کد خبر: 344706
|
۱۳۹۸/۰۷/۰۳ ۱۳:۲۳:۴۷
| |

جایزه بنیاد گیتس به مودی به خاطر ساخت توالت اهدا شد

«نارندرا مودی» جایزه بنیاد گیتس را که به خاطر پایان دادن به «دفع مدفوع در مکان‌های عمومی» به او اهدا شد، دریافت کرد.

جایزه بنیاد گیتس به مودی به خاطر ساخت توالت اهدا شد
کد خبر: 344706
|
۱۳۹۸/۰۷/۰۳ ۱۳:۲۳:۴۷

اعتمادآنلاین| تصمیم «بنیاد گیتس» برای اهدای این جایزه به نارندرا مودی، نخست وزیر هند، انتشار یادداشت‌های مخالف و ابراز خشم سه برنده جایزه نوبل را در پی داشت که با اشاره به افزایش حملات علیه اقلیت‌های هند در دوران نخست وزیری مودی، به این اقدام اعتراض کردند. جمیله جمیل و ریز احمد، بازیگران آسیایی-انگلیسی هم در اعتراض به این اقدام در مراسم اهدای این جایزه حاضر نشدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، «بنیاد بیل و ملیندا گیتس» اظهارکرد به نظرات منتقدان احترام می‌گذارد اما از تصمیم خود دفاع می‌کند.

این بنیاد تاکید کرد: رعایت بهداشت مساله‌ای نادیده گرفته شده است و برنامه هند می‌تواند الگویی برای دیگر کشورها در این زمینه باشد.

مودی پس از دریافت این جایزه از بیل گیتس، بنیانگذار شرکت مایکروسافت و میلیاردر آمریکایی که در امور بشردوستانه نیز فعالیت دارد، اظهار کرد: من این جایزه را به همه هندی‌هایی تقدیم می‌کنم که «ماموریت هند پاکیزه» را به جنبشی مردمی تبدیل کردند و پاکیزگی را بزرگترین اولویت زندگی روزمرده خود قرار دادند.

دولت هند می‌گوید از سال 2014 و تحت یک ابتکار عمل 20 میلیارد دلاری، بیش از 100 میلیون توالت ساخته تا با معضل دفع مدفوع در مکان‌ها عمومی به ویژه در مناطق روستایی مقابله کند.

با این حال، مایرید ماگوایر، توکل کرمان و شیرین عبادی، برندگان جایزه صلح نوبل اظهار کردند: هند تحت رهبری مودی در هرج و مرج خطرناکی قرار گرفته که پیوسته حقوق بشر و دموکراسی را تضعیف کرده است.

آنان در بیانیه‌ای ضمن درخواست از بنیاد گیتس برای تجدید نظر در اهدای این جایزه اظهار کردند: این مساله موجب ناراحتی ما است زیرا ماموریت تعیین شده برای بنیاد شما حفظ زندگی و مقابله با نابرابری است.

اهدای این جایزه همچنین در طوماری اینترنتی با 100 هزار امضا مورد اعتراض قرار گرفت.

بنیاد گیتس در بیانیه‌ای به خبرگزاری فرانسه اظهار کرد: پیش از ماموریت پاکسازی محیطی هند بیش از 500 میلیون نفر در این کشور به امکانات بهداشتی دسترسی نداشتند و حالا اکثر آنان از این امکانات برخوردارند. این ماموریت می‌تواند الگویی برای دیگر کشورهای جهان باشد که نیازی ضروری به بهبود دسترسی به امکانات بهداشتی دارند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها