کد خبر: 344434
|
۱۳۹۸/۰۷/۰۲ ۱۹:۳۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» با توجه به تهدیدهای ضد ایرانی ترامپ در سازمان ملل گزارش می‌دهد؛

احتمال «جنگ» بین ایران و آمریکا چقدر است؟!

آنچه از واکنش‌های روزهای اخیر به گوش می‌رسد اینکه احتمال وقوع تصمیماتی که به جنگ نظامی بینجامد خیلی کم خواهد بود، چرا که آمریکا دقیقاً از واکنش ایران به هر نوع حمله‌ای مطمئن نیست و حتی تهدیداتی از این دست که ایران تبدیل به ویرانه خواهد شد بیشتر به یک نوع رجزخوانی می‌ماند تا اصل واقعیت.

احتمال «جنگ» بین ایران و آمریکا چقدر است؟!
کد خبر: 344434
|
۱۳۹۸/۰۷/۰۲ ۱۹:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| «اگر میان ایران و آمریکا جنگ شود، ایران را ویران خواهیم کرد.» این جملات از آخرین حرف‌های دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در واکنش به سرنگونی پهپاد آمریکایی توسط نیروهای ایرانی بود. رویدادی که برای چند ساعت رسانه‌های دنیا را معطوف به این مساله کرد که آیا آمریکا ساقط شدن پهپادش توسط ایران را پاسخ می‌دهد یا نه. در نهایت هم دونالد ترامپ تصمیم گرفت چنین حمله‌ای را انجام ندهد. اما داستان به اینجا خاتمه پیدا نکرد.


به گزارش اعتمادآنلاین ، پس از حمله حوثی‌های یمن به آرامکو، دولت آمریکا و برخی از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس از جمله عربستان، با رد این مساله که حوثی‌ها این حمله را انجام داده‌اند، ایران را مقصر این اتفاق دانستند. مساله‌ای که به تدریج توسط تئوریکای اروپایی نیز تایید شد و فشارها را در سطح بین‌المللی بر ایران افزایش داد. کار به جایی رسید که برخی از حمله آمریکا به ایران یا حمله عربستان با حمایت آمریکا به ایران خبر دادند.


اما آنچه از واکنش‌های روزهای اخیر به گوش می‌رسد اینکه احتمال وقوع تصمیماتی که به جنگ نظامی بینجامد خیلی کم خواهد بود، چراکه آمریکا دقیقاً از واکنش ایران به هر نوع حمله‌ای مطمئن نیست و حتی تهدیداتی از این دست که ایران تبدیل به ویرانه خواهد شد بیشتر به یک نوع رجزخوانی می‌ماند تا اصل واقعیت. از سوی دیگر آن‌گونه که وزیر خارجه آلمان پیش از این گفته، چنین جنگی «تنها محدود به ایران نخواهد ماند و کل خاورمیانه درگیر جنگ خواهد شد». هایکو ماس تاکید کرده است:‌ «شرایط بسیار جدی است. کشتی‌ها هدف قرار داده شده‌اند. یک پهپاد سرنگون شده. تنش در منطقه بالا گرفته... با این حال همه طرف‌ها می‌گویند که خواستار جنگ نیستند. من در تهران و در تمامی منطقه بودم. هیچ‌کس خواهان جنگ نبود. ایالات متحده هم همین نظر را دارد. در این زمینه باید کاری انجام داد و کاری که باید انجام دهیم این است که تنش را کاهش دهیم.»

در این‌باره مقامات ایرانی نیز بارها اظهارنظر کرده‌اند و به طور خاص همه سران نظامی ایران بارها تاکید داشته‌اند که کوچک‌ترین تعرضی به خاک کشورمان با واکنش‌های بسیار شدیدی روبه‌رو خواهد شد. ایران همواره اعلام کرده که آغازکننده هیچ جنگی نخواهد بود اما اگر جنگ آغاز شود، دیگر معلوم نیست پایان آن چگونه باشد.


در این بین سوال مهمی دیگری نیز مطرح شده و آن این است که آیا بین ایران و آمریکا «صلح» شکل خواهد گرفت؟ در زمان دولت باراک اوباما رئیس‌جمهوری سابق آمریکا که پس از مذاکرات طولانی «برجام» امضا شد و در ماه‌های پایانی این دولت نیز روابط بین آمریکا و اسرائیل دچار برخی مشکلات شده بود، به نظر می‌رسید بهترین شرایط برای برقراری رابطه بین ایران و ایالات متحده شکل گرفته است. اما با روی کار آمدن دونالد ترامپ، وعده‌های او برای مقابله با ایران، خروج از برجام و برقرار کردن دوباره سازوکارهای تحریم‌های شدید و بی‌سابقه علیه ایران، شرایط بازگشت به میز مذاکره به شدت سخت شده است.

رهبر انقلاب نیز در ابتدای جلسه درس خارج فقه در آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه با اشاره به این نکته که «همه مسئولان یک‌صدا معتقدند با آمریکا در هیچ سطحی مذاکره نخواهد شد» تاکید کردند: «چنانچه آمریکا حرف خود را پس گرفت و توبه کرد و به معاهده هسته‌ای که آن را نقض کرده است بازگشت، آن‌وقت در جمع کشورهای عضو معاهده که حضور می‌یابند و با ایران صحبت می‌کنند، آمریکا هم می‌تواند شرکت کند.» اظهارات متناقض روزهای اخیر دونالد ترامپ درباره ایران و نوع برخورد آمریکا در این زمینه و موضع‌گیری صریح مسئولان کشورمان نشان از این نکته دارد که «صلح» و حتی «مذاکره» نیز به این زودی‌ها حاصل نخواهد شد.


به نظر می‌رسد هرچند از «صلح» 2 کشور دورتر می‌شویم، اما شرایط برای «جنگ» نیز در حال حاضر مهیا نیست و از آن مهم‌تر کسی هم خواستار آن نیست. وضعیتی که راه‌های پیش‌ رو در روابط 2 کشور و رخدادهای جهانی را در شرایطی پیچیده‌تر و مبهم‌تر از گذشته فرو برده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها