کلاهبرداری آکادمیک با نام دانشگاه پیام نور

برگزاری آزمون فراگیر پیام نور دی ماه هر ساله و توسط سازمان سنجش برگزار می‌شود و هزینه ثبت نام در این آزمون بسیار کمتر از مبالغی است که توسط این موسسات از دانشجو دریافت می‌شود.

کلاهبرداری آکادمیک با نام دانشگاه پیام نور
کد خبر: 344326
|
۱۳۹۸/۰۷/۰۱ ۱۰:۵۴:۰۰

اعتمادآنلاین| چندروز پیش بود که پیامکی از یک سامانه ارسال پیام کوتاه تحت عنوان ادامه «تحصیلات تکمیلی بدون نیاز به کنکور» روی تلفن همراهم ظاهر شد. در این پیام ذکر شده بود که در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر عدد 1 را به همان شماره پیامک کنیم. حدودا 5 دقیقه پس از ارسال با من تماس گرفته شد. در ادامه مکالمه من و شخصی که پشت خط بود را می‌خوانید:

خانم پ.ت: سلام عزیزم وقتتون بخیر باشه تبریک میگم بابت انتخابتون

خبرنگار اعتماد: سلام ممنون ولی من هنوز انتخابی نکردم صرفا میخوام یه سری اطلاعات بگیرم.

خانم پ.ت: اول اجازه بدین من سوالاتی راجع به نحوه آشنایی شما با ما بپرسم.

خبرنگار اعتماد :همین الان برای من پیامک ارسال شد. هیچ آشنایی قبلی وجود نداشت.

خانم پ.ت: پس بذارین من کمی در خصوص موسسه توضیح بدم. ما موسسه ** پژوهان برگزارکننده دوره های آمادگی کارشناسی ارشد،طرح فراگیر دانشگاه دولتی پیام نور هستیم.

خبرنگار اعتماد: در واقع شما چه خدماتی متمایز از دانشگاه پیام نور برای دانشجو در نظر دارید؟

خانم پ.ت: احسنت سوال بسیار به جایی پرسیدید. حتما با خودتون فکر میکنین که چرا مستقیم از طریق خود دانشگاه ثبت‌نام نکنیم. اما مطمئن باشید که ثبت‌نام از طریق ** پژوهان بیش از هرکسی به نفع شما خواهد بود. چراکه با استفاده از خدمات این موسسه شما از تخفیف بی نظیر ما در شهریه آمادگی ورود به دانشگاه برخوردار خواهید شد.

خبرنگار اعتماد: در واقع شما زیرمجموعه دانشگاه پیام نور هستید؟

خانم پ.ت: می‌شود گفت بله. علاوه بر این موسسه ** پژوهان دارای تمامی مجوزهای لازم از سوی وزارت علوم نیز هست.

اگر همین الان ثبت‌نام قطعی خود را انجام دهید....

موضوع جالب شد. دانشگاه پیام نور اخیرا اعلام کرده بود که با توجه به اینکه بسیاری از دانشجویان در سراسر کشور و مناطق محروم از خدمات این دانشگاه استفاده می‌کنند سعی در بهبود وضعیت شهریه در جهت حمایت از دانشجویان را دارد.

اما آیا دانشگاه پیام نور تحقق این مسئولیت را به موسسه ای آزاد و مستقل از دانشگاه سپرده است؟

برای یافتن پاسخ سوالات به گفت‌و‌گو با امیرحسین بهروز مدیرکل روابط عمومی دانشگاه پیام نور پرداختیم وی با اشاره به اینکه متاسفانه هنوز تعداد بالایی از افراد تحصیلکرده فریب اینگونه تبلیغات را خورده و تحت تاثیر تخفیفات در شهریه دانشگاه قرار می‌گیرند، گفت: دانشگاه پیام نور با هیچ موسسه ای قرارداد نداشته و ندارد. هیچ‌گونه مجوزی نیز از سوی دانشگاه پیام نور برای هیچ موسسه واسطه‌ای صادر نشده است.

وی تاکید کرد: اینگونه موسسات وجاهت قانونی نداشته و دانشگاه پیام نور مسئولیتی در قبال تخلفات و وعده‌های آن‌ها ندارد.

موسسات غیرمجازی که از وزارت علوم مجوز گرفته‌اند

بهروز با تاکید بر اینکه این مهم بارها از طریق رسانه هایی از جمله صداوسیما رادیو و خبرگزاری های رسمی کشور اعلام شده است گفت: هرروزه با شکایات بالایی در این زمینه مواجه می‌شویم.

با این وجود دانشگاه پیام نور از سوی اداره حقوقی خود به دادسرای فرهنگ و رسانه شکایت و در همین راستا نامه ای به وزارت علوم و تحقیقات و نظام آموزش عالی آزاد فرستاد و طی آن کار این موسسات تخلف اعلام شد و تاکید شد که مجموعه دانشگاه پیام نور هیچ مسئولیتی در این خصوص نخواهد داشت.

این در حالی‌است که متاسفانه برخی از این موسسات مجوز خود را از وزارت علوم گرفته اند، برخی دیگر نیز از آموزش و پرورش مجوز دارند. با وجود این که هیچگونه مجوزی از دانشگاه پیام نور ندارند شکایت‌های بسیار زیادی از این مجموعه‌ها عنوان شده است. افراد باید توجه داشته باشند که اخذ مجوز از سوی دانشگاه پیام نور نیز یکی از نیازهای اصلی در ارائه خدمات است.

مدیرکل روابط عمومی دانشگاه پیام نور اذعان کرد: برگزاری آزمون فراگیر پیام نور دی ماه هر ساله و توسط سازمان سنجش برگزار می‌شود و هزینه ثبت نام در این آزمون بسیار کمتر از مبالغی است که توسط این موسسات از دانشجو دریافت می‌شود.

روابط عمومی دانشگاه پیام نور اضافه کرد: میانگین رقم‌های دریافتی از افراد بین یک میلیون تا دوازده میلیون بوده است این مبالغ تحت عنوان دوره‌های پیام نور از دانشپذیران اخذ می‌گردد و این در حالی است که افراد تنها با مراجعه به سایت سازمان سنجش و یا سایت دانشگاه پیام نور، می‌توانند به صورت اینترنتی ثبت نام کنند، تا بدین صورت، با راحت‌ترین راه برای برگزاری آزمون، و همچنین دسترسی به منابع درسی کامل و دفترچه راهنمای دروس در برگیرنده عناوین درسی و امکان خریداری کتاب‌ها را با بیست درصد تخفیف از طریق سایت فراهم نمایند.

بهروز خاطرنشان کرد: این موسسات برای دوره دانشپذیری هیچگونه کلاسی را برگزار نمی‌کنند و با وعده مطالعه چند جلد کتاب افراد را مجاز به اخذ حداقل شرایط حدنصاب شرکت در دوره تحصیلات تکمیلی می‌دانند در حالی‌که افراد باید با شرکت در آزمون بهمن ماه مورد پذیرش دانشگاه قرار گیرند.

وی اظهار کرد: ترم اول دانشگاه پیام نور ترم دانش پذیری است و اصولا نباید هیچ وجهی از دانشجو گرفته شود. پس از آن نیز به دانشجویان تسهیلاتی با نرخ 4/1 درصد ارائه میگردد و پس از فارغ التحصیلی نیز، آنها وام خود اشتغالی دریافت میکنند. افراد پس از گذراندن دوره های لازم و اخذ مدارک آموزشی از دانشگاه پیام نور، واجد شرایط اخذ وام از مبلغ 10 میلیون تومان تا 100 میلیون تومانی با نرخ بهره 4% می‌گردند.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها