کارشناس حقوقی «اعتمادآنلاین» پاسخ می‌دهد:

اگر کسی گواهینامه‌اش را تمدید نکرده باشد و تصادف کند، آیا بیمه به او خسارتی پرداخت می‌کند؟

اگر کسی گواهینامه‌اش را تمدید نکرده باشد و تصادف کند، آیا بیمه به او خسارتی پرداخت می‌کند؟

اگر کسی گواهینامه‌اش را تمدید نکرده باشد و تصادف کند، آیا بیمه به او خسارتی پرداخت می‌کند؟
کد خبر: 343664
|
۱۳۹۸/۰۷/۰۲ ۱۴:۲۵:۰۰

اعتمادآنلاین| میراندا مهدوی- پرسش مخاطبان اعتمادآنلاین: اگر کسی گواهینامه‌اش را تمدید نکرده باشد و تصادف کند، آیا بیمه به او خسارتی پرداخت می‌کند؟

کارشناس حقوقی اعتمادآنلاین: پایان اعتبار قانونی گواهینامه دلیلی بر ابطال آن نیست و این امر از نظر شرکت‌های بیمه به مثابه نداشتن گواهینامه است، بنابراین اگر تصادف منجر به خسارت مالی شود، خود مقصر حادثه خسارت را پرداخت می‌کند.

اما اگر خسارت جرحی باشد، در هر صورت بیمه‌گر مکلف است خسارت واردشده به اشخاص ثالث را پرداخت کند و هیچ دلیلی برای پرداخت نکردن آن ندارد، ولی در مواردی می‌تواند خسارت پرداخت‌شده به اشخاص ثالث را از راننده مسبب حادثه پس بگیرد. که این امر با توجه به وضع مالی، سابقه بیمه‌ای، نمرات منفی رانندگی، شأن اجتماعی و... از مسبب حادثه قابل بازیافت است.

در مورد بیمه شخص ثالث نیز چنانچه گواهینامه راننده مسبب حادثه در زمان تصادف فاقد اعتبار باشد، بیمه‌گر این اجازه را می‌دهد که راننده نسبت به تمدید گواهینامه اقدام کند.اگر گواهینامه تمدیدشده به هر دلیل تناسب با وسیله نقلیه نداشته باشد یا اینکه وضعیت مجاز برای رانندگی در زمان تصادف گزارش نشده باشد، شرکت بیمه خسارتی را که به اشخاص ثالث پرداخت کرده، از راننده مسبب حادثه مطالبه می‌کند.

پایگاه خبری اعتمادآنلاین در راستای انجام رسالت آگاهی‌بخشی به جامعه و ارتقای سطح دانش شهروندان نسبت به امور شهری و مسئولیت‌های قانونی موثر بر آن، همچنین ارائه خدمات مشاوره‌ حقوقی رایگان با همکاری وکلای برتر دادگستری، قضات باتجربه و اساتید برجسته حقوقی، به پرسش‌ها و سوالات مخاطبان و شهروندان گرامی در این حوزه پاسخ می‌دهد.

شما می‌توانید مشکلات حقوقی خود را از طریق آی‌دی Modiretemad@ در تلگرام با ما در میان بگذارید، و مشاوران حقوقی ما در اعتمادآنلاین پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها