کد خبر: 343644
|
۱۳۹۸/۰۶/۳۱ ۱۸:۳۴:۰۰
| |

محمدصادق جوادی حصار، عضو حزب اتحاد ملت، در یادداشتی نوشت؛

دست غیب

محمدصادق جوادی حصار، عضو حزب اتحاد ملت، در یادداشتی نوشت: فعلا که آتش انهدام تاسیسات نفتی آرامکو آرامش نسبی منطقه را هدف قرار داده است، شاید «دستی از غیب برون آید و کاری بکند.

دست غیب
کد خبر: 343644
|
۱۳۹۸/۰۶/۳۱ ۱۸:۳۴:۰۰

اعتمادآنلاین| محمدصادق جوادی حصار، عضو حزب اتحاد ملت، در یادداشتی نوشت: «برکناری جان بولتون از سمت مشاور امنیت ملی آمریکا می‌رفت که گام بلندی در تنش زدایی و کاهش التهابات سیاسی میان ایران و آمریکا به شمار آید که ناگهان حمله به تاسیسات نفتی آرامکو در عربستان سعودی همه محاسبات و فرضیات را به هم ریخت.

کاهش تولید نفت 5.700.000 هزار بشکه‌ای از سقف سبد انرژی جهانی شوکی ایجاد کرد که در اولین روز، هفته بازارهای اقتصادی و نفتی جهان به لرزه درآمد. حجمی از ارتفاع قیمت‌ها که پس از انقلاب اسلامی ایران در بازارهای جهانی نفت، اگر بی‌سابقه نباشد، حتما کم‌سابقه است.

عربستان سعودی به رغم آنکه حوثی‌ها مسئولیت این حمله را برعهده گرفتند دلش نمی‌خواهد ادعای آنها را بپذیرد. اول آنکه پذیرش انهدام تاسیسات آرامکو توسط حوثی‌ها آبروی پوشالی عربستان و متحدانش علیه یمن را بر باد می‌دهد. گذشته از آن برای آل سعود کنار آمدن با این ماجرا بدون دریافت هیچ خسارت و غرامتی از متعهدان غربی‌اش به ویژه آمریکا بازی دو سر باخت خواهد بود.

آسان‌ترین کار هم این است که به نحوی پای ایران را به معرکه باز کنند. عربستان اگرچه ادعای حوثی‌ها را رد نمی‌کند اما می‌گوید سلاح مورد استفاده ایرانی است. از سوی دیگر ادعا می‌شود که این مایه از دقت و قابلیت نقطه زنی از گروهی چون حوثی‌های یمن بر نمی‌آید، پس می‌توان انتظار داشت که ایرانی‌ها در ماجرا دخیل باشند.

ادعایی که برای اثباتش دلایل محکم‌تری نیاز است. آنچه مهم است روشن شدن آسیب پذیری عربستان و چرخه حمل و نقل انرژی در منطقه حساس خلیج فارس است. آمریکا هم برای حمایت از شریک استراتژیک خود در منطقه به او دلگرمی داده که اگر اثبات شود ایران به عربستان حمله کرده است، مقابله به مثل خواهد کرد. همان چیزی که اثباتش دلایل محکم‌تری از ادعای وزیر خارجه، آمریکا و گزارش دولت سعودی می‌طلبد.

جنگ افروزان جهانی و پیروان آنان در منطقه نیز که با تقویت احتمال گفت‌وگو و مذاکره بین ایران و آمریکا و حل -حتی- کوتاه مدت مشکلات فی مابین احساس خطر کرده‌اند بر آتش افروخته می‌دمند شاید که پای شرکای اقتصادی آرامکو را نیز به معرکه جدید بگشایند. عربستان، اسرائیل و امارات متحده عربی بانیان اصلی برای تداوم تنش در منطقه و طالبان اصلی درگیری ایران و آمریکایند.

باید منتظر ماند و دید که آیا آقای ترامپ همچنان که پس از ساقط شدن پهباد آمریکایی توصیه‌های موکد جان بولتون را کنار گذاشت و در دقیقه 90 از حمله به ایران جلوگیری کرد، این‌بار هم هوشمندانه پای از بازی خطرناکی که برایش طراحی شده است بیرون می‌کشد یا فشار لابی صهیونیزم و وسوسه دلارهای عربی سرانجام وی را به میز قمار بزرگ می‌کشاند.

فعلا که آتش انهدام تاسیسات نفتی آرامکو آرامش نسبی منطقه را هدف قرار داده است، شاید «دستی از غیب برون آید و کاری بکند».

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها