کد خبر: 343509
|
۱۳۹۸/۰۸/۰۸ ۱۴:۰۰:۰۰
| |

علی صوفی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

هرچه انتخابات رقابتی‌تر باشد، به همان نسبت پرشورتر هم خواهد بود/ انتخابات رقابتی زمانی اتفاق می‌افتد که احزاب بتوانند با یکدیگر رقابت کنند/ کاندیداهای احزاب باید بدون تبعیض بررسی صلاحیت‌ شوند

دبیر کل حزب پیشروی اصلاحات گفت: اگر احزاب بتوانند کاندیدای مورد نظر خود را وارد صحنه کنند و انتخابات از طریق صندوق‌های رأی مشخص شود و مردم آزادی داشته باشند تا بتوانند کاندیداهای مختلفی را که از طریق احزاب عرضه می‌شوند انتخاب کنند، انتخابات پرشورتر خواهد بود.

هرچه انتخابات رقابتی‌تر باشد، به همان نسبت پرشورتر هم خواهد بود/ انتخابات رقابتی زمانی اتفاق می‌افتد که احزاب بتوانند با یکدیگر رقابت کنند/ کاندیداهای احزاب باید بدون تبعیض بررسی صلاحیت‌ شوند
کد خبر: 343509
|
۱۳۹۸/۰۸/۰۸ ۱۴:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| علی صوفی، دبیرکل حزب پیشروی اصلاحات، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین با اشاره به اینکه در شرایطی که بخواهیم انتخابات را کاملاً رقابتی کنیم، احزاب می‌توانند نقش بسیار پررنگی ایفا کنند، گفت: «حالت رقابتی می‌تواند انتخابات را پرشور کند؛ هرچه انتخابات رقابتی‌تر باشد، به همان نسبت پرشورتر هم خواهد بود.»

وزیر تعاون دولت اصلاحات با تاکید بر اینکه انتخابات رقابتی زمانی اتفاق می‌افتد که احزاب بتوانند با یکدیگر رقابت کنند، ادامه داد: انتخابات رقابتی همچنین در شرایطی ممکن است که از آزادی نسبی قابل قبولی برخوردار باشد؛ یعنی کاندیداهای احزاب بدون استثنا و بدون تبعیض مورد بررسی صلاحیت‌ها قرار گیرند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره شرایط آزادی نسبی در انتخابات توضیح داد: نباید این‌طور پیش رود که برخی احزاب از یک حاشیه امن برخوردار باشند و کاندیداهای آنها صد‌ درصد مورد تایید قرار گیرند و هیچ مانعی در بررسی صلاحیت‌ آنها غیر از موانع قانونی وجود نداشته باشد، اما کاندیدای بعضی از احزاب مورد تایید قرار نگیرند یا اینکه از قبل اطمینان نداشته باشند که چه لیستی را می‌توانند ارائه دهند.

صوفی تاکید کرد: در این صورت انتخابات از حالت رقابتی خارج می‌شود، مشکل کنونی ما در کشور این است. تا این تبعیض‌ها و موانع برطرف نشود احزاب نمی‌توانند نقشی ایفا کنند.

او همچنین گفت: اگر احزاب بتوانند کاندیدای مورد نظر خود را وارد صحنه کنند و انتخابات از طریق صندوق‌های رأی مشخص شود و مردم آزادی داشته باشند تا بتوانند کاندیداهای مختلفی را که از طریق احزاب عرضه می‌شوند انتخاب کنند، وضعیت متفاوت خواهد بود.

دبیرکل حزب پیشروی اصلاحات ادامه داد: مردم وقتی ببیند احزاب مورد نظر آنها کاندیداهایی را معرفی می‌کنند با اهداف خاص، به ویژه که آن احزاب از قبل سلایق و رویکردهایشان نسبت به مسائل کشور را مطرح کرده باشند، به تدریج سعی می‌کنند به جای اینکه به دنبال افراد بروند به سراغ احزاب و برنامه‌های آنها بروند. به این ترتیب احزاب می‌توانند تاثیرگذارتر باشند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به اینکه احزاب در صورتی می‌توانند بین مردم اعتبار کسب کنند که بتوانند اشخاص مورد اعتماد خود را معرفی کنند، گفت: از طرف دیگر به مردم اطمینان می‌دهند که با این اشخاص می‌توانند برنامه‌هایی را که در جریان انتخابات معرفی کرده‌اند به اجرا درآورند. برنامه‌هایی که مشکلات موجود را برطرف و مردم را از مشکلاتی که دارند خارج کند.

وزیر تعاون دولت اصلاحات با تاکید بر لزوم اعتمادسازی بین مردم و احزاب عنوان کرد: احزاب هم باید بتوانند برنامه ارائه دهند و اعتماد مردم را جلب کنند و هم اینکه اشخاص اعتمادبرانگیزی را معرفی کنند.

این فعال سیاسی درباره شرایط حضور پرشور مردم در انتخاب گفت: در این صورت مردم به صحنه می‌آیند و هر فرد، گروه اجتماعی یا صنفی به احزاب و کاندیدای خاص روی می‌آورد.

او ادامه داد: مانند اینکه ما در حال حاضر خانه کارگر داریم و صنف کارگران است پس زمانی که کاندیدایی معرفی می‌کنند، حداقل کارگران به آنها رأی می‌دهند. چرا؟ به این دلیل که خانه کارگر به دنبال منافع کارگران است و نماینده‌ای هم که در مجلس معرفی می‌کنند به دنبال کار آنها خواهد بود.

دبیرکل حزب پیشروی اصلاحات درباره شرایط حضور اقشار مردم در انتخابات گفت: اگر اصناف و اقشار مختلف از دانشجو، روحانی و حتی اقوام مختلف و... احساس کنند که نام کاندیدای مورد نظرشان در فهرست‌های انتخاباتی وجود دارد، سعی خواهند کرد در رقابت شرکت کنند تا بتوانند کاندیدای خود را پیروز انتخابات کنند. در غیر این صورت با توجه به شرایط موجود، نمی‌توانیم از احزاب انتظار چندانی داشته باشیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها