کد خبر: 344644
|
۱۳۹۸/۰۷/۰۳ ۱۵:۰۰:۰۰
| |

گزارش «اعتمادآنلاین» درباره حذف کیانوش رستمی از رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی جهان:

چرا کار کیانوش رستمی به اینجا کشید؟/ ورزشکار سالاری در وزنه‌برداری ایران/ احمد دلجوان: کیانوش باید در اردوی پایانی تیم‌ملی حضور پیدا کند

کیانوش رستمی سال‌هاست که با تیم ملی تمرین نمی‌کند و تمریناتش را به همراه برادرش خارج از اردوهای تیم ملی پی می‌گیرد. او بارها اعلام کرده احتیاجی به مربیان تیم ملی وزنه‌برداری ایران ندارد و به همین خاطر هدف انتقادهای فراوانی قرار گرفته است.

چرا کار کیانوش رستمی به اینجا کشید؟/ ورزشکار سالاری در وزنه‌برداری ایران/ احمد دلجوان: کیانوش باید در اردوی پایانی تیم‌ملی حضور پیدا کند
کد خبر: 344644
|
۱۳۹۸/۰۷/۰۳ ۱۵:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ « نمی‌دانم کیانوش رستمی چرا با سرنوشت خودش بازی می‌کند .» این جمله سجاد انوشیروانی مربی سابق تیم ملی وزنه‌برداری ایران بعد از حذف رستمی از رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی جهان است. رستمی در رقابت‌های جهانی وزنه‌برداری، زمانی که برای زدن اولین حرکت روی تخته آمد، به دلیل ناهماهنگی‌ها در درست کردن جدول مسابقات، مدت زیادی روی تخته منتظر ماند تا اجازه وزنه زدن به او داده شود. زمانی که روی تخته آمد 180 کیلوگرم را انداخت و آزرده‌خاطر تخته را ترک کرد. او در حرکت دوم دوباره پشت وزنه 180 کیلوگرم قرار گرفت، اما هنگام بلند شدن وزنه را انداخت و کمی از ناحیه آرنج احساس ناراحتی کرد. رستمی در حرکت سوم هم برای مهار وزنه 180 کیلوگرم آمد، اما دوباره وزنه را انداخت و اوت شد. همین موضوع باعث شد قهرمان المپیک ریو از حضور در مرحله 2 ضرب این مسابقات هم کناره‌گیری کند و دست‌ خالی به ایران بازگردد.

چرا کار کیانوش رستمی به اینجا کشید؟

رستمی سال‌هاست که با تیم ملی تمرین نمی‌کند و تمریناتش را به همراه برادرش خارج از اردوهای تیم ملی پی می‌گیرد. او بارها اعلام کرده احتیاجی به مربیان تیم ملی وزنه‌برداری ایران ندارد و به همین خاطر هدف انتقادهای فراوانی قرار گرفته است. رستمی گویا عضو تیم ملی ایران نیست و همه تصمیمات ورزشی‌اش را خودش می‌گیرد. رفتارهایی خارج از عرف که می‌تواند نظم تیمی را به هم بریزد. هرچند این قهرمان وزنه‌برداری جهان رفتاری کاملاً غیرحرفه‌ای دارد، اما کمیته ملی المپیک و فدراسیون وزنه‌برداری ایران همچنان پابه‌پای این ورزشکار راه می‌آیند و تمام خواسته‌های او را اجابت می‌کنند. به خاطر همین رفتارها صدای پیشکسوتان این رشته هم بلند شده است.

ورزشکار سالاری در وزنه‌برداری ایران

بی‌شک کیانوش رستمی یکی از بهترین وزنه‌برداران دنیاست . اما او با توقعات بیجا و خودمحوری، آینده ورزشی خودش و تیم ملی را به خطر انداخته است. هر بار هم فدراسیون وزنه‌برداری تلاش کرده او را مجاب به حضور در اردوهای تیم ملی کند، با بن‌بست مواجه شده است. رستمی بارها اعلام کرده اگر این فدراسیون او را موظف به حضور در تیم ملی وزنه‌برداری کند، این رشته را کنار خواهد گذاشت. رفتاری که باعث شده این فدراسیون قید تلاش برای راضی کردن رستمی برای حضور در تمرینات تیم ملی را بزند. بر همین مبنا عده‌ای، مسئولان فدراسیون وزنه‌برداری را متهم به ورزشکارسالاری کردند، اتهامی که بیراه هم نیست.

خودم مربی خودم هستم

احمد دلجوان مربی وزنه‌برداری و مربی پیشین تیم ملی وزنه‌برداری جانبازان و معلولان ایران، درباره اتفاقات پیش‌آمده برای کیانوش رستمی در رقابت‌های جهانی وزنه‌برداری به اعتمادآنلاین گفت: «درست است که کیانوش رستمی قهرمان جهان و المپیک است، اما همیشه باید زیر نظر یک مربی فعالیت خود را دنبال کند. این‌گونه می‌تواند در رقابت‌های جهانی موفق‌تر عمل کند و با مربیان تیم ملی هم هماهنگ خواهد بود.»

او ادامه داد: «وقتی وزنه‌بردار با مربی‌اش هماهنگ باشد می‌تواند عملکرد بهتری در رقابت‌های بین‌المللی از خود نشان دهد، اما کیانوش رستمی این کار را انجام نمی‌دهد. او بارها اعلام کرده که خودم مربی خودم هستم و در مسابقات هم با برادرش هماهنگ می‌شود.»

این مربی وزنه‌برداری سپس با اشاره به مسابقه این ورزشکار در رقابت‌های جهانی 2019 نیز گفت: «زمانی که کیانوش رستمی روی تخته آمد تا وزنه اول را بزند با مشکلاتی روبه‌رو شد که در نتیجه‌ی آن تمرکزش از بین رفت. وقتی وزنه‌بردار روی تخته می‌رود با انگیزه بالایی مقابل وزنه قرار می‌گیرد، زمانی که با یک وقفه چند دقیقه‌ای مواجه می‌شود بدنش سرد می‌شود و همین در عملکرد او تاثیر می‌گذارد.»

رستمی باید در اردوی پایانی تیم ملی حضور پیدا کند

او در ادامه توضیح داد: «همین ناهماهنگی نشان می‌دهد وزنه‌بردار باید با مربی تیم ملی هماهنگ باشد تا به چنین اتفاقاتی برنخورد. رستمی حداقل باید در یک یا 2 اردوی پایانی تیم ملی حضور پیدا کند تا مربیان تیم ملی با بدن و سطح توانایی او آشنا شوند و بتوانند بهترین تصمیم را در مسابقات بگیرند.»

دلجوان در پایان با اشاره به سه حرکت وزنه‌بردار روی تخته و برنامه‌ریزی مربیان تیم ملی برای وزنه‌بردار در چنین زمانی گفت: «وزنه‌بردار در مسابقات سه حرکت یک‌ضرب دارد و سه حرکت 2ضرب؛ بی‌شک حرکت سوم وزنه‌بردار مهم‌ترین حرکت او خواهد بود. کاش مربیان تیم ملی در اولین حرکت کیانوش رستمی یک وزنه سبک‌تر را انتخاب می‌کردند تا رستمی در جدول رقابت‌ها بماند و با روحیه بالاتری به سراغ حرکات دوم و سوم خود برود. در آن صورت شاید دچار مصدومیت هم نمی‌شد.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها