کد خبر: 344259
|
۱۳۹۸/۰۷/۰۲ ۱۱:۴۹:۱۰
| |

جوادی حصار، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی:

شفافیت نباید برای هیچ‌کس استثنا داشته باشد

محمدصادق جوادی حصار، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی، گفت: زمانی شفافیت می‌تواند موثر باشد که عمومیت، شمول و گستردگی داشته باشد و کسی نتواند از دایره نظارت و شفافیت مستثنی شود و بیرون قرار گیرد.

شفافیت نباید برای هیچ‌کس استثنا داشته باشد
کد خبر: 344259
|
۱۳۹۸/۰۷/۰۲ ۱۱:۴۹:۱۰

اعتمادآنلاین| محمدصادق جوادی حصار، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی،در خصوص شفاف‌سازی آرای نمایندگان، گفت: شفافیت در رفتار اجتماعی، سیاسی و در حوزه مدنی، جزو لاینفک زندگی جمعی و اجتماعی به ویژه در حوزه‌هایی است که نتیجه رفتار شخص به مردم و جامعه بر می‌گردد.

وی افزود: تردیدی وجود ندارد که باید شفافیتی در گفت‌وگوها و کنش‌های اجتماعی و سیاسی افراد صورت بگیرد، جز آن مواردی که به حوزه شخصی فرد بر می‌گردد، یعنی در حوزه اجتماعی تفسیر نمی‌شود.

جوادی حصار ادامه داد: اگر یک قانون‌گذار یا مجری قانونی، مدیرکل و استاندار یک استان یا نماینده وزیر، خود وزیر و یا یکی از نماینده‌های مجلس به عنوان رئیس کمیسیون به مدیرعامل شرکت زیرمجموعه یک وزارتخانه زنگ می‌زند و ما از او بپرسیم که چه گفته و او پاسخ دهد که به خودش ربط دارد، تخلف محسوب می‌شود زیرا بحث شخصی نیست، بلکه بحث عمومی است. اگر به صورت شخصی مطالبه می‌کند، به حوزه اعمال نفوذ و نظر بر می‌گردد یا به رانت و تخلف منجر خواهد شد، بنابراین جامعه باید بداند چرا این کار را انجام می‌دهد.

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با بیان اینکه شفافیت یک امر کاملا پذیرفته شده است، عنوان کرد: جامعه باید بداند و نماینده و مدیر اجتماعی یا سیاسی نیز موظف است شفاف عمل کند و به نمایندگان افکار عمومی یعنی مطبوعات و رسانه‌ها پاسخ روشن و قانع‌کننده‌ای بدهد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب اضافه کرد: زمانی که قانون‌گذار و قانون بیان می‌کند که مطبوعات و رسانه‌ها به عنوان نمایندگان افکار عمومی حق نظارت بر ورود به موضوعات مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و مدیریتی را دارند، برای این است که بتوانند کنترل کنند و نظارت همگانی یا اجتماعی را گسترش دهند. نظارت همگانی و گسترده اجتماعی بدون تردید مانع از تخلف و قانون‌شکنی در هر حوزه‌ای خواهد شد.

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با اشاره به اینکه غیر از این موضوع که نماینده چقدر و چگونه رأی می‌آورد، باید منابع تامین‌کننده آن نماینده در حوزه اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی برای جامعه روشن باشد، تصریح کرد: به طور مثال اگر کسی از یک حوزه انتخابی کاندیدا می‌شود، تصور عمومی همه مردم این است که این فرد توان اقتصادی برای رقابت انتخاباتی را ندارد و بعد در انتخابات می‌بینیم که بسیار توانا ظاهر می‌شود و تمام مخارج لازم برای یک رقابت انتخاباتی را پرداخت می‌کند. اولین سوالی که به ذهن مردم می‌رسد این است که این مخارج را از کجا آورده است؟

وی خاطرنشان کرد: این سوال نیز مطرح می‌شود که وقتی نماینده در عرصه رقابتی ظاهر می‌شود، کجا آموزش لازم را دیده، حمایت اقتصادی شده، افرادی که حمایت اقتصادی می‌کنند چه کسانی و با چه رویکرد و هدفی هستند، به ازای حمایت چه چیزی از نماینده می‌خواهند و اگر از کاندیدا حمایت کردند و او نماینده شد، در ازای این حمایت نماینده باید چه خدمتی ارائه دهد؟ این باید مشخص باشد، به همین دلیل احزاب تعریف می‌شوند.

جوادی حصار بیان کرد: زمانی که یک نماینده از حزب خارج می‌شود، نماینده آن حزب است و حزب می‌تواند توانایی حمایت معمول و رایج از یک کاندیدا را داشته باشد و بعد از آن برنامه‌های لازم را برای کارهای انتخاباتی در اختیارش قرار دهد. احزاب یک تشکیلات و مجموعه فکری و فرهنگی و متشکل از رجال مختلف اقتصاددان، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی هستند، بنابراین می‌توانند کاندیدا را حمایت کنند و بعد کاندیدا می‌تواند بگوید هر خدمتی که در جهت تحقق برنامه‌های حزب مورد تایید وزارت کشور و کمیسیون ماده 10 بوده را انجام می‌دهد و این بسیار شفاف و روشن است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در خصوص تاثیر موضوع شفافیت آرای نمایندگان بر مشارکت مردم در انتخابات، گفت: من امیدوار نیستم که با این چراغ سبزهای مجلس مردم به انتخابات روی خوش نشان داده و تغییر رویکرد دهند، ممکن است تاثیر اندکی داشته باشد ولی تاثیر گسترده‌ای نخواهد داشت.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: در مدت دو سال گذشته به قدری در بین افکار عمومی در خصوص بی‌تاثیری، بی‌فایده بودن و فساد اداری و مدیریتی کشور صحبت شده که بازگرداندن اعتماد عمومی به مردم و مجاب کردن آن‌ها برای مشارکت در انتخابات بسیار سخت شده و مردم به سختی می‌توانند بپذیرند که در شرایط کنونی می‌توان نماینده مناسبی را انتخاب و از حوزه انتخابی خود حمایت کرد.

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با بیان اینکه زمانی شفافیت می‌تواند موثر باشد که عمومیت، شمول و گستردگی داشته باشد و کسی نتواند از دایره نظارت و شفافیت مستثنی شود و بیرون قرار گیرد، عنوان کرد: در این صورت امید را به جامعه بر می‌گرداند و اگر هم بخواهیم اثرگذارتر باشد باید از مهره‌های درشت‌تر و کانون‌های قوی‌تر سیاسی، اقتصادی و فرهنگی آغاز کرده و شفاف‌سازی کنیم.

جوادی حصار اضافه کرد: نباید استثنا وجود داشته باشد. اگر این عمومیت با شفافیت هرچه تمام‌تر و در سطح گسترده‌تر و ملی انجام گیرد، می‌تواند مانع فساد و سبب ایجاد امید در مردم شود و می‌تواند بسیار کمک کند، بنابراین عنصر اصلی، گستردگی، استثناپذیری و شفافیت است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها