کد خبر: 344733
|
۱۳۹۸/۰۷/۰۴ ۱۲:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» از مهم‌ترین اتفاقات اقتصادی هفته گزارش می‌دهد:

همه کارگران هپکو آزاد شدند/ مطالبات معوق کارگران هپکو پرداخت می‌شود/ یارانه پردرآمدها حذف شد/ زنگنه یک سال بیشتر در هیات‌رئیسه هپکو نبوده است

چهارشنبه سوم مهرماه، کریم یاوری، مدیرکل حمایت از پایداری مشاغل وزارت کار، اعلام کرد همه کارگران دستگیرشده هپکو آزاد شدند.

همه کارگران هپکو آزاد شدند/ مطالبات معوق کارگران هپکو پرداخت می‌شود/ یارانه پردرآمدها حذف شد/ زنگنه یک سال بیشتر در هیات‌رئیسه هپکو نبوده است
کد خبر: 344733
|
۱۳۹۸/۰۷/۰۴ ۱۲:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ هفته‎‌ای که گذشت برای اقتصاد پرخبر بود. آزادی کارگران دستگیرشده هپکو، حواشی حذف یارانه‌ نقدی ثروتمندان و واکنش بیژن نامدار زنگنه به اخباری مبنی بر رد پای او در هپکو، مهم‌ترین اخباری بود که در هفت روز گذشته مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. اخباری که به نظر می‌رسد حواشی آن همچنان ادامه پیدا کند.

همه کارگران دستگیرشده هپکو آزاد شدند

چهارشنبه سوم مهرماه، کریم یاوری، مدیرکل حمایت از پایداری مشاغل وزارت کار، اعلام کرد همه کارگران دستگیرشده هپکو آزاد شدند. یاوری در مورد برنامه‌های آینده برای هپکو توضیح داد: «مدیرعامل جدید منصوب‌شده از سوی سازمان خصوصی‌سازی باید هرچه سریع‌تر نسبت به اخذ تسهیلات مصوب ستاد تسهیل و رفع موانع تولید از بانک ملی اقدام و با اولویت مطالبات حقوقی کارگران هپکو را پرداخت و برنامه کار و تولید را ارائه کند.»

آخر شهریورماه بود که سیدعلی آقازاده، استاندار مرکزی، از ابلاغ دستور رئیس‌جمهور مبنی بر اقدام فوری در خصوص موضوع فسخ قرارداد با شرکت هیدرواطلس (سهامدار عمده هپکو) توسط سازمان خصوصی‌سازی به منظور رفع مشکلات شرکت هپکو خبر داد.

رئیس‌جمهور در پی نوشتن نامه درخواست استاندار مرکزی مبنی بر «فسخ قرارداد با شرکت هیدرواطلس توسط سازمان خصوصی‌سازی به منظور رفع مشکلات شرکت هپکو» نوشته بود: «اقدام فوری را برابر بحث‌های مطرح‌شده در جلسه مورخ 98/06/26 دولت به عمل آورید.»

مطالبات معوق را پرداخت می‌کنیم

در همین روز، حاتم شاکرمی، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اعلام کرد : «کل معوقات کارگران شرکت هپکو را طی هفته آینده پرداخت می‌کنیم.» به گفته او خوشبختانه پس از مصوبه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید مبنی بر تامین اعتبار 50 میلیاردی از سوی یکی از بانک‌های کشور برای رفع مشکلات این شرکت، فرایند تامین این اعتبار در مراحل نهایی قرار دارد و به زودی این میزان منابع در دسترس خواهد بود.

ماجرای حذف یارانه‌ها

دولت اواخر شهریورماه اعلام کرد یارانه حدود 200 هزار نفر از ثروتمندان قطع می‌شود و در زمان پرداخت یارانه نقدی، این حذف صورت گرفت. بعد از آن اما سازمان هدفمندی یارانه‌ها در اطلاعیه‌ای اعلام کرد افرادی که به حذف یارانه نقدی خود اعتراض دارند با به همراه داشتن کارت ملی می‌توانند اعتراض‌شان را ثبت کنند.

حذف یارانه نقدی 200 هزار خانوار از بالغ بر 70 میلیون نفری که در پایان هر ماه یارانه دریافت می‌کنند، در صد و سومین مرحله واریز یعنی 26 شهریورماه استارت خورد.

این روند اظهارنظرهای مختلف کارشناسان را در پی دشت. مهدی تقوی، اقتصاددان، در این باره گفته است حذف یارانه پردرآمدها کار سختی نیست.

این عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی توضیح داده: «از سال 1394 که فاز دوم طرح یارانه‌ها اجرایی شده تا امروز، بحث قطع یارانه نقدی سه دهک بالای درآمدی جامعه نیز مطرح بوده است. مجلس شورای اسلامی طی سال‌های متمادی و چند سال پی‌در‌پی نیز در قانون بودجه سالانه دولت را موظف به اجرای حذف این دهک‌ها می‌داند.»

آقای کریمی دروغ گفته!

روز چهارشنبه سوم مهر، وقتی بیژن زنگنه به حیاط هیات دولت آمد، درباره موضوع هپکو گفت: «هرچه آقای کریمی، نماینده اراک، در مورد حضور من در هپکو، جز بحث حضور یک‌ساله در هیات مدیره این شرکت، گفته دروغ است.» همچنین خبر رسید که وزارت نفت از علی اکبر کریمی شکایت خواهد کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها