کد خبر: 344354
|
۱۳۹۸/۰۷/۰۲ ۱۴:۲۱:۱۷
| |

تقوی، اقتصاددان:

حذف یارانه پردرآمدها کار سختی نیست

مهدی تقوی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی و اقتصاددان، با بیان این‌که دولت باید در این شرایط یارانه سه دهک پردرآمد جامعه را حذف کند، معتقد است که دولت می‌تواند اطلاعات اقتصادی این اقشار را به راحتی از حوزه‌های مختلف جمع‌آوری کند.

حذف یارانه پردرآمدها کار سختی نیست
کد خبر: 344354
|
۱۳۹۸/۰۷/۰۲ ۱۴:۲۱:۱۷

اعتمادآنلاین| مهدی تقوی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی و اقتصاددان، با بیان این‌که از سال 1394 که فاز دوم طرح یارانه‌ها اجرایی شده است تا امروز، بحث قطع یارانه نقدی سه دهک بالای درآمدی جامعه نیز مطرح بوده است، گفت: مجلس شورای اسلامی در سال‌های متمادی و چند سال متناوب نیز در قانون بودجه سالانه دولت را موظف به اجرای حذف این دهک‌ها می‌داند.

این اقتصاددان با بیان این‌که دولت بر اساس قانون از شهریورماه امسال به قطع یارانه 200 هزار خانوار با شاخص‌های مدنظر اقدام کرده است اضافه کرد: دولت همچنان راه اعتراض را بر اساس سازوکار اعلام شده باز گذاشته اما همچنان موضوع قطع یارانه‌های نقدی موضوع بحث کارشناسان و مردم عادی است.

او با اشاره به استدلال‌های مختلف موافقان و مخالفان طرح حذف یارانه‌های نقدی پردرآمدها اظهار کرد: برخی از مخالفان با این طرح به منزله بهانه سیاسی مخالفت همیشگی با دولت استفاده کردند و قصد دارند به افزایش تضاد میان مردم و دولت این طرح را به بحران تبدیل کنند. اما از طرف دیگر کارشناسان اقتصادی قرار دارند که از ضرورت اجرایی شدن این طرح اصلاحی حرف می‌زنند و دولت را تشویق به انجام دقیق فرایند اجرایی آن می‌کنند.

تقوی با ذکر مهم‌ترین دلیل برای حذف یارانه پردرآمدها گفت: عده‌ای از افراد در دهک‌های بالا در طرح قبلی دولت در سال 1394 به صورت داوطلبانه از گرفتن یارانه انصراف دادند اما تعدادشان کم بود. بر این اساس به هیچ وجه معقول نیست افرادی که درآمدهای بالا دارند هنوز یارانه دریافت کنند.

او با بیان اینکه تعلل در حذف یارانه دهک‌های بالا باعث شده تا دیگر یارانه‌ها هدفمند نباشند ادامه داد: روی دیگر سکه یارانه‌ها، عدم توانایی در افزایش مبلغ یارانه‌های نقدی دهک‌های پایین است. برای مثال یک کارگر که واقعا نیازمند گرفتن یارانه است در این شرایط اقتصادی یارانه‌اش بسیار ناچیز شده است. مخصوصا که دهک‌های پایین‌تر حقوق کمتری دریافت می‌کنند و عمدتا خانواده‌های پرجمعیت‌تری هم دارند و منطقی است که دولت به این دهک‌ها یارانه بیشتری اختصاص دهد.

تقوی درباره چگونگی اجرایی کردن قانون حذف یارانه سه دهک پردرآمد نیز اظهار کرد: سهم دهک‌های بالا از یارانه باید فورا قطع شود چرا که مبالغی که تحت عنوان یارانه به این افراد داده می‌شود به هیچ وجه در زندگی آن‌ها موثر نیست و فقط چون به سادگی این مبلغ یارانه در این سال‌ها در اختیار آنها بوده، حالا آن را حق خود می دانند.

او با تاکید بر این‌که دولت نباید به جوسازی دهک‌های پردرآمد برای حذف یارانه آن‌ها توجه کند گفت: اولویت اصلی دولت در سال جاری باید استفاده از منابع صرفه‌جویی شده ناشی از حذف یارانه پردرآمدها و استفاده از آن باشد. در این شرایط که دولت قرار دارد، این موضوع می‌تواند بخشی از کسری بودجه را با حذف مبلغ پرداخت سه دهک بالا جبران کند.

این اقتصاددان با بیان این‌که در حال حاضر شرایطی مهیا شده تا پیگیری کاهش هزینه‌های غیرضروری از جمله پرداخت یارانه‌ها به اقشار پردرآمد انجام شود ادامه داد: شناسایی اقشار پردرآمد برای دولت کار دشواری نیست و دولت اطلاعات کافی در این زمینه را هم در اختیار دارد. دولت با دسترسی به اطلاعات املاک و دارایی‌ها می‌تواند پردرآمدها را شناسایی کند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها