کد خبر: 344696
|
۱۳۹۸/۰۷/۰۳ ۱۲:۵۶:۱۹
| |

زنان در اصفهان آتش‌نشان شدند

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با بیان اینکه 9 نفر از زنان، جذب آتش نشانی شهرداری اصفهان شده اند، گفت: همچنین در حال حاضر 35 نیروی زن داوطلب آتش نشان در سطوح یک، دو و سه در آتش نشانی اصفهان مشغول به فعالیت هستند.

زنان در اصفهان آتش‌نشان شدند
کد خبر: 344696
|
۱۳۹۸/۰۷/۰۳ ۱۲:۵۶:۱۹

اعتمادآنلاین| ‌ محسن گلابی اظهار کرد: برای نخستین بار در اصفهان رشته کار و دانش آتش نشانی در هنرستان کیخسروی واقع در منطقه 2 آموزش و پرورش، آغاز شد که وظیفه آموزش حرفه ای و تخصصی آن بر عهده سازمان آتش نشانی است، با تفاهمنامه منعقد شده میان سازمان آتش نشانی و آموزش و پرورش تعداد 18 نفر دانش آموز امسال در این رشته پذیرفته شده و تعداد 22 نفر نیز به عنوان رزرو برای این رشته درخواست داشته اند که در صورت صلاحدید آموزش و پرورش برای تحصیل در این رشته پذیرفته می‌شوند.

وی از امضای تفاهمنامه‌هایی با دانشگاه علمی کاربردی خبر داد و گفت: این تفاهم نامه ها در حال انجام است تا دوره های آموزش پودمانی برای نیروهای آتش‌نشانی در نظر گرفته شود.

کاهش 15 درصدی آمار حوادث

وی با اشاره به آمار حوزه های سازمان آتش نشانی شهرداری اصفهان در یک ساله منتهی به مهرماه 98، افزود: تعداد آمار حریق از 4 هزار و 668 مورد به حدود 3 هزار و 500 مورد رسیده که کاهش 25 درصدی را نشان می دهد، این کاهش 25 درصدی قابل توجه است و دلایل مختلفی از جمله فرهنگ سازی و آموزش توسط آتش نشانی، همکاری شهروندان، ارتقای فرهنگ ایمنی و رعایت بسیاری از مسائل توسط مردم دارد. همچنین آمار حادثه نیز نسبت به سال گذشته کاهش 15 درصدی را نشان می دهد.

هر 70 ثانیه یک تماس با آتش نشانی

وی با اشاره به آمار حوزه های سازمان در یک ساله منتهی به مهرماه 98، افزود: انجام حدود 11 هزار بازدید و ارائه طرح ایمنی به ساختمان ها و ارائه بیش از 830 تاییدیه سفت کاری و 2 هزار و 800 تاییدیه پایان کار توسط حوزه پیشگیری سازمان، امداد رسانی بیش از 760 مورد حریق و حادثه به طور ماهیانه، پاسخگویی روزانه به حدود 2 هزار و 300 تماس تلفنی برقرار شده با ستاد فرماندهی سازمان از جمله اقدامات حوزه های مختلف سازمان آتش نشانی در یکسال اخیر بوده است.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با بیان اینکه روزانه به صورت میانگین تعداد یک هزار و 209 مورد تماس با سازمان طی یکسال گذشته گرفته شده است، اظهار کرد: به طور میانگین هر 70 ثانیه یک تماس تلفنی با خطوط 125 برقرار می شود که متأسفانه بخشی از این تماس ها مزاحمت های تلفنی است. در صورتی که افراد باید دقت داشته باشند، هر دقیقه از زمانی که از نیروهای آتش نشانی می گیرند، ممکن است زمانی برای نجات یک فرد باشد.

وی اضافه کرد: یکی از معضلاتی که هم اکنون در سطح شهر مشاهده می شود اضافه کردن غیرقانونی به طبقات در منازل مسکونی است که این موضوع باعث پایین آمدن ضریب ایمنی در هنگام بروز حادثه شده و امر امداد رسانی را با مشکل مواجه می کند، اگر عرض کوچه با تعداد طبقات همخوانی نداشته باشد نردبان آتشنشانی و خودرو سنگین اطفاء حریق به هیچ عنوان توانایی نجات افراد در طبقات بالای ساختمان را نخواهد داشت.

گلابی با بیان اینکه برخی ساختمان ها بدون دریافت ایمنی از سازمان آتش نشانی ساخته شده و به فروش می رسند، گفت: سازمان آتشنشانی نمی تواند ایمنی را فدای توصیه ها و تعهدهای نامربوط کند؛ اگر هم در مجتمع هایی سیستم ایمنی آتش نشانی نصب است لازم است این تجهیزات از نظر ایمنی مورد بازبینی قرار گیرد.

افزایش نیروها و تجهیزات آتش نشانی

وی تاکید کرد: تعداد کل پرسنل سازمان در حال حاضر 659 نفر هستند که این آمار نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش 10 درصدی را نشان می دهد، همچنین خودروهای سازمان از 167 دستگاه به 191 دستگاه رسیده است.

وی با اشاره به تکمیل سیستم ناوبری طی روزهای آینده گفت: در زمان بروز حادثه مردم به دلیل اضطراب، نمی توانند آدرس دقیق خود را اعلام کنند که باعث به وجود آمدن مشکلاتی در نحوه امدادرسانی می شود. لازم است مردم آدرس خود را جایی بنویسند تا هنگام بروز حادثه بتوانند آن را به صورت دقیق اعلام کنند. در کنار این مورد با تکمیل سیستم ناوبری طی روزهای آینده می توانیم به طور دقیق محل حادثه را شناسایی کنیم.

گلابی اظهار کرد: یکی از معضلات سازمان درخواست امدادرسانی از شهرهای خارج از محدوده شهر اصفهان است که باعث تاخیر در امدادرسانی می شود، این موضوع سبب ایجاد نارضایتی و اعتراض مردم این مناطق می شود در حالیکه آتش نشانی شهرداری اصفهان تنها مجاز به ارائه سرویس در محدوده خدمات شهری شهر اصفهان است مگر در موارد اضطراری و به تشخیص استاندار یا فرماندار، با این وجود سازمان آماده به امداد و خدمت رسانی است.

وی با بیان اینکه 9 نفر از بانوان، جذب آتش نشانی شهرداری اصفهان شده اند، تاکید کرد: همچنین در حال حاضر 35 نیروی بانوی داوطلب آتش نشان در سطوح یک، دو و سه در آتش نشانی اصفهان مشغول به فعالیت هستند. نمایشگاه توانمندی های آتش نشانان از روز شنبه 6 مهر ماه به مناسبت هفته ایمنی و آتش نشانی در ایستگاه شماره 5 واقع در میدان بزرگمهر برگزار می شود و تا چهارشنبه همان هفته ادامه خواهد داشت.

طرح جامع ایمنی بازار اصفهان تهیه شده است

وی با اشاره به موضوع ایمنی بازار بزرگ اصفهان، تاکید کرد: از سال گذشته و قبل از آتش سوزی بازار تبریز تذکرهایی در مورد بازار اصفهان اعلام شد، طرح جامع ایمنی بازار اصفهان نیز از سوی آتش نشانی تهیه شده است. در سقف این بازار شبکه تارعنکبوتی از سیم ها قرار دارند که بسیار خطرناک است، به همین منظور جلسات مشترکی با سایر نهادهای مربوطه و نمایندگان کسبه بازار برگزار شد اما با این وجود، کار اجرایی در این خصوص صورت نگرفته است.

گلابی با بیان اینکه مجمع امور صنفی و اتحادیه ها از سازمان آتش نشانی برای واحدهای تجاری استعلام نمی گیرند، افزود: سوال آتش نشانی اینجاست که وظیفه برقراری ایمنی در یک مغازه بر عهده چه کسی است، اگر سازمان آتش نشانی این وظیفه را بر عهده دارد باید استعلام های لازم در هنگام صدور و تمدید از این سازمان گرفته شود، اگر از سازمان آتش نشانی استعلام گرفته نشود این سازمان از کجا باید این مسائل را بداند و آن را حل کند؟

وی اضافه کرد: ایمنی مردم در این میان نباید وجه المصالحه قرار بگیرد. چرا نباید در راستای ایجاد یک شهر تاب آور اقدام کنیم، سازمان تنها می خواهد به عنوان نمونه بگوید آقای مغازه دار بالابری که در مغازه کوچک نصب کرده ای استاندارد نیست و در صورت رفتن برق هنگام بروز حادثه امکان امدادرسانی را سلب می کند.

خانه های اطراف بازار اصفهان از بازار خطرناکترند

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان گفت: از ابتدای سال 96 تاکنون 1995 مورد حریق و حادثه برای واحدهای تجاری در شهر اصفهان رخ داده است به این معنا که به صورت میانگین روزانه دو مورد حریق و حادثه برای اصناف رخ داده است. در گوشه گوشه این شهر جاهایی وجود دارد که به صورت خطرناکی شارژ کپسول های پیک نیک را انجام می دهند و یا مواد شیمیایی، اسید و مواد خطرناک می فروشند اما اگر برای ایمنی این واحدها استعلامی از آتش نشانی انجام نشود، خطر در کمین خواهد بود و ما نمی دانیم که کدام واحدها ایمن هستند.

وی با بیان اینکه در اطراف بازار اصفهان خانه هایی وجود دارند که به انبار تبدیل شده و از خود بازار خطرناکترند، اظهار کرد: اگر سازمان آتش نشانی ضابط قضایی داشته باشد می تواند مکان های نا ایمن را به صورت مستقیم پلمب کند. گاهی استعلام از سازمان آتش نشانی را لازم نمی دانند، قول تعامل می دهند اما در صورت جلسات چیزهای دیگری نوشته می شود، در بازار بزرگ اصفهان به دلیل سدمعبرهایی که وجود دارد امکان پیاده رفتن به صورت عادی هم بسیار سخت است چه برسد به اینکه نیروهای آتش نشان قصد عبور از این مکان ها را داشته باشند، اداره برق باید موضوع برق بازار و نابسامانی های آن را اصلاح کند.

کلنگ زنی ایستگاه آتش نشانی ناژوان بعد از 40 سال

وی با اشاره به کلنگ زنی یک ایستگاه آتش نشانی در ناژوان گفت: ناژوان بعد از گذشت 40 سال همچنان ایستگاه آتش نشانی ندارد، پیگیری ‌های لازم انجام شده و دو ایستگاه شمالی و جنوبی برای ناژوان در نظر گرفته شده است. تا افق 1400 قصد رساندن ایستگاه های آتش نشانی شهر اصفهان به 40 ایستگاه را داریم.

اعزام 18 آتش نشان اصفهانی به کربلا

گلابی گفت: 18 نفر از نیروهای آتش نشانی به همراه چند خودرو برای برگزاری مراسم اربعین به کربلا اعزام می شوند و تا زمانی که زائرین در آنجا هستند نیروهای ما نیز در آنجا حضور دارند تا در صورت نیاز امدارسانی انجام دهند.

وی درخصوص ایمنی هتل ها و محل های اقامتی گردشگران در اصفهان تاکید کرد: به مدیران هتل های درحال ساخت و تازه ساز تمام استانداردها و مقررات ایمنی ابلاغ شده است اما اکثر هتل های شهر بیش از 40 سال قدمت دارند و باید اقدامات لازم در این خصوص را انجام دهند.

وی با اشاره به ایمنی کوه صفه، گفت: در قله های دماوند و سبلان کسی بدون حضور لیدر و راهنما کوه نوردی نمی کند قطعا اگر افراد از مسیرهای ایمن و تعیین شده برای صعود به کوه تردد کنند، خطری آنها را تهدید نمی کند زیرا موارد ایمنی تعیین شده در کوه صفه در هیچ یک از کوه های دیگر کشور وجود ندارد.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با اشاره به ایمنی پاساژ ایفل، تصریح کرد: علاوه بر پاساژ ایفل پاساژها و مغازه های دیگر نیز وضعیت ایمنی نامعلومی دارند و ما هشدارهای لازم را اعلام می کنیم. پس از بازدید از انبار مطبوعات اصفهان، روبه روی هتل عباسی مکاتبه ای با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان انجام و شهرداری منطقه نیز اخطارهای لازم را ارایه داده است.

وی با اشاره به ایمنی مدارس اصفهان گفت: ظرف دو ماه گذشته از 100 مدرسه بازدید کردیم که این مدارس از نظر سازمان ایمن هستند؛ سایر مدارس نیز باید درخواست خود را مطرح کنند تا بازدید کارشناسان و اعلام نکات ایمنی انجام شود. در ایستگاه شماره 11 نیز آموزش هایی به صورت موزیکال برای مهدهای کودک انجام می گیرد.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان تاکید کرد: سازمان نوسازی مدارس تاکید دارد که باتوجه به داشتن دفتر فنی، موارد ایمنی در مدارس رعایت می ‌شود، اما سوال اینجاست که اگر حادثه ای نیز اتفاق افتاد دفتر فنی نوسازی مدارس مسئول است و آتش نشانی از این موضوع مبرا می‌شود؟ اگر مسئول ایمنی شهر هستیم باید از سازمان آتش نشانی استعلام شود. در حال حاضر پنجره برخی مدارس، کپسول های آتش نشانی آن ها، کلیدهای ایمنی برق و وسایل گازسوز برخی مدارس، مشکل دارد.

وی با بیان اینکه در سال 96 تعداد 19 مورد گازگرفتگی در شهر اصفهان اتفاق افتاد، افزود: این آمار سال گذشته به 12 مورد رسید و خوشبختانه شاهد کاهش آمار گاز گرفتگی بودیم.

گلابی گفت: گاهی برخی افراد برای شارژ کپسول آتش نشانی به در منازل مراجعه می‌کنند، شهروندان باید آگاه باشند که نیروهای این سازمان به هیچ عنوان تاکنون برای شارژ کپسول های آتش نشانی به هیچ منزل یا مجتمع مسکونی مراجعه نکرده و نمی کنند؛ این عمل به جز برای شرکت های دارای مجوز و شماره ثبت مورد تایید، خلاف است و در صورت مشاهده باید اطلاع داد.

تهیه بانک اطلاعاتی نقاط پرخطر

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان ادامه داد: پهنه بندی خطر تمام مناطق پرحادثه شهر احصاء شده و در حال تهیه بانک اطلاعاتی برای نقاط پرخطر هستیم.

وی در خصوص ایمنی بناهای تاریخی تاکید کرد: سازمان آتش نشانی اختیارات لازم را برای تامین ایمنی در خصوص بناهای تاریخی ندارد خود میراث تأکید دارد که دارای یگان حفاظت است و بنابراین باید با استفاده از روش ها و تکنولوژی های نوین این بناها را حفاظت کند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها