کد خبر: 343746
|
۱۳۹۸/۰۷/۰۱ ۰۹:۵۴:۰۰
| |

علی ربیعی، سخنگوی دولت در نشست هفتگی با رسانه‌ها:

در صورتی که تحریم‌ها به صورت کامل برداشته شود مذاکره خواهیم کرد/ با وجود قدرت رسانه‌ای آمریکا اما ویزاها صادر شده است/ روابط بسیار خوبی با چین داریم/ از قدرتمند شدن کشورهای آسیایی خوشحال می‌شویم/ مشکل ما در هپکو تولید است/ هیچ چیز برای کارگران شیرین‌تر از

علی ربیعی، سخنگوی دولت در نشست هفتگی با رسانه‌ها که در ساختمان کوثر مجموعه ریاست‌جمهوری در حال برگزاری است، گفت: ما قبلا هم گفتیم در صورتی که تحریم‌ها به صورت کامل برداشته شود مذاکره خواهیم کرد.

در صورتی که تحریم‌ها به صورت کامل برداشته شود مذاکره خواهیم کرد/ با وجود قدرت رسانه‌ای آمریکا اما ویزاها صادر شده است/ روابط بسیار خوبی با چین داریم/ از قدرتمند شدن کشورهای آسیایی خوشحال می‌شویم/ مشکل ما در هپکو تولید است/ هیچ چیز برای کارگران شیرین‌تر از
کد خبر: 343746
|
۱۳۹۸/۰۷/۰۱ ۰۹:۵۴:۰۰

اعتمادآنلاین| نشست هفتگی علی ربیعی ، سخنگوی دولت با رسانه‌ها در ساختمان کوثر مجموعه ریاست جمهوری برگزار شد. ربیعی در این نشستذ خبری درخصوص مباحث مختلفی مانند کارگران هپکو، نفتکش انگلیسی، دانشجوی جعلی و صندلی‌فروشی در دانشگاه، سفر تیم ایران به نیویورک و ... صحبت کرد.

نفتکش انگلیسی می‌تواند آب‌های ایران را ترک کند

به گزارش اعتمادآنلاین ، سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره آزادسازی نفتکش انگلیسی که چندی قبل از طرف ایران مصادره شده بود، گفت: سازمان بنادر اعلام کرده که کار حقوقی این نفتکش انجام شده و می‌تواند حرکت کند. او همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه یعنی دادگاه مربوط این نفتکش تمام شده است، تاکید کرد: من فقط می‌دانم که روال اداری مربوط به این نفتکش به اتمام رسیده و بر اساس اطلاعات من این نفتکش می‌تواند از آب‌های کشور خارج شود.

سال‌هاست که آمریکا مقر سازمان ملل را گروگان گرفته است

ربیعی همچنین درباره تاخیر در صدور ویزا برای رئیس‌جمهوری و هیات همراه به منظور حضور در سازمان ملل متحد بیان کرد: این یک روال غیرمتعارف و البته تخلف است. طبیعی است که آمریکایی‌ها تمایل نداشته باشند که ما در خاک این کشور حضور بیابیم، صحبت کنیم و از حقوق مردم ایران دفاع کنیم. اما به هر حال با وجود قدرت رسانه‌ای آمریکا اما ویزاها صادر شده است. البته تیم ما را کوچک‌تر کردند و به تیم رسانه‌ای ما ویزا ندادند. خب، ایران می‌توانست کارهای رسانه‌ای زیادی انجام دهد که متاسفانه ویزا صادر نشد. البته ما همچنان سعی می‌کنیم باز هم رسانه‌ها بروند. اما خب، سالهاست که آمریکا سازمان ملل را به گروگان گرفته است.

او افزود: البته درنهایت فشاری که سازمان ملل به آن‌ها وارد کرد موجب شد که این مشکل تا حدودی حل شود. یکی از دلایلی که ما تاکید به شرکت در اجلاس سازمان ملل و نیویورک داشتیم همین بود که آن‌ها نمی خواستند ما در این اجلاس حضور داشته باشیم و ما می‌خواستیم آنان جواب فشارشان را نگیرند. متاسفانه سال‌هاست که آمریکا مقر سازمان ملل را گروگان گرفته است.

آمریکا هم باید تحریم‌ها را کامل لغو کند و هم به میز مذاکره بازگردد

سخنگوی دولت درباره توییت کریستین امان‌پور، خبرنگار شبکه سی.ان.ان درباره شرایط دیدار روحانی با ترامپ گفت: ما قبلا هم گفتیم در صورتی که تحریم‌ها به صورت کامل برداشته شود مذاکره خواهیم کرد. تناقضی بین صحبت‌های مسئولان وجود ندارد. آمریکا هم باید تحریم‌ها را کامل لغو کند و هم به میز مذاکره بازگردد. اگر آمریکا آماده بازگشت به توافق هسته‌ای باشد، راه برای تصمیم‌گیری‌ها باز می‌شود.

کسی از طریق سازمان سنجش بدون قوانین وارد نشده است

ربیعی درباره صندلی فروشی در دانشگاه‌ها گفت: این خبر نگرانی برای کسانی که زحمت می کشند به دانشگاه برسند ایجاد کرده است. عین واقعیت را می‌گویم؛ به هیچ شکلی از طریق سازمان سنجش کسی وارد دانشگاه نشده است. در پنج سال گذشته هم کسی از طریق سازمان سنجش بدون قوانین وارد نشده است.

او با تاکید بر این موضوع که یک خلاف طی پنج سال گذشته اتفاق افتاد که حراست در ابتدا جلوی آن را گرفت، بیان کرد: حدود ده هزار پرونده برای دانشجویان ایرانی که در خارج تحصیل می کردند به وزارت بهداشت ارسال شد. سه هزار پرونده از این تعداد رد شد. از حوزه تصمیم گیری خارج شد. بحثی مطرح شد که آنانی که حدود سی و شش واحد در خارج تحصیل کردند اگر خواستند به داخل بیایند. از آن تعدادی که گفتم بخشی از دانشگاه غیر معتبر بودند و بخشی سندسازی شده بود. بخشی از افراد واحدهای لازم را طی نکرده بودند. آنچه که رخ داد این بود که یک میلیارد تومان پول گرفتند که شخصی سندسازی کند و به دانشگاه داخل بیاید. این شرکت ها که پول می گرفتند به قوه قضاییه معرفی شدند.

ربیعی گفت: این دختر خانومی که مطرح شد نه لیست نمره داشته و نه ثبت‌نام شده است، نه در لیست نمرات دانشکده وجود داشته است. آنچه که رخ داده دوستی با چند دختر بوده است که از طریق آنان وارد دانشگاه شده، به استاد گفته اسمم را در لیست خودتان اضافه کنید تا اسمم در حذف و اضافه وارد لیست شود. شرکت‌ها هم از او سوءاستفاده کردند و با او مصاحبه کردند. با اطمینان می‌گویم که از طریق کنکور نیامده و سوءاستفاده شده است. شرکت‌هایی به صورت غیرمجاز تلاش می‌کردند افراد را به روشی وارد دانشگاه کنند که البته شناسایی شده‌اند و پرونده آنها در قوه قضاییه در حال پیگیری است.

سخنگوی دولت در ادامه این جلسه گفت: به سه رئیس دانشگاه خوبمان اعتراض شده که جلوی بورس‌ها را گرفتند؛ به آنها حکم تعلیق از خدمت داده‌اند که البته امیدواریم با حسن‌نیت با مشکل آنان که می خواستند از حریم دانش حفاظت کنند برخورد شود.

روابط‌مان را با هر کشوری که در شرایط تحریم در کنار ماست، گسترش می دهیم

او در ادامه در پاسخ به پرسشی مبنی بر ورود 5 هزار نیروی امنیتی چینی برای حفاظت از سرمایه‌های چینی گفت: نمی‌دانم یک دفعه خبر می‌آید ما خزر را فروختیم به روس‌ها یا واردات نیروی امنیتی داریم. با هر کشوری که در شرایط تحریم در کنار ماست قصد گسترش روابط داریم از جمله چین. آنچه که بحث بوده ما دنبال توافق استراتژیک بلند مدت 25 ساله بودیم. از هرگونه سرمایه‌گذاری خارجی در کشورمان استقبال می‌کنیم؛ ضمن استقبال هیچ ویژگی خاصی برایشان قائل نیستیم. آنچه که بیان شده بود پیش‌بینی رابطه 25 ساله با چینی‌ها بود. از کشورهایی که در دوران تحریم به ظلم ایالت متحده توجه نمی‌کنند تشکر می‌کنیم و دستشان را می‌فشاریم.

یکی از بانک‌ها حقوق کارگران هپکو را پرداخت می‌کند

ربیعی با آرزوی سلامتی برای کارگران هپکو گفت: تولیدات هپکو کم شده، خریدار نیست و تکنولوژی‌اش باید نو شود. منابعی برای خرید امکانات و تجهیزات نیست. خصوصی‌سازی‌هایی که صورت گرفت ناسالم نبود اما افراد نتوانستند از عهده تعهداتشان بر بیایند. شاید صلاحیت فرد باید بیشتر مورد بررسی قرار بگیرد. درباره پرداخت حقوق عقب‌مانده تصمیم گرفتیم که یکی از بانک‌ها حقوق آنها را پرداخت کند.

او ادامه داد: کارگران زیاد با من صحبت کردند، می‌خواهند امنیت شغلی‌شان حفظ شود و تولید بالا برود. بنا شد کنسرسیومی از شرکت‌های معدنی وارد کار شوند که هم قدرت دارند و هم تامین مالی می‌کنند. کنسرسیومی براساس خواست آقای روحانی ایجاد شد، گل‌گهر در این کانون وجود دارد. این کنسرسیوم می‌تواند تولید را بالا ببرد و هم کارگران هپکو که دنبال آرامش هستند، به آرامش برسند. حتی تلاش شد که یک مدیر بسیار قوی وارد کار شود و مسئولیت را به دست بگیرد.

سخنگوی دولت گفت: هر خصوصی‌سازی پر از حرف و حدیث است و ما به همین دلیل در شورای هماهنگی اقتصادی قوا تلاش کردیم دیوان محاسبات، سازمان بازرسی و آقای نوبخت نظارت کنند تا واگذاری‌های اطمینان‌بخش انجام شود. کوچک کردن دولت کار درستی است اما این شیوه در هر دولتی با حرف و حدیث همراه است.

از طریق دفتر حافظ منافع ایران پیگیر موضوع 12 دانشجو هستیم

ربیعی همچنین درباره 12 دانشجوی ایرانی که قرار بوده برای تحصیل به آمریکا بروند و جلوی آنها گرفته شده و ویزای آنها لغو شده است، گفت: از طریق دفتر حافظ منافع ایران پیگیر موضوع هستیم. به هر حال آمریکا از قدرت زورگویی اینجا هم استفاده کرده است. اتفاقا این دانشجویان سابقه سیاسی هم نداشتند و رشته آنها هم مشکل‌ساز نبوده است.

دولت ملاحظات خود درباره لایحه امنیت زنان را به مجلس ارسال می‌کند

سخنگوی دولت در خصوص لایحه امنیت زنان که بعد از مدتی توقف در قوه قضاییه به دولت ارجاع شده است، بیان کرد: دولت لایحه ارسالی قوه قضاییه را بازبینی می‌کند و به مجلس ارسال خواهد شد. البته دولت درباره قسمت قضایی نظری نخواهد داد، چون آن زیر نظر قوه قضاییه است و صرفاً بخش سیاسی در دولت مورد بازبینی قرار داده است.

او افزود: بخشی از لایحه تامین امنیت زنان در برابر خشونت مربوط به جرایم و امور قضایی بود و قوه قضاییه باید اظهارنظر کند. قوه قضاییه اصلاحات و تغییراتی در لایحه انجام داد. مطابق قانون اساسی، نهایتا دولت لایحه را به مجلس ارسال می‌کند. دولت ملاحظات خود درباره لایحه امنیت زنان را به مجلس ارسال می‌کند.

ایران نمی‌تواند در برابر تحولات منطقه بی‌تفاوت باشد/ می‌توانیم هژمونی ایجاد کنیم بخشی از قدرت ما قدرت فرهنگی است

ربیعی همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا دولت احساس می‌کند فتنه خاصی در منطقه صورت می‌گیرد که قرار است طرح هرمز را ارائه کند، افزود: سابقه نداشته است دولتی بخواهد رای بگیرد بگوید من سرزمینی را اشغال می کنم و به من رای بدهید. برخی از کشورهای منطقه با فشار آمریکا و اشتباه استراتژیک وارد ائتلاف هایی شدند که برایشان خوب نبود. ما نمی توانیم بی تفاوت باشیم. ما از روابط خوب با همسایگان منتفع می شویم.

او ادامه داد: دشمنان ناامنی‌های زیادی را به منطقه آورده‌اند و روز به روز وضعیت همسایه‌های ایران بدتر می‌شود. ایران نمی‌تواند در برابر تحولات منطقه بی‌تفاوت باشد. سیاست‌ها و افکار همسایگان، کشورهای منطقه و مسلمانان با این ایده‌ها نسبت به ایران منعطف خواهد شد. ایده‌های ایران مانند گفت‌وگوی تمدن‌ها و... می‌تواند هژمونی ایجاد کند چون به هر حال بخشی از قدرت ما قدرت فرهنگی است.

سخنگوی دولت در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص مبادلات مالی ایران با دیگر کشورها بیان کرد: با روس‌ها روابط خوبی ایجاد کردیم. یکی از کارهایی که می‌کنیم حذف دلار در مبادلاتمان است. استقبال هم می‌کنیم دیگر کشورها هم در این مبادلات شرکت کنند. هم نفت می‌دهیم و هم سایر کالاها را صادر می‌کنیم وهم از دلار استفاده نمی‌کنیم. ممکن است کشورهای اوراسیا را هم در روند کاری که الان با روسیه می‌کنیم اضافه کنیم. شاید در آینده که تحریم هم نداشتیم این سیاست را دنبال کنیم.

ربیعی در پاسخ به خبرنگاری که تاکید کرد توضیحات او درخصوص توییت خبرنگار سی ان ان کافی نبوده است و آیا ایران اجازه بازرسی دائمی از تاسیسات هسته‌ای خود را می‌دهد، بیان کرد: ما همیشه از بازرسی آژانس استقبال کرده‌ایم. حتی درهای دانشگاه‌ها را هم روی آژانس باز کردیم. در چارچوب تعهدات ما مشکلی برای بازرسی نداریم. اگر آمریکا به معاهده باز گردد این کار در چارچوب معاهده انجام خواهد شد. اگرمعاهده به طور کامل اجرا شود ما هم عمل می کنیم. آن دوره در زمان اوباما آن ها به تعویق انداختند و نتوانستند به کنگره ببرند. به هر حال ما آماده‌ایم هرچه در معاهده است را انجام دهیم.

فقط حذف یارانه ثروتمندان مطرح است


سخنگوی دولت درباره حذف سه دهک بالای یارانه‌ها تاکید کرد: نگرانی ایجاد نکنیم که یارانه مردم حذف می‌شود؛ اصلا چنین بحثی نیست و فقط حذف یارانه ثروتمندان مطرح است. همان‌طور که هفته گذشته هم گفتم با حذف صدک‌ها آغاز می‌کنیم و در مرحله ابتدایی حدود 200 هزار نفر حذف شده‌اند. در ادامه هم به همین روال و با بررسی‌های دقیق و به تدریج ثروتمندان حذف خواهند شد.

سازمان استخدامی پیگیر بارگذاری حقوق مسئولان در سامانه حقوق است

ربیعی درباره قرار گرفتن حقوق مدیران در سامانه دستمزد و حقوق مسئولان که قرار بود تا پایان شهریور نهایی شود، گفت: در این سامانه بیش از 85 درصد بارگذاری کرده‌اند. بعضی شرکت‌های دولتی مانده بود که من اطلاعی ندارم که تا پایان شهریور انجام شد یا نه؟ ولی یکی از موضوعاتی است که مدام سازمان استخدامی همواره آن را پیگیری می کند.


او تاکید کرد: دولت کار خود را دائم پیگیری می کند و آن چه که من یادم است مشکل در بعضی قوا و نهادهای دیگر هم بود که در حال دنبال شدن است چرا که این حکم عمومیت دارد. دولت قطعا در سامانه ای که متعلق هم به وزارت اقتصاد است و هم سازمان اداری استخدامی دستمزد حقوق بارگذاری شده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها