قبل از توزیع اعتبار بودجه به دستگاه های دیگر، نیاز آموزش و پرورش را رفع نکنیم حکایت همچنان باقی است و همه ما باید بپذیریم که آموزش و پرورش در اولویت نیست و به همین دلیل این همه گلایه وجود دارد؛ اگر آموزش و پرورش را در اولویت قرار دهیم و آن را از هر موضوعی مهم تر بدانیم همچنین گام اول برای بدهی فرهنگیان و حق و حقوق آنها را برداریم، انرژی و روحیه مضاعف بین معلم ها ایجاد می شود.

میرزاده با بیان اینکه قطعا کیفیت آموزشی در مدارس دولتی بیشتر از مدارس غیرانتفاعی است،گفت: اینکه عده ای مدعی هستند سطح آموزشی مدارس غیردولتی بالاتر از مدارس دولتی است را بنده به عنوان کارشناس جزء نمی پذیرم، چرا که مدارس غیردولتی خیلی از دروس را به فراموشی سپرده اند و مهارت های زندگی، دروس مربوط به فرهنگ، تاریخ، تعلیم و تربیت برای خیلی از آنها مهم نیست. اینکه چندتا قبولی بیشتر در آزمون ها می آورند به معنای کیفیت بالای آموزشی نیست، مسائل فرهنگی، اجتماعی، اعتقادی و مهارت های زندگی دانش آموزان مهم است که این موارد در مدارس دولتی همچنان بهتر از مدارس غیردولتی انجام می شود.

نماینده مردم گرمی مغان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: برخی از مدارس غیردولتی، دانش آموزان مستعد مدارس را شناسایی می کنند و برای اینکه این دانش آموزان از مدارس خودشان، فارغ التحصیل شوند یا در کنکور شرکت کنند و رتبه برتر آورند را حتی در دقیقه 90 شناسایی می کنند و با ارائه مبالغی یا مجاب کردن خانواده، آنها را در سال آخر در مدرسه خود ثبت نام می کنند.

میرزاده ادامه داد: بسیاری از این دانش آموزان در مدرسه دولتی درس خوانده اند. در واقع مدرسه دولتی کار خود را انجام می دهد ولی آنها به طرق مختلف مثل مشاوره و غیره دانش آموز مستعد را به مدرسه خود می برند که این ها نشان دهنده کیفیت بالاتر آنها نیست.

منبع: خانه ملت

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها