کد خبر: 344611
|
۱۳۹۸/۰۷/۰۵ ۰۹:۳۰:۰۰
| |

محمدعلی خطیبی، نماینده اسبق ایران در سازمان اوپک، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

کارشناسان مستقل می‌گویند آرامکو تا سه ماه آینده قادر به تولید نخواهد بود/ عربستان اعلام کرده 180 میلیون بشکه نفت در دریا ذخیره دارد/ عربستان با 180 میلیون بشکه نفت ذخیره‌شده تنها می‌تواند تا 30 روز به تعهدات خود عمل کند/ عربستان به وعده نفتی خود در آرامک

محمدعلی خطیبی، نماینده اسبق ایران در اوپک، گفت: مقامات عربستانی می‌گویند که به‌ زودی آرامکو به وضعیت قبلی خود بازخواهد گشت، اما کارشناسان غیررسمی و مستقل اعلام کرده‌اند که عربستان دست‌کم تا چند ماه قادر نخواهد بود وضعیت تولید و فروش نفتش را به وضعیت سابق برگرداند.

کارشناسان مستقل می‌گویند آرامکو تا سه ماه آینده قادر به تولید نخواهد بود/ عربستان اعلام کرده 180 میلیون بشکه نفت در دریا ذخیره دارد/ عربستان با 180 میلیون بشکه نفت ذخیره‌شده تنها می‌تواند تا 30 روز به تعهدات خود عمل کند/ عربستان به وعده  نفتی خود در آرامک
کد خبر: 344611
|
۱۳۹۸/۰۷/۰۵ ۰۹:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| الیاس جرجندی- محمدعلی خطیبی، نماینده اسبق ایران در اوپک، درباره شرایط فعلی آرامکوی عربستان و تولید نفت این کشور بعد از حمله پهپادی یمن به خبرنگار اقتصادی اعتمادآنلاین گفت: مقامات عربستانی می‌گویند که به‌ زودی آرامکو به وضعیت قبلی خود بازخواهد گشت، اما کارشناسان غیررسمی و مستقل اعلام کرده‌اند که عربستان دست‌کم تا چند ماه قادر نخواهد بود وضعیت تولید و فروش نفتش را به وضعیت سابق برگرداند. این اظهارنظرها نشان می‌دهد بین گفته‌های مقامات عربستانی و کارشناسان مستقل اختلاف‌نظر وجود دارد.

نماینده سابق ایران در اوپک توضیح داد: عربستان اعلام کرده حدوداً 180 میلیون بشکه نفت خام روی آب ذخیره دارد و اگر حرف عربستانی‌ها درست باشد، می‌تواند مقادیری از این 180 میلیون بشکه را به کار گیرد و به تعهدات خود در بازار عمل کنند. باید گفت اگر میزان کاهش تولید نفت عربستان بعد از حمله پهپادی به آرامکو به میزان اعلام‌شده 5.7 میلیون بشکه نفت باشد، با آزادسازی 180 میلیون بشکه نفت ذخیره خود می‌تواند تنها تا 30 روز به تعهدات خود پاسخ دهد.

این کارشناس حوزه نفت گفت: آمریکا هم اعلام کرده برای اینکه کمبود تولید نفت عربستان باعث ایجاد خلل و مشکل در بازار و در نتیجه افزایش قیمت‌ها نشود، بخشی از ذخایر استراتژیک خود را وارد بازار می‌کند. لازم به ذکر است که ذخایر نفتی آمریکا تنها برای مصرف 30 روز خود کشور آمریکا کافی است، در حالی‌ که عربستان سعودی به کشورهای آسیایی و اروپایی نفت می‌فروشد.

او در پاسخ به این سوال که «آیا عربستان قادر خواهد بود آرامکو را ظرف مدت 30 روز به حالت اولیه خود برگرداند یا خیر» گفت: از نقاطی که در این حمله آسیب‌ دیده معمولاً تحت عنوان پالایشگاه یاد می‌کنند، اما جایی که آسیب‌ دیده یک مرکز بزرگ تولید نفت است که شاید در کنار خود پالایشگاهی هم داشته باشد. در خصوص این مراکز که مورد حمله قرار گرفته باید بگویم به نظر می‌رسد یک مرکز بزرگ را که محل تجمیع تولیدات بخش‌های دیگر نفت در عربستان بوده و نفت را به جاهای دیگر توزیع می‌کرده با پهپاد زده‌اند و این مکان از مراکز بسیار حساس نفتی عربستان بوده است.

خطیبی تاکید کرد: وقتی می‌گویند تولید نفت عربستان چیزی نزدیک به 5.7 میلیون بشکه کاهش پیدا کرده یعنی این مکان تنها محلی برای تولید نیست و مرکزی برای تجمیع و توزیع مراکز دیگر تولید نفت در عربستان سعودی بوده است. بر همین اساس و بنا بر اعلام کارشناسان مستقل، بازگشت آرامکو به شرایط قبلی نزدیک به سه ماه به طول خواهد انجامید.

نماینده اسبق ایران در اوپک، در توضیح اینکه این اتفاق چقدر می‌تواند برای ایران فرصت باشد، گفت: اگر نفت عربستان به‌ صورت طولانی‌مدت از چرخه تولید به میزان قبل از حمله بازماند، طبیعتاً تنها ظرفیت موجود برای بازار نفت ایران است. کشورهای دیگر که تولیدکننده نفت هستند تقریباً با بیش از 90 درصد ظرفیت‌شان تولید می‌کنند و اگر همه کشورهای تولیدکننده با هم به ظرفیت‌شان اضافه کنند، نهایتاً یک و نیم میلیون بشکه میزان تولید فعلی را افزایش خواهند داد.

این کارشناس حوزه نفت افزود: از صحبت‌های مقامات عربستانی در خصوص بازگشت سریع آرامکو به وضعیت قبلی، و همچنین حرف‌های آمریکایی‌ها در مورد آزادسازی ذخایر نفتی‌شان، این‌طور برمی‌آید که تا حدودی توانسته‌اند جو حاکم بر بازار نفت را آرام کنند. شاهد بودیم که قیمت نفت تا مرز 70 دلار هم رفت، اما با توجه به همین اظهارنظرها قیمت‌ها رو به کاهش گذاشت و جو بازار نفت در حال حاضر آرام شده است. گفتنی است بازار منتظر است ببیند آیا مسئولان عربستانی به وعده خود عمل می‌کنند، که در این صورت بازار در روزهای آینده آرام‌تر هم خواهد شد. اما اگر عربستان نتواند به حرف خود عمل کند، مطمئناً بازار می‌تواند عکس‌العمل جدی‌تری از خود نشان دهد.

خطیبی در پایان گفت: با توجه به اینکه وارد فصل پاییز و زمستان می‌شویم، بهای سوخت‌های حرارتی قطعاً بالا خواهد رفت و هنگامی‌ که قیمت این سوخت‌ها افزایش پیدا کند بهای نفت خام هم بالا می‌رود. بر اساس گفته مقامات عربستانی مبنی بر اینکه تولید به وضعیت قبلی بازخواهد گشت و حتی تولید نفت را تا مرز 11 میلیون بشکه در روز خواهند رساند، قیمت نفت در آینده کاهش بیشتری پیدا می‌کند. اما اگر تولید نفت عربستان به وضعیت قبلی خود برنگشت، قطعاً در ماه‌های آینده نفت با افزایش قیمت مواجه خواهد بود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها