کد خبر: 343980
|
۱۳۹۸/۰۷/۰۲ ۲۰:۱۵:۰۰
| |

علی بیگدلی، کارشناس مسائل بین‌الملل، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

احتمال جنگ بین ایران و آمریکا احتمالی در حد صفر است/ آمریکا خاورمیانه را منطقه استحفاظی خود می‌داند

علی بیگدلی، کارشناس مسائل بین‌الملل، گفت‌: حرف‌های امثال پمپئو و بولتون را نباید جدی گرفت. در واقع مشاوران اصلی دونالد ترامپ رهبران اصلی حزب جمهوری‌خواه هستند او را از جنگ در هر نقطه‌ای از دنیا منع می‌کنند.

احتمال جنگ بین ایران و آمریکا احتمالی در حد صفر است/ آمریکا خاورمیانه را منطقه استحفاظی خود می‌داند
کد خبر: 343980
|
۱۳۹۸/۰۷/۰۲ ۲۰:۱۵:۰۰

اعتمادآنلاین|‌ فاصله ایران و آمریکا و جدلی که بین این 2 کشور جاری است، به دلایل گوناگون مساله‌ای مهم برای نظام بین‌الملل است. علی بیگدلی، کارشناس مسائل بین‌الملل، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین ، با اشاره به اینکه احتمال وقوع جنگ بین ایران و آمریکا در حد صفر است، به پرسش‌های طرح‌شده پاسخ گفت که در ادامه می‌خوانید.

*سوال مشخص این است که اساساً ایالات‌ متحده آمریکا از ایران چه می‌خواهد که توأمان سیاست تهدید و تحدید را اعمال می‌کند؟

آمریکا مشخصاً منطقه خاورمیانه را منطقه استحفاظی خودش می‌داند. بر همین مبنا، به دلیل تغییرهایی که پس از انقلاب رخ داد و ایران از آن پس در منطقه حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، اعتقادشان این است و ادعا می‌کنند که ایرانی‌ها در منطقه استحفاظی‌شان دخالت می‌کنند، در نتیجه ناامنی‌هایی را موجب شده‌ است که البته این ادعا، ادعایی کلی است. باید اذعان کرد بحث اصلی بر سر اسرائیل است. مخصوصاً که ترامپ هم با لابی‌های یهودی‌ها کاخ‌سفیدنشین شده و رابطه جمهوری‌ اسلامی با ایالات‌ متحده را بیش از پیش تیره‌وتار کرده است؛ یعنی اگر مساله استراتژیکی ما در قبال اسرائیل در میان نبود، فضای ایران و آمریکا تا این حد مخدوش نمی‌شد.

ترامپ در تصمیمی که برای خارج شدن از برجام گرفت،‌ مرتکب اشتباهی بزرگ شد

*ایران با چه فاکتورهایی می‌تواند مناسبات فی‌مابین را به نفع خود مدیریت کند؟

ببینید، از بین همه امکاناتی که در اختیار داریم امکانات نظامی‌مان از همه قوی‌تر است، اما واقعیت چیزی جز این نیست که داشته‌های فعلی کافی نیست. بنابراین تلاش‌مان این است که تهدیدها و اعمال محدودیت‌های آمریکایی‌ها را به نوعی خنثی کنیم. البته ترامپ در تصمیمی که برای خارج شدن از برجام گرفت،‌ مرتکب اشتباهی بزرگ شد تا دست ایران برای تحرکات لازم باز شد. چون آمریکایی‌ها نقض عهد کردند و همین سبب شده حتی برخی از کشورهای اروپایی هم پشت ایران بایستند. هرچند ایران همچنان تحریم می‌شود.

سیاست مقاومتی جایگزین شده است تا بتوانیم تهدیدها را کمرنگ کنیم

*چرایی لزوم رویکرد مقاومتی از سوی ایران را در چه می‌بینید؟

سیاست‌های ایران تا به امروز خیلی موفق نبوده است، به همین دلیل سیاست مقاومتی جایگزین شده است تا بتوانیم تهدیدها را کمرنگ کنیم. البته تاکید مؤکدم این است که ایران باید با غربی‌ها مذاکره کند و هر تلاشی جز این نتیجه چندانی نخواهد داشت.

*مشخصاً همسایه مهمی چون روسیه و شریکی مثل چین در این فضا، چه نقش‌‌هایی و با چه هدفی ایفا می‌کنند؟

هر چقدر اختلاف‌های ما با غرب عمیق‌تر باشد، روس‌ها به همان مقدار دورنمای منفعت بیشتری را برای خود تصور می‌کنند. از سوی دیگر این دو کشور با پیشنهاد ایران برای برگزاری مانور مشترک موافقت نکردند چون برای آنها منافع ملی خودشان در اولویت قرار دارد و این امر کاملا طبیعی است. مساله دیگر هم این است که نه روسیه و نه چین توانایی احیای اقتصاد به‌هم‌ریخته ایران را ندارند. همچنین فراموش نکنید که چینی‌ها با آمریکا حدود 750 میلیارد دلار مراودات مالی دارند که در قیاس مبادله 12 میلیارد دلاری با ایران،‌معلوم است که ترجیح‌شان آمریکا خواهد بود. بنابراین راهی جز تعامل با غرب برای ایران نمی‌توان متصور شد که این حالت هم فقط با مذاکره امکان‌پذیر است.

آمریکایی‌ها از جنگ‌های گذشته‌شان خیری ندیدند

*سوال‌ آخر؛ آیا بین ایران و آمریکا جنگی در می‌گیرد؟

خیر. چون آمریکایی‌ها از جنگ‌های گذشته‌شان خیری ندیدند؛ به عنوان مثال هنوز هم گرفتاری‌های جنگ‌های افغانستان و عراق را دارند که از درون آن جنگ‌های طالبان و داعش شکل گرفت. همچنین حمله‌شان به شمال آفریقا و کشورهای مصر و لیبی بحران‌‌های زیادی را پدید آورد. به همین دلیل نباید حرف‌های امثال پمپئو و بولتون را جدی گرفت. در واقع مشاوران اصلی دونالد ترامپ رهبران اصلی حزب جمهوری‌خواه هستند که او را از جنگ در هر نقطه‌ای از دنیا منع می‌کنند. احتمال وقوع جنگ بین ایران و آمریکا در حد صفر است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها