ستاد اجرایی تبصره ۱۴ بودجه ۹۸ اعلام کرد؛

حذف برخی یارانه‌های شهریور به علت بروز اختلال در سامانه/ شاخص‌های حذف یارانه نقدی خانوار‌ها

بر اساس گزارش ستاد اجرایی ماده 6 آیین‌نامه اجرایی تبصره 14 قانون بودجه 98 مهم‌ترین شاخص‌های حذف یارانه نقدی خانوارها، اعلام شد.

حذف برخی یارانه‌های شهریور به علت بروز اختلال در سامانه/ شاخص‌های حذف یارانه نقدی خانوار‌ها
کد خبر: 344042
|
۱۳۹۸/۰۷/۰۱ ۲۰:۰۲:۱۳

اعتمادآنلاین| براساس گزارش ستاد اجرایی ماده 6 آیین‌نامه اجرایی تبصره 14 قانون بودجه 98 مهم‌ترین شاخص‌های حذف یارانه نقدی خانوارها، اعلام شد.

حذف خانوار از دریافت یارانه نقدی، شاخص‌های متعددی دارد که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

• تعداد و ارزش خودروی اعضای خانوار
• تعداد و ارزش املاک خانوار
• تعداد سفر‌های خارجی اعضای خانوار
• شغل اعضای خانوار: پزشکان، مدیران دولتی، وکلا، هیئت‌علمی، کارفرمای حقیقی یا حقوقی، صاحبان صرافی، اصناف، فعالان کسب‌وکار و …
• مجموع حقوق و دستمزد اعضای خانوار
• تعداد اعضای خانوار
• استان یا منطقه محل زندگی خانوار بر مبنای مالکیت یا اجاره

بر اساس اعلام ستاد اجرایی ماده 6 آیین‌نامه اجرایی تبصره 14 قانون بودجه 98، شاخص‌های فوق برای تمامی خانوار‌های یارانه بگیر با دقت بالا بررسی‌شده و در نهایت خانوار‌های یارانه بگیر، رتبه‌بندی می‌شوند.

در مرحله اول حذف یارانه سال 1398 که شهریورماه امسال انجام شده است، تعداد 200 هزار خانوار به‌عنوان نخستین گروه کاندیدای حذف، شناسایی شده‌اند.

بانک اطلاعات رفاه ایرانیان تلاش کرده است با دقت کافی دهک بندی درآمدی را انجام دهد، با این حال خانوار‌های معترضی که به‌عنوان کاندیدای حذف شناسایی شده‌اند، فرصت اعتراض به نتیجه اعلام شده را خواهند داشت. در فرایند رسیدگی به اعتراض، تراکنش‌ها و سایر اطلاعات بانکی خانوار بررسی می‌شود. این امر مشروط به ثبت رضایت‌نامه کتبی سرپرست خانوار در دفاتر پیشخوان دولت مبنی بر دسترسی دولت به اطلاعات بانکی خانوار خواهد بود.

پس از اعلام رضایت از سوی سرپرست خانوار، کد رهگیری به شماره همراه سرپرست خانوار ارسال می‌گردد. سرپرست می‌تواند با مراجعه به سامانه yaraneh 10.mcls.gov.ir با واردکردن کد ملی خود و شماره پیگیری دریافت شده تراکنش‌های بانکی خانوار خود را مشاهده کند.

توجه داشته باشید درصورتی‌که متوسط مبلغ هزینه کرد آن خانوار در چهار ماه اول سال 1398، کمتر از میزان جدول ذیل باشد، یارانه آن خانوار مجدداً برقرار خواهد شد و مبلغ پرداخت‌نشده ماه قبل را در پرداخت بعدی یارانه دریافت خواهد کرد.

بر اساس اعلام ستاد اجرایی ماده 6 آیین‌نامه اجرایی تبصره 14 قانون بودجه 98، توجه به چند نکته ضروری است:

• مبالغ ذکر شده صرفاً شامل مجموع تراکنش‌های خرید اعضای خانوار از طریق دستگاه‌های کارت‌خوان و درگاه‌های پرداخت اینترنتی است.

• نظر به افزایش قابل‌توجه اجاره‌بهای منازل مسکونی، هزینه‌های اجاره‌بها به‌عنوان هزینه کرد خانوار در نظر گرفته نشده است.

میرزایی سخنگوی ستاد اجرایی تبصره 14 بودجه 98 در خصوص حذف برخی یارانه‌های نقدی شهریور تصریح کرد: به سرپرستان همه خانوار‌هایی که در مرحله اول تحت عنوان خانوار‌های دهک بالا شناسایی شده اند پیامک ارسال شده، بنابراین افرادی که یارانه شهریور به حساب شان واریز نشده و پیامکی نیز دریافت نکرده اند به معنای حذف از دریافت یارانه نیست بلکه علت آن بروز اختلال در سامانه سازمان هدفمندی یارانه‌ها بوده است.

وی اضافه کرد: 80 درصد تماس امروز مردم با سامانه 0216369 یعنی حدود هزار و 62 تماس از افرادی بود که یارانه آن‌ها واریز نشده بود، اما ما آن‌ها را به عنوان خانوار دهک بالا از دریافت یارانه حذف نکرده بودیم که علت آن هم همانطور که گفته شد اختلال در سامانه سازمان هدفمندی یارانه‌ها بوده است.

میرزایی گفت: این اختلال از دو امر ناشی شده که یا تغییر در سرپرست خانوار اتفاق افتاده که باید با مراجعه به پلیس +10 و رفع مشکل به بانک مربوطه مراجعه و اعلام حساب کنند. بعضی افراد هم به دلیل بروز مشکل در اطلاعات حساب بانکی شان در اصطلاح سازمان هدفمندی یارانه ها، رد حساب شدند که این افراد باید مستقیم به بانک مراجعه و حساب خود را اعلام کنند البته در صورت هر گونه سوالی می‌توانند با سامانه سازمان هدفمندی یارانه‌ها ارتباط برقرار کنند و یا با سامانه 0216369 تماس بگیرند.

وی افزود: خانوار‌هایی که در مرحله اول، پیامک یارانه را دریافت کردند، اما اعتراض دارند می‌توانند با در دست داشتن مدرک شناسایی معتبر شامل کارت ملی، شناسنامه، گواهینامه و یا گذرنامه به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنند و با نشان دادن پیامک احراز هویت شوند، سپس با دادن اجازه کتبی، به ستاد اجرایی این اجازه را خواهند داد اطلاعات حساب‌های بانکی و تراکنش‌های خرید آن‌ها را بررسی کند، پس از دادن اجازه نامه، کد رهگیری به شماره اعلامی سرپرست خانوار ارسال می‌شود که افراد می‌توانند با مراجعه به سامانه yaraneh 10.mcls.gov.ir شماره ملی خود و کد رهگیری دریافتی را وارد و سپس تراکنش‌های بانکی خانوار خود را مشاهده کنند.

میرزایی گفت: اگر متوسط مبلغ هزینه کرد در چهارماهه اول سال 98 برای خانوار‌های تک نفره کمتر از 4 میلیون تومان، دونفره کمتر از 5 میلیون تومان، سه نفره کمتر از 6 میلیون و 500 تومان، چهارنفره کمتر از 7 میلیون و 500 هزار تومان و برای خانوار‌های 5 نفره تا 8 میلیون و 500 هزار تومان باشد یارانه نقدی آن خانوار و یارانه قطع شده مرحله شهریور نیز پرداخت می‌شود، برای خانوار‌های 6 نفره و بالاتر نیز به ازای هر نفر تا 500 هزار تومان به سقف خرید خانوار 5 نفره اضافه می‌شود.

وی افزود:، اما اگر مجموع تراکنش‌های خرید خانوار‌ها بالاتر از میزان یادشده باشد، اعتراض آن‌ها پذیرفته نخواهد شد.

سخنگوی ستاد اجرایی تبصره 14 بودجه 98 افزود: مبالغ ذکر شده شامل مجموع تراکنش‌های خرید اعضای خانوار از طریق دستگاه‌های کارت خوان و درگاه‌های پرداخت اینترنتی است و مبالغ کارت به کارت و یا برداشت نقدی جزو تراکنش‌های خرید خانوار به حساب نمی‌آید.

میرزایی گفت: با توجه به افزایش قابل توجه اجاره بها، اجاره بها به عنوان هزینه خانوار و تراکنش خرید در نظر گرفته نشده است، اما اجاره بهای منازل مسکونی لوکس که عمدتا در مناطق بالاشهر قرار دارد جزو هزینه کرد خانوار و تراکنش خرید محسوب خواهد شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها