بهرام پارسایی، سخنگوی کمیسون اصل ۹۰ مجلس:

طرح شفافیت مساوی به توپ بستن مجلس است/ چرا علمداران شفافیت‌ آراء به تحقیق و تفحص از شهرداری تهران رای ندادند؟

بهرام پارسایی، سخنگوی کمیسون اصل 90 مجلس با مساوی دانستن شفافیت آرا نمایندگان با به توپ بستن مجلس آن را بر خلاف استقلال مجلس و نمایندگان دانست.

طرح شفافیت مساوی به توپ بستن مجلس است/ چرا علمداران شفافیت‌ آراء به تحقیق و تفحص از شهرداری تهران رای ندادند؟
کد خبر: 344139
|
۱۳۹۸/۰۷/۰۲ ۰۹:۲۵:۰۰

اعتمادآنلاین| بهرام پارسایی، نماینده مردم شیراز و سخنگوی کمیسون اصل90 مجلس، علت مخالفت خود با طرح شفافیت آراء نمایندگان را بیان‌کرد و گفت: اگر آن تعداد نمایندگانی که اعلام کردند با شفافیت آرا موافق هستند، واقعا موافق بودند، پیشنهاد این طرح در مجلس رای می‌آورد، اکثرا دلیل موافقت نمایندگان نیز به خاطر جو روانی است که افرادی که بالظاهر پرچم‌داران شفافیت در جامعه هستند ایجاد کردند.

وی با بیان اینکه با اصرار تعدادی از نمایندگان را به وادار به رسیدگی به این طرح کرده‌اند، گفت: شما اول ببینید که پرچم‌داران طرح شفافیت آرا که بالظاهر، طرح قشنگی هم می‌آید و همه آن را می‌پسندند، اما پشت آن خیلی خطرناک است، چه کسانی هستند.

این نماینده مجلس گفت: طرح شفافیت با به توپ بستن مجلس مساوی است و دارم انواع پیامک‌های تهدید و توهین‌آمیزی را که در زمان تصویب FATF برای ما فرستادند، مرور می‌کنم.

وی افزود: وقتی در مورد یک طرح حتی در زمانی که رای‌ها مشخص نیستT نماینده را اینگونه مورد تهدید قرار می‌دهند، به نظر شما بعد از تصویب این طرح گروه‌های فشار به خواسته‌های خود می‌رسند یا نمی‌رسند؟ یعنی هر چیزی که در حال حاضر منع قانونی ندارد، مثل ورود زنان در ورزشگاه‌ها، در صورت شفاف‌سازی آراء، آن را با فشاری که گروه‌های فشار می‌آورند و مسائلی را که جنبه قانونی ندارد قانونمند می‌کنند؛‌ مانند بلایی که زمان بررسی FATF بر نمایندگان آوردند، اما چون رای‌ها شفاف نبود FATF رای آورد.

عضو فراکسیون امید یادآور شد: این خطر برای جامعه و کشور جدی است، مطمئن باشید اگر این شفافیت بود، FATF و حتی برجام هم به نتیجه نمی‌رسید.

وی تصریح کرد: در صورت تصویب طرح، نهادهای قدرت، گروه‌های فشار و آنهایی که می‌توانند در تایید و رد صلاحیت افراد اعمال نفوذ کنند و اثرگذار باشند تمام خواسته‌هایشان را به قانون تبدیل خواهند کرد.

سخنگوی فراکسیون اصل 90 مجلس ادامه داد: علمداران شفافیت‌ چرا به طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تهران رای ندادند و مخالفت کردند؟ یعنی اگر بحث شفافیت است، مگر تحقیق و تفحص می‌خواست چه کاری انجام دهد؟ می‌خواست وضعیت مالی شهرداری تهران را که ابهامات زیادی روی آن است را شفاف کند.

وی افزود: باید جست‌و‌جو در مورد قائم‌مقام آقای قالیباف را ببینید دلیل دستگیری و تخلفاتش چه بود؟، هر شهروند با یک سرچ به این اطلاعات دست پیدا می‌کند؛ چرا ‌آقایانی که الان علمدار شفاف‌سازی رای نمایندگان هستند مخالفان اصلی در تحقیق‌و‌تفحص از شهرداری تهران بودند، مگر می‌خواست چه کاری بکند جز شفاف‌سازی؟!

پارسایی تاکید کرد: به دلایل متعدد می‌گویم این طرح در راستای فریب افکار عمومی و رسیدن به خواسته گروه‌هایی است که می‌توانند به نمایندگان فشار بیاورند و به دلیل قدرتی که دارند، استقلال نماینده را بگیرند.

وی درباره منبع فشارهای جریانی به نمایندگان، گفت: باید آنهایی که دنبال شفاف‌سازی هستند و اینقدر داد و بیداد می‌کنند، شفاف بگویند این افراد چه کسانی بودند، اگر کسانی از گروه‌های فشار اطلاع داشته باشند همان‌هایی هستند که در مجلس مخالف اف ای تی اف بودند، همان کسانی هستند که اجازه دادند این گروه‌ها جلوی مجلس بیایند و تهدید کنند که پیامک‌های آنها هم موجود و مستند هستند.

پارسایی پیامک تهدیدآمیزی را که در زمان تصویب لایحه FATF برایش ارسال و او را در صورت رای مثبت دادن به این طرح در جرگه یزیدی‌ها دانسته بودند، خواند و افزود: آنها با ارسال این پیام می‌خواستند بگویند موافقان FATF یزیدی هستند و یزیدیان هم در این کشور تکلیفشان مشخص است.

وی با بیان اینکه این یک پیام از چندین پیام تهدید و توهین‌آمیز است، گفت: این طرحی پوپولیستی است و اگر می‌خواهند شفاف‌سازی کنند، در شهرداری تهران و در بخش هولوگرام‌ها، تغییر کاربری‌ها و مجوزهایی که صادر شده به ویژه آنهایی که به ایران‌مال داده شد، پارک‌هایی که فروخته شد و همچنین مسائلی که ورود آقای نجفی باعث شد این بلا به سرش بیاید، را شفاف کنند.

سخنگوی کمیسون اصل 90 تاکید کرد: اگر به دنبال شفاف‌سازی هستند بیایند همزمان به تحقیق و تفحص از تخلفات شهرداری تهران رای بدهند که قائم مقام آن هم بازداشت است.

وی درباره خبری از ارسال پیامک‌ها به نمایندگان برای اینکه آنها را تحت فشار تصویب طرح شفافیت آرا قرار دهند، گفت: به من زنگ زدند؛ یاد گرفته‌اند که پیامک نفرستند، چون از پیامک‌هایی که قبلا فرستادند در گوشی من وجود دارد به این نتیجه رسیده‌اند که سند و مدرکی از خودشان به جا نگذارند و با زنگ زدن منویات خودشان را پیگیری کنند.

این نماینده اصلاح طلب درباره فشار برای تصویب شفافیت آرا نمایندگان و طرح اولیه‌ای که فراکسیون امید به مجلس ارائه کرد، گفت: این طرح اول از سوی فراکسیون امید در مجلس مطرح شد اما بعد از اینکه پی‌بردند که این پیشنهاد پیشنهادی است که می‌تواند تبعات سنگینی داشته باشند آن را پیگیری نکردند.

وی با بیان اینکه حتما طرح‌هایی دارند که خواست‌های آنها را تامین می‌کند و زیر فشار می‌توانند آن طرح‌ها‌ را تصویب کنند اما اینکه آن طرح‌ها چه هستند من نمی‌دانم، تصریح کرد: این تهدید و زنگ خطر جدی برای استقال رای نماینده‌ها است. وقتی که تک‌تک با نماینده‌ها صحبت می‌کنی اکثرا به همین دلایل مخالف شفاف‌سازی هستند، اما وقتی یک خبرگزاری هدف‌دار که مشخص است با همین تیم‌ها هستند به دنبال نظرخواهی از افراد می‌افتد معلوم است که نماینده‌ها هم زیر فشار افکار عمومی و به دلیل اینکه ممکن است این موضوع برایشان مشکل‌ساز شود، اعلام موافقت می‌کنند.

نماینده مردم شیراز در مجلس ادامه داد:‌ یکی دیگر از دلایلی که آنها به دنبال این طرح هستند این است که آنها می‌توانند با شعار، تهدید پوپولیستی، عدم همراهی مردم با نماینده را فضاسازی کنند و چون نزدیک انتخابات هستیم می‌توانند در منطقه نماینده‌ها هوچی‌گری کنند که آنها مخالف شفاف‌سازی و دنبال مسائل خاص هستند.

وی اظهار داشت: موضوع دیگر این است که کدام قانون وجود دارد که تصویب شده و به ضرر جامعه بوده و عدم شفافیت باعث آن شده است، یعنی باید مستند بگویند که فلان قانون تصویب شده که به ضرر جامعه بوده و اگر شفاف بود این قانون تصویب نمی‌شد، این بیشتر هوچی‌گری هدف‌دار است.

سخنگوی فراکسیون امید هدف از طرح این موضوع را تصویب قوانینی با فشار گروه‌های فشار و بیرونی یا اهرم‌های قدرت و نظارتی دانست و افزود: به صراحت می‌گویم اگر شفافیت آرا باشد، هیچ طرحی نیست که در شورای نگهبان رد شود، چون هر چیزی که خواسته شورای نگهبان باشد در مجلس تصویب خواهد شد؛ هزینه را برای شورای نگهبان کم و روی دوش مجلس می‌اندازند.

پارسایی با بیان اینکه در لوایح چهارگانه به دلیل اینکه کار کارشناسی توسط کارشناسان، نهادهای نظارتی و امنیتی و بانک مرکزی روی آن انجام شده بود مجلس حتی زیر فشارهای زیاد آن را تصویب کرد، ادامه داد: ادله آنها آنقدر قوی بود که زیر بار فشارها به علت اینکه منافع ملی در گرو آن بود تصویب شد، اما در شورای نگهبان رد شد و در مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز برخلاف قانون بلاتکلیف است؛ اگر شفافیت آرا بود و این پیغام می‌رسید که آقایان مخالف این طرح هستند همان اول در مجلس رد می‌شد.

وی در مورد رد صلاحیت‌ها در صورت شفافیت آرا، گفت: چون همه خواسته‌های آنها تامین می‌شود منظور همان بعد نظارتی شورای نگهبان است. وقتی نماینده ترجیح می‌دهد دور بعد هم در مجلس باشد کاری نمی‌کند که با جایگاه‌های نظارتی و قدرتی مثل شورای نگهبان درگیری داشته باشد. با ارسال یک پیغام و اعلام مخالفت با طرح هر طرحی در نطفه خفه می‌شود.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها