کد خبر: 343930
|
۱۳۹۸/۰۷/۰۱ ۱۵:۱۶:۰۰
| |

مدیر کل دفتر کنترل سیلاب و آبخوان‌داری سازمان جنگل‌ها:

زندگی 12 میلیون ایرانی امسال تحت تاثیر سیل قرار گرفت

مدیر کل دفتر کنترل سیلاب و آبخوان‌داری سازمان جنگل‌ها با اشاره به این که سیل روزهای ابتدایی سال جدید 12 میلیون نفر را تحت تاثیر قرار داد، اظهار کرد: عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری می‌تواند تهدید سیل را به فرصتی برای مقابله با کم‌آبی و خشکسالی تبدیل کنند.

زندگی 12 میلیون ایرانی امسال تحت تاثیر سیل قرار گرفت
کد خبر: 343930
|
۱۳۹۸/۰۷/۰۱ ۱۵:۱۶:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ ابوالقاسم حسین پور در نشست خبری معاونت آبخیزداری امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها با اشاره به اینکه کشور سال جدید را با سیل شروع کرد و بخش‌های وسیعی از شمال، غرب و جنوب شرق کشور دچار سیل شده‌ بودند، اظهار کرد: براساس بررسی‌های صورت گرفته در آستانه سال جدید در کشور 12 میلیون نفر تحت تاثیر پدیده سیلاب قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه در همه نقاط کشور ما امکان بروز سیل وجود دارد، تصریح کرد: براساس نقشه‌های پهنه بندی سیل تنها 4 درصد مساحت کشور سیل خیزی ناچیزی دارند.

حسین‌پور با اشاره به اثربخشی فعالیت‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری در سیل‌های اخیر تصریح کرد: در مناطقی که این فعالیت‌ها انجام شده بود خسارت سیل به شدت کاهش پیدا کرده بود.

مدیر کل دفتر کنترل سیلاب و آبخوان داری سازمان جنگل‌ها با انتقاد از این که 70 درصد اعتبارات سیل صرف پاکسازی خسارات آن می‌شود، گفت: پیشگیری از سیل در همه جای دنیا مقدم بر بازسازی است و کشور ما باید با رویکرد جدیدی مدیریت ریسک سیل را پیگیری کند.

حسین پور ادامه داد: طی چند ماه اخیر طرحی با کمک سازمان مدیریت بحران در راستای کنترل سیل در حوزه‌های مشرف به کانون‌های سیل خیز تدوین شده است. اعتقاد ما بر این است که عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری تهدید سیل را به فرصتی برای مقابله با کم آبی و خشکسالی تبدیل می‌کند.

مدیر کل دفتر کنترل سیلاب و آبخوان داری سازمان جنگل‌ها با بیان اینکه پس از سیل‌های اخیر کشور شش اقدام برای کنترل سیل به دولت پیشنهاد شد که تاکید رئیس جمهوری بین این شش اقدام به انجام طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری بود، گفت: 280 پروژه کنترل سیلاب و آبخوان‌داری در شش ماهه نخست امسال به بهره برداری رسید. انتظار می‌رود که تا پایان سال 1.3 میلیون هکتار عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری در کشور به اتمام برسد.

وی در پایان اظهارکرد: عملیات آبخیزداری به طور متوسط 70 درصد خسارت‌های سیل و در برخی مواقع 100 درصد آن را کاهش می‌دهد. در سیل‌های اخیر کشور عملیات آبخیزداری توانست 33 درصد از بروز خسارت جلوگیری کند و 67 درصد از فاکتورهای مربوط به سیل را کاهش دهد همچنین عملیات آبخیزداری و آبخوان داری هفت برابر شدت سیلاب را کاهش می‌دهد و حجم آن را تا 50 درصد کمتر می‌کند. از دیگر مزایای عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری می‌توان به ایجاد تاخیر در زمان تمرکز سیلاب تا 18 دقیقه اشاره کرد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها