علی روغنگران، در یادداشتی نوشت؛

رسانه‌ها بازیگران نوین عرصه دیپلماسی

علی روغنگران، در یادداشتی نوشت: رسانه‌ها عرصه‌های بسیار پرفرصت و همزمان مملو از تهدید برای انواع هنرنمایی‌های سیاسی، امنیتی و دیپلماتیک فراهم می‌آورند که بازی کنشگران، رهبران، سیاستمدارن، دیپلمات‌های رده‌های مختلف سیاست داخلی تا سیاست بین‌المللی و جهانی در این عرصه‌ها صورت می‌گیرد.

رسانه‌ها بازیگران نوین عرصه دیپلماسی
کد خبر: 343650
|
۱۳۹۸/۰۶/۳۱ ۱۸:۵۳:۵۴

اعتمادآنلاین| ‌ علی روغنگران، در یادداشتی نوشت: «رسانه‌ها مدعی نیستند که چون جریان‌های سیاسی داخلی و خارجی در فضای آنها به جریان می‌افتد، بنابراین در تصمیم‌گیری خواص و مردم نقش مستقیم دارند. در واقع رسانه‌ها واقفند که به خودی خود تعیین کننده بازی‌های سیاسی و نتایج سیاسی نیستند.

آنها عرصه‌های بسیار پرفرصت و همزمان مملو از تهدید برای انواع هنرنمایی‌های سیاسی، امنیتی و دیپلماتیک فراهم می‌آورند که بازی کنشگران، رهبران، سیاستمدارن، دیپلمات‌های رده‌های مختلف سیاست داخلی تا سیاست بین‌المللی و جهانی در این عرصه‌ها صورت می‌گیرد.

در جهان امروز رسانه‌ها دارای نفوذ بسیاری در میان شهروندان و جوامع هستند و به طبع آن، از قدرت بسیاری برای تاثیرگذاری در عرصه‌های مختلف هستند. اقتصاد و بازرگانی، فرهنگ، سیاست و... هستند.

رسانه‌ها این توانایی را دارند که افکار عمومی جوامع را شکل دهند و فرهنگ‌های متفاوت را ترویج دهند. رسانه‌های ارتباط جمعی، در عرصه سیاست از دیرباز فعال بوده‌اند، اما با ورود به عصر اطلاعات، این رسانه‌ها، به ویژه رسانه‌های متعامل، دارای قدرت بیشتری شده‌اند، به گونه‌ای که امروز در روابط‌ بین‌الملل، از دیپلماسی عمومی به عنوان بخشی تازه وارد و تاثیرگذار بر سپهر سیاست بحث می‌شود.

بخشی از دیپلماسی عمومی نیز دیپلماسی رسانه‌ای در بخش سیاست خارجی است که کشورها در حال سرمایه‌گذاری بر این حوزه در جهت نیل سیاست خارجی خود به اهداف آن هستند. از این رو ما در این صفحه با رویکرد ترکیبیِ عملیاتی و اندیشه‌مدار از جنس واقع‌گرایی به بررسی وقایع عرصه دیپلماسی پرداخته‌ایم تا از این رهگذر علاوه بر اطلاع رسانی در جامعه، به این پرسش پاسخ دهیم که رسانه‌های ارتباط جمعی تا چه میزان توانایی تاثیرگذاری بر سیاست خارجی از طریق دیپلماسی رسانه‌ای را دارند؟»

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها