کد خبر: 343811
|
۱۳۹۸/۰۷/۱۰ ۱۳:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» بررسی می‌کند:

علت افزایش طلاق چیست؛ نارضایتی جنسی یا مشکلات اقتصادی؟/ رجبی، روانشناس و روان‌درمانگر: بیشتر مشکلات زوجین، ریشه در نارضایتی جنسی دارد/ بسیاری از فسادها ریشه در فقر دارد، اما مشکل اقتصادی قشر متوسط، عامل طلاق نیست/ زوجی که تکنیک تعاملی در گفت‌وگو و رختخواب

هرچند نرخ تورم در سال‌های اخیر روند بی‌ثباتی را طی کرده و قیمت همه چیز، از گوشت و مرغ و سبزیجات گرفته تا مسکن و خودرو و طلا و ارز، افزایش یافته است، اما کارشناسان حوزه خانواده و زوج‌درمان‌گرها مشکلات اقتصادی را عامل مهمی در آمار طلاق‌های کشور نمی‌دانند.

علت افزایش طلاق چیست؛ نارضایتی جنسی یا مشکلات اقتصادی؟/ رجبی، روانشناس و روان‌درمانگر: بیشتر مشکلات زوجین، ریشه در نارضایتی جنسی دارد/ بسیاری از فسادها ریشه در فقر دارد، اما مشکل اقتصادی قشر متوسط، عامل طلاق نیست/ زوجی که تکنیک تعاملی در گفت‌وگو و رختخواب
کد خبر: 343811
|
۱۳۹۸/۰۷/۱۰ ۱۳:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| خیانت، عدم بهره‌مندی زوجین از مهارت‌های زندگی، مشکلات اقتصادی یا معیشتی و بیماری‌های شخصیتی بر اساس بررسی روانشناس‌ها، از مهم‌ترین علل مراجعه زوج‌ها برای طلاق به شمار می‌روند.

اما نکته مهم اینکه بسیاری از این دلایل، یک ریشه مشترک دارند و آن چیزی نیست جز نارضایتی‌های جنسی.

بهروز رجبی، روانشناس و روان‌درمانگر، در گفت‌و‌گو با اعتمادآنلاین به بررسی این دلایل پرداخت و مشکلات جنسی زوجین را عامل اصلی بسیاری از مشکلات دیگر آنان دانست.

این روانشناس مشکلات زوجین را به چند دسته با فراوانی بالا تقسیم کرد: «مراجعانی که برای مشاوره طلاق به ما رجوع می‌کنند عموماً در چند دسته مشخص تقسیم می‌شوند. خیانت، عدم بهره‌مندی زوجین از مهارت‌های زندگی، مشکلات اقتصادی یا معیشتی و بیماری‌های شخصیتی. اما نکته مهم اینکه مسائل جنسی لایه زیرین خیلی از این مشکلات محسوب می‌شود؛ یعنی وقتی مشکلات زوجین را در جلسات مشاوره می‌شکافیم، هم ما و هم زن و شوهر متوجه می‌شوند که نداشتن رابطه جنسی درست چقدر بر مشکلات‌شان تاثیر گذاشته است.»

رجبی در همین رابطه ادامه داد: «گاهی زوجین به ما مراجعه می‌کنند و مثلاً مرد از این ناراحت است که در تامین معاش خانواده ضعف داشته و همین موضوع به او فشار وارد می‌کند و در مقابل برای زن هم شرایط اقتصادی دشوار شده است. خودشان تصور می‌کنند با درآمد بیشتر همه مشکلات‌شان حل خواهد شد، اما وقتی صحبت می‌کنیم مشخص می‌شود که مشکل آنها نه درآمد و وضعیت اقتصادی بلکه نداشتن مهارت‌های تعاملی در زندگی بوده است.»

این روان‌درمانگر با توضیح تکنیک‌های تعاملی در زندگی گفت: «تعامل زوجین نکته مهمی است و از گفت‌و‌گوی ساده شروع می‌شود و به تخت‌خواب زوجین هم می‌رسد. زن و شوهری که بتوانند به خوبی با یکدیگر حرف بزنند و مهم‌تر از آن بتوانند به حرف‌های هم گوش دهند، مشکل اقتصادی چیزی نیست که بتواند زندگی آنها را برهم بزند. البته ما درباره فقر صحبت نمی‌کنیم. فقر موضوع دیگری است و ما هم معتقدیم ریشه بسیاری از فسادها در جامعه است، اما مشکل اقتصادی، در خانواده‌هایی که وضعیت مالی متوسطی در جامعه دارند عامل طلاق نیست.»

او ادامه داد: «نه فقط مشکلات اقتصادی که نارضایتی جنسی سبب بروز مشکلات دیگری هم می‌شود؛ مثلاً خیانت یکی از همین موارد است. در واقع به غیر از بیماری‌های روانشناختی که ارتباطی با این موضوع ندارند و به طور مستقل عامل جدایی می‌شوند، سایر مشکلات زوجین را می‌توان زیرشاخه‌ای از همین مشکلات و نارضایتی‌های زوجین دانست.»

رجبی با توضیح اهمیت روابط جنسی زوجین و جای خالی آن در بسیاری از زندگی‌ها گفت: «وقتی از موضوعات جنسی با زوجین حرف می‌زنیم حتی نزد ما مشاوران هم خجالت می‌کشند. فکر نکنید از زوج‌های خیلی مذهبی صحبت می‌کنم. حتی آنهایی که روشنفکر هم به نظر می‌رسند، پای موضوعات جنسی که وسط می‌آید معذب می‌شوند. چرا این اتفاق می‌افتد؟ چون موضوعات جنسی در کشور ما یک تابوست. در خانواده‌ها درباره‌اش حرف زده نمی‌شود. والدین درباره جهیزیه و مهریه حساسیت دارند اما موضوعات جنسی را به فرزندانشان نمی‌آموزند. مدارس و آموزش‌و‌پرورش هیچ نقشی در رشد جنسی دانش‌آموزان ندارند. در نتیجه می‌بینیم که بالای 50 درصد طلاق‌ها، صرفاً به خاطر همین موضوع رخ می‌دهد.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها