کد خبر: 343981
|
۱۳۹۸/۰۷/۰۴ ۱۷:۰۰:۰۰
| |

علیرضا رحیمی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

اتحادیه اروپا بر مذاکره بدون شرط و یک‌جانبه با آمریکا اصرار نورزد/ اینستکس می‌تواند گام امیدبخشی برای حفظ برجام باشد/ ارتباط‌مان با روسیه و چین یک ارتباط راهبردی است

علیرضا رحیمی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، گفت: با توجه به اینکه محور برجام اتحادیه اروپاست و این اتحادیه طرف ائتلاف با آمریکایی‌ها بوده، انتظار ما این است که برای رفع تحریم‌ها و تحقق شروط جمهوری اسلامی تلاش کند و بر مذاکره بدون شرط و یک‌جانبه با آمریکا اصرار نورزد.

اتحادیه اروپا بر مذاکره بدون شرط و یک‌جانبه با آمریکا اصرار نورزد/ اینستکس می‌تواند گام امیدبخشی برای حفظ برجام باشد/ ارتباط‌مان با روسیه و چین یک ارتباط راهبردی است
کد خبر: 343981
|
۱۳۹۸/۰۷/۰۴ ۱۷:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| علیرضا رحیمی، نماینده تهران و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار اعتمادآنلاین، با تاکید بر حفظ منافع ملی در عرصه بین‌الملل، گفت: آنچه برای ما همیشه اولویت داشته، تامین منافع ملی ایران بوده است؛ یعنی ترازی که بر اساس آن در مذاکرات برجام حاضر شدیم و بعد از خروج آمریکا از برجام برای گام‌های اول، دوم و سوم استراتژی تعیین کردیم. همچنین مناسباتی که با 1+4 در برجام پیش‌بینی کردیم قاعدتاً تراز همه این اقدامات تامین منافع ملی ایران بوده است.

او ادامه داد: به رغم فشارهایی که از داخل و خارج، برای خروج ایران از برجام وجود داشت، نگاه راهبردی جمهوری اسلامی ایران این است تا مادامی‌ که منافع ما در برجام تامین شود، در برجام خواهیم ماند. به‌هیچ‌وجه به‌ صورت هیجانی و عجولانه نسبت به برجام تصمیم نگرفتیم. اروپایی‌ها برجام را یک توافقنامه راهبردی می‌دانند و نگاه‌شان به حفظ برجام است و حمایت‌های سیاسی داشتند، اما در بخش اقتصادی نتوانستند شرایطی را که در برجام تعهد دادند محقق کنند.

اینستکس می‌تواند گام امیدبخشی برای حفظ برجام باشد

او با اشاره به پیشنهاد اروپایی‌ها برای راه‌اندازی اینستکس گفت: آخرین راهکاری که به ذهن طرفین رسید اینستکس بود که اروپایی‌ها پیشنهاد دادند. با فعال کردن اینستکس به‌ صورت عملی به‌ نحوی‌ که ایران بتواند از کانال‌های مالی و دسترسی آزاد به تجارت بین‌المللی هم در بخش خصوصی و هم بخش دولتی استفاده کند، می‌تواند گام امیدبخشی هم برای حفظ برجام و هم برای بازگرداندن شرایط تجاری و بازرگانی به وضعیت عادی باشد.

ارتباط‌‌مان با روسیه و چین یک ارتباط راهبردی است

این نماینده مجلس در پاسخ به این پرسش که «آیا راهبرد ایران در شرایط کنونی توجه به کشورهایی همچون چین است» گفت: ما ارتباط‌‌مان با روسیه و چین یک ارتباط راهبردی است. جدا از موضوع برجام ما به روابط با چین و روسیه نگاه بلندمدت داریم و هر کدام از این 2 کشور چارچوب‌های خودشان را برای مناسبات دوجانبه با ما دارند. البته در برجام، چین و روسیه از مواضع ایران حمایت کردند و نگاه‌شان نسبت به خروج آمریکا از برجام، یک اقدام غیرقانونی بود.

او ادامه داد: اما با توجه به اینکه محور برجام اتحادیه اروپاست و این اتحادیه طرف ائتلاف با آمریکایی‌ها بوده، انتظار ما این است که برای رفع تحریم‌ها و تحقق شروط جمهوری اسلامی تلاش کند و بر مذاکره بدون شرط و یک‌جانبه با آمریکا اصرار نورزد.

رحیمی تاکید کرد: مناسبات ما با سایر کشورها مناسبات کوتاه‌مدت نیست و در حال حاضر در شرایطی هستیم که تقویت مناسبات با همسایگان را در اولویت قرار داده‌ایم. نکته دیگر اینکه برجام یک توافقنامه بین‌المللی بود که برای تنظیم مناسبات بین‌المللی‌مان به سمت این توافقنامه رفتیم. استراتژی ما این است تا مادامی‌ که برجام منافع ملی‌مان را تامین کند به همان نسبت ادامه خواهیم داد و ممکن است در روش استراتژی و ابزارها تجدیدنظرهایی صورت گیرد. اما به‌ طور راهبردی امنیت ملی و منافع ملی کشور 2 موضوع کلیدی است که همیشه مد نظر دیپلماسی ما بوده و هم دولت و هم مجلس نگاه‌شان به مسائل دیپلماسی کشور و مناسبات کشور نگاهی است که این 2 مقوله را تامین کند.

او در پایان گفت: غالباً ایران در هر توافقنامه بین‌المللی‌ای که وارد شده است منافع ملی و امنیت ملی را به‌ عنوان موضوعات محوری مد نظر داشته و شاکله استراتژی‌های جمهوری اسلامی در مناسبات با کشورهای دیگر نیز همین موضوع بوده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها